hond "longeren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liliekska

hond "longeren"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:02

hallo allemaal
ik ben bezig mijn hond te eren stappen draven en galloperen op commando ik wil dat hij het ook kan zonder dat ik ga rennen. maar (nog) niet los (i.v.m. weglopen) dus ik dacht zou ik hem misschien af en toe kunnen longeren? en hoe leer je dat dan aan? (dit word geen dagelijkse oefening alleen zodat ik het hem toch kan leren zodat als hij weer los mag hij dit ook kan)

Kermis

Re: hond "longeren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:05

Is dit serieus? :=

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:05

Als je wilt longeren, doe dat met je paard. Niet met een hond...

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:06

Waarom zou je dat in hemelsnaam willen aanleren?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:06

Uhh pardon? >;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:09

Ze bedoelt dit serieus neem ik aan. Ik zal even een iets uitgebreider antwoord geven.
Een hond train je op een andere manier dan een paard natuurlijk, een hond heeft nooit hoeven leren wijken voor druk waardoor je normaal gesproken een hond niet van achteren aan kan sporen zoals je dat bij longeren zou doen. Het zou in principe mogelijk moeten zijn om een hond dit wel aan te leren, maar ik vrees dat jij de benodigde ervaring hiervoor nog niet hebt.
Ik denk dat je beter je twee hobby's gescheiden kan houden en paarden kan blijven longeren en honden pootjes kan leren geven tot je de ervaring op hebt gedaan nieuwe dingen te bedenken.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:12

Het is een hond, geen paard :')
Koop een leuk boek waar in leuke honde kunstjes staan en hoe je ze moet aanleren.
Doe honden dingen met een hond en paarden dingen met een paard.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:14

wij leren onze paarden toch ook pootje geven en apporteren?
het is juist grappig als een hond dit kan, alleen moet je het niet te lang volhouden!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:15

Leuke vraag :D Er wordt gereageerd alsof het heel raar is, maar is het niet nét zo gek dat we paarden longeren?

Zelf zou het niet mijn keuze zijn om een hond te longeren (telkens hetzelfde cirkeltje lopen vind ik niet tof, voor geen enkel dier,), als de hond beweging tekort komt zou ik een oplossing eerder zoeken in meelopen(rennen) aan de fiets, of mee laten gaan met een hondenuitlaatservice. Als geld geen issue is heb je ook nog van die hometrainers, maar dat zou ik er zelf niet voor over hebben :D

Als kunstje vind ik het een erg geinig idee, lijkt mij hilarisch om een keer een bak in te stappen met de hond (inclusief minishetlander tuigje om oid) en serieus te gaan longeren. Ik wil die koppies van de omstanders dan weleens zien!
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 09-07-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Jilletje schreef:
Het is een hond, geen paard :')
Koop een leuk boek waar in leuke honde kunstjes staan en hoe je ze moet aanleren.
Doe honden dingen met een hond en paarden dingen met een paard.

Er zijn ook mensen die hun paard leren zitten en voetje geven.... dat is dan zeker ook raar.

Waarom reageert iedereen toch zo raar? Als iemand zijn hond rondjes wilt leren rennen in een cirkel, is dat voor mij net zo (niet) vreemd als je paard leren zitten/liggen/ voer weigeren/
Ik zou geen idee hebben hoe je de hond dit zou kunnen leren. Misschien met een stok met daaraan iets wat de hond lekker vind ofzo....

Badeendje

Happy16 schreef:
wij leren onze paarden toch ook pootje geven en apporteren?
het is juist grappig als een hond dit kan, alleen moet je het niet te lang volhouden!

Nou vind vrijheidsdressuur toch aardig in de buurt komen van hondenkunstjes soms :P.
Ik heb wel eens gelezen dat mensen dit doen met hun hond TS. Het heet dan alleen 'Cirkeltrianing' geloof ik.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:17

Denk dat het toch begint met meerennen/meelopen. Daarbij commando's geven. Als hij het uiteindelijk kan zonder dat jij meerent- of loopt kun je hem vast wel op een cirkel laten lopen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:18

bedoel niet echt longeren maar aan zo'n rollijn over het veld zegmaar. (ik train hem zelf)
we trainen hoogstens 10 minuutjes en als het warm is s'avonds of zelfs niet.
ik doe ook agility met hem en als hij weer los kan gaat hij (aan de riem ook) enorm hard over als die hindernissen en loopt hij blessures op. dus ik las dit (leren stappen draven galopperen op commando) en dacht dat probeer ik eens (en hij leert zo snel dat het niet maanden duurt).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:19

Als ik met de longeerzweep in het midden ga staan en draai rondjes rennen mijn honden er super achteraan. Honden vinden het prachtig.
Dat kan je zo aanleren, door de jachtdrift van je hond gebruiken.
Speeltje aan de zweep en rond draaien.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:20

Broccoli schreef:
Denk dat het toch begint met meerennen/meelopen. Daarbij commando's geven. Als hij het uiteindelijk kan zonder dat jij meerent- of loopt kun je hem vast wel op een cirkel laten lopen.

hyet gaat erom dat we niet kunnen oefnene zonder mee rennen/lopen want hij mag neit los i.v.m. weglopen.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:22

Haha ;) dit heb ik mijn hond ook geleerd (toen ik een tijd geen pony ter beschikking had, je moet toch wat 8-) )
Ik liep eerst gewoon rechte stukken met hem (aan de lijn) en versnelde tot hij in 'draf' ging en dan zei ik ook gewoon het commando 'draf', zelfde voor galop. Op de duur had hij het echt door en ging hij gewoon op commando in draf en galop.
Longeren heb ik hem geleerd door eerst rondjes naast hem te lopen en alsmaar verder van hem te gaan lopen, tot ik in het midden kon blijven staan en hij er rondliep.
Je moet er wel rekening mee houden dat een hond niet echt een vluchtreactie heeft zoals een paard en je hem dus niet kan laten wijken door je lichaam te gebruiken. Kan heel goed zijn dat hij het in het begin fantastisch vindt dat je zo gek doet en dat hij gewoon vrolijk naar je toe komt ofzo. Hij snapt immers nog niet wat je van hem wil. Dus, bewaar zeker gewoon je geduld, daar kom je het verst mee ;)
Uiteindelijk kon ik mijn hond ook vrij longeren en kon hij ook een heleboel andere dingen. Laten we het hond-verantwoorde paardenkunstjes noemen. ;)
Nu doe ik dit niet meer met hem omdat hij al wat ouder wordt maar hij vond het wel altijd erg leuk om te doen.
Houd er wel rekening mee dat het een hond blijft en dat hij de dingen die je doet ook leuk blijft vinden, en dat je geen onmogelijke dressuuroefeningen van hem vraagt, het is immers geen paard ;)
Als je met hem aan de slag gaat en je vast komt te zitten met de kunstjes, mag je altijd pb-en.
Succes :)!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:24

volgens mij had ik het ook van jou! heb het inderdaad ook zo aangeleerd. mijn oudere hond kan de jambette. en deze die ik al vanaf puppy opvoed kan " dirigeren"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:30

Skyliner schreef:
PENNY!!!! :')

>;)

Vooral niet te aardig doen tegen je medemens hoor. Kan gevaarlijk zijn.

TS het lijkt mij erg lastig en voor de hond geestdodend om te gaan longeren (voor het paard ook trouwens). Paarden hebben nog enige drive naar voren toe vanuit de achterhand wat het aan leren makkelijker maakt. Is het geen optie om je hond te leren fietsen? Niet te lang en te hard, zeker niet met dit weer. Honden kunnen heel slecht hun warmte kwijt in tegenstelling tot paarden. Is ook beter voor de heupen ect. van je hond om in een drafje naast de fiets recht uit te lopen.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:32

Judith_ schreef:
Skyliner schreef:
PENNY!!!! :')

>;)

Vooral niet te aardig doen tegen je medemens hoor. Kan gevaarlijk zijn.

TS het lijkt mij erg lastig en voor de hond geestdodend om te gaan longeren (voor het paard ook trouwens). Paarden hebben nog enige drive naar voren toe vanuit de achterhand wat het aan leren makkelijker maakt. Is het geen optie om je hond te leren fietsen? Niet te lang en te hard, zeker niet met dit weer. Honden kunnen heel slecht hun warmte kwijt in tegenstelling tot paarden. Is ook beter voor de heupen ect. van je hond om in een drafje naast de fiets recht uit te lopen.

Jij snapt hem niet, de penny erbij pakken van een paar keer terug staat in hoe je een paard kan longeren :+

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:33

mijn moeder fietst met hem maar ik mag dat nog niet. we gaan ook dan even 2 minuutjes " longeren" zegmaar en dan wat anders doen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:36

Ik probeer onze hond soms ook een rondje te laten lopen om me heen :o 1 rondje lukt nog, dan niet meer. Heb het maar opgegeven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:39

Hond is geen vluchtdier zoals een paard.
Dus die laat zich niet zomaar door een longeerzweepje ofzo in een rondje drijven.

Wat je wél kunt doen als leuk spelletje... Is toch een longeerzweep pakken, en daar zo'n speelgoed-eend aanvast maken. En de hond dáár achteraan laten rennen.
Vinden ze vaak een heel leuk spelletje. En het kan aan de uitrol-riem.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:24

Man man man wat een reacties!
Wat kan dat nu in godsnaam voor kwaad dat TS haar hond wil longeren?
Doen we met onze paarden toch ook? Waarom dan niet met onze hond?

Trouwens, voor alle geïrriteerde reacties hé : onze Duitse Herder reu van nu 8 jaar longeert zichzelf !
Al sinds jongs af aan én volledig in vrijheid én volledig op zijn eigen initiatief !
Jarenlang wedstrijdhond geweest in het politiehondenprogramma en voor de training en na de training liep hij steevast zijn longeerrondjes (zonder touw overigens) zowel in draf als galop !

En nu nog, in het bos of eender waar, als wij halthouden, dan start zijn longeertraining...

Zodus, alle negatievelingen... slik uw tong maar in !

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:25

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:43

Selka schreef:
Dit is zelfs al een sport!! Even linkje zoeken hoor.

Tadaaa: http://www.hondenschoolkelly.nl/longeer ... ining.html

Volgens mij heb je in de UK zelfs wedstrijden.

Wat gaaf zeg :oo Dat 2e filmpje vanonder! Ik ga 't oefenen met mijn hond :D Hij houdt van rennen en hindernissen springen, perfect! :):)