Kittens met korte staart...manx?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Kittens met korte staart...manx?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:38

Via via... heb ik twee kittens geadopteerd. Een kennis van me wist een nestje kittens die een nieuwe thuis zochten en toen heb ik me opgegeven voor twee, een broer en zus, die ik later beide zal laten helpen. Niets vreemd op zijn eigen, tot ik de kittens op ging halen,...beide kittens hebben een heel kort staartje. Nu had ik al van bobtail katten of zo gehoord, maar wist niet dat zoiets ook bij huis tuin en keuken katten voorkwam. Op het internet kwam ik nu de Manx tegen, moet ik ervan uit gaan dat deze kittens zo'n soort kat is? En heeft iemand anders ook nog zo'n katten? Ben benieuwd of ze enigszins anders zijn dan "gewone langstaartkatten". :)

Monica72

Re: Kittens met korte staart...manx?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:41

foto?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:44

Tja, heb nog geen foto's kunnen maken, heb ze vanavond pas opgehaald. En de foto's die ik zelf gekregen heb via mail, was het niet zichtbaar op, was voor mij dus een verrassing. Zal er morgen maken en plaatsen.

Je zou denken dat ze een stuk van hun staart hebben, maar is toch vreemd dat het bij beide zo het geval is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:50

zou ook mutatie door incest ofzo kunnen zijn

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:54

Wel raar dat de eigenaar het er niet bij gezegd heeft. Ik vind het wel lelijk een kat met een stompje, en zou ze niet mee genomen hebben. bijvoorbeeld

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:55

Bobtail zit in een ressesief gen dus als je toevallig heterozygote katten hebt met dat gen zou het kunnen

Jette

Ik heb even op internet zitten lezen. Het overerven van de staart van een manxkat is dominant. 1 van de ouders moet het dus ook hebben willen de kleintjes het kunnen krijgen. Anders is het eerder incest/een fout/een ongeluk.

Samblabla

Mischien heeft de moeder kat het wel bij de geboorte gedaan?
Alles kan eigenlijk wel. :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:57

Zijn het geen japanse bobtails ofzo? Mischien dat het in de familie zit en het gen voor korte staarten bij de kittens tot uiting is gekomen?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:59

Moeder zou het ook hebben, werd me verteld. Het is ook via via gegaan, en de kennis die ze me voorgesteld heeft wist het zelf niet, tot ze de kittens en de moeder zag. Zij heeft ze meegebracht en ben ze bij haar thuis gaan halen, anders was de afstand tever voor me. Lelijk vind ik het nu niet, het is gewoon anders. En kittens kunnen er zelf ook niets aan doen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:00

Dan is ie waarschijnlijk gekruist met of een "gewone staart" maar heterozygoot
Of ook met zo'n stomp staart katje

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:03

Ik heb er helemaal geen verstand van, maar weet dat er heel veel katten in Indonesie zijn die ook korte staarten hebben.
In het begin moest ik er even aan wennen.
Maar na een poosje valt het eigenlijk niet op en is het best wel schattig.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 23:04

Afbeelding

Even snel geprobeerd een foto te plaatsen van het katertje, zal morgen betere maken.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:21

Lastig te zeggen. bobtail en manx liggen vrij dicht bij mekaar als ik zo kijk zou ik toch voor de bobtail kiezen. Gezien op de foto de kitten een vrij 'primitieve' bouw heeft. Dit zie je eerder bij bobtails dan bij manx katten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:22

inteelt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:27

Hm apart,maar een manx kat heeft toch helemaal geen staart. Ik zou het zelf niet weten. Ik ben benieuwd.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:44

Inteelt of de moeder heeft het gedaan. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 00:58

Gytrash24 schreef:
Lastig te zeggen. bobtail en manx liggen vrij dicht bij mekaar als ik zo kijk zou ik toch voor de bobtail kiezen. Gezien op de foto de kitten een vrij 'primitieve' bouw heeft. Dit zie je eerder bij bobtails dan bij manx katten.

De kans lijkt mij ook aanwezig dat er al een paar generaties stamboom en staartloze katten worden gefokt, dan kan je denk echt niet meer zeggen of er bobtail of manx in zit, want die bouw kan ook van een andere voorouder komen. Volgens mij is het gewoon een leuke kruising met een kort staartje :D

EDIT: ik zie trouwens niet in waarom dit inteelt zou moeten zijn, natuurlijk heeft ieder ras wat inteelt maar waarom zou er meer inteelt nodig zijn voor een staartloze kat?? Gezien dit meestal dominant is is inteelt helemaal niet nodig puur om de korte staart te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 03:51

Zolang er geen papieren bij zitten lijkt het me sterk dat het om bobtail of manx gaat.
Het kan overigens wel degelijk komen door inteelt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 04:25

Als het echt inteelt zou zijn is er maar een hele kleine kans dat er meer dan 1 katjes was met een kort staartje. Maargoed ik vind het wel lief! Een unieke broer en zuster!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:37

Als het echt een bobtail of Manx zou zijn zou je daar ook voor betalen :) zijn niet goedkoop

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:35

Ik heb 2 zusjes waarvan 1 ook met korte staart. Wel ietsje langer dan die op jouw foto en er zitten ook 2 knikken in.
Ik heb gezocht op internet en vanwege hun lange lijf ( bij mijn katten dan) e.d. ga ik er vanuit dat er ergens een siamees heeft gezeten. Bij siamezen schijnt dit een foutje te zijn die erfelijk is die er wel eens in zit.
Ze heeft trouwens nergens last van en ik mag er gewoon aanzitten, volgens de vorige eigenaresse had ze het al sinds geboorte.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:33

Ja, denk ook dat het aangeboren is in ieder geval, inderdaad ergens een foutje van de natuur. Ze zullen er niet minder om verzorgd worden, ga de discussie niet verderzetten, heb de indruk dat het niet zoveel voorkomend is, en ik hier toch niet veel wijzer van ga worden. We zien wel hoe ze uitgroeien. Bedankt iedereen voor de antwoorden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:20

Ik heb een siamees gehad met een kort staartje, was ongeveer 10 cm lang. Wij dachten dat het door een ongeluk kwam, de kat was aan komen lopen dus we wisten niks over haar. Ze heeft toen perongeluk een nest gehad en hierin zat een poesje met een krulstaart, net als een varken, een ander had een knik in de staart en was ook wat korter, andere 2 hadden een gewone staart.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:28

Ja, dat is al wat ik dacht...
Mijn katten hebben qua bouw duidelijk wat weg van een siamees... en ik heb er dus een met een korte staart ( ca 10 cm)met 2 knikken erin. Ik heb ook gelezen dat als deze weer een nestje zou krijgen je grote kans hebt op allerlei foutjes en dan niet alleen in de staart maar bijvoorbeeld in de rug. Gelukkig zijn die van mij gesteriliseerd.