Hoe leer ik dat spelen leuk is? (Hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe leer ik dat spelen leuk is? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 16:58

Ik heb een probleem met spelen... Dit doordat mijn vorige hond drie x gepakt is (drie verschillende honden). Hierdoor meden we losloop gebieden altijd, aangezien zij hierdoor niet meer zo sociaal was.
Nu heb ik een pup van zes maanden en kan het dus weer!
Lekker gaan wandelen, spelen met andere honden, heerlijk! Zou je zeggen....
Het geeft mij stress zodra er een hond op haar af komt die ik niet ken. Komt die rustig op haar af meestal geen probleem, komt ie hard op haar af ben ik bang dat er wat gebeurt. Want tja, in losloop gebieden lopen helaas ook niet sociale honden los.
Ik vind het lastig de lichaams taal te lezen.
Op de club speelt ze met verschillende honden (van haar leeftijd, en soms een volwassen hond van de trainer erbij), maar dan zijn de trainers erbij. Met wandelen niet.

Hoe leer ík dat spelen leuk is?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:51

Door de andere hond te lezen, door te vragen aan de eigenaren of de hond lief is, en daarnaast hoeft ie toch ook niet met elke hond te spelen? Zijn degene die je kent niet genoeg?

LadyMadonna

Re: Hoe leer ik dat spelen leuk is? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:02

Ze hoeft niet met elke hond te spelen. Maar zo net weer: ik ga hier baar het strandje en er stuift een vreemde lab op haar af. Beestje had niks kwaads in de zin, maar ik denk: ohjee.....
Als je ergens gaat wandelen kom je andere honden tegen.
Signalen lezen vind ik lastig, dat geef ik in mijn op al aan. Daarnaast zeggen signalen ook niet alles, het kan zomaar om slaan.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:07

Merkt je hond niet je eigen spanning?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 18:11

Ongetwijfeld, daarom wil ik er ook mee om leren gaan

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:13

Ik denk vooral leren de lichaamstaal van de honden (leren) lezen, misschien ook een beetje kijken hoe je eigen hond erop reageert, die kunnen niet alles inschatten, maar misschien kan het je helpen?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:04

Neem eens een ervaren hondenmens mee als je gaat wandelen, eentje die wél goed hondentaal kan lezen waar je dat zelf lastig vind :) Deze kan je dan een beetje bijstaan, je leren waar je op moet letten en jou wellicht iets geruststellen :)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:11

Honden ´spelen´nooit. Als jij je hond wil laten ontspannen ga leuke dingen samen doen, trainen en veel aandacht en vaak mee. Dan is hij gelukkiger dan dat hij steeds in de stress zit vanwege de omgang met andere honden.

http://www.respectvoorleven.nl/weetje/hondspelen.html

jij wilt meer leren hoe met je hond om te gaan tussen andere honden, dat kan je trainen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:40

Biepmiep schreef:
Honden ´spelen´nooit.

Niet waar hoor. Honden kunnen prima spelen zonder dat dat continu krachtsmeting of snelheidsmeting is. En als wij mensen spelen zit daar ook wel eens competitie bij, betekent niet dat dat geen spelen meer is.

@TS: huur eens voor 1x een gedragstherapeut in die je kan helpen met signalen lezen. Die van de andere honden maar ook die van jouw hond. Want ook hoe jouw hond zich opstelt kan weer tot snellere confrontatie leiden.
Of misschien is een trainer van de hondenschool bereid je een keer les te geven in hondensignalen op het veld?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:49

Nouja, ik weet niet in hoeverre je rassen mag 'discrimineren'? Maar over het algemeen zijn labradors vaak van die goedzakken, dus hoef je je niet zo'n zorgen over te maken. Ik heb zelf wat mindere ervaringen met o.a. een bordeaux dog, bah vreselijke honden (zit een fokkerij hier in de buurt, hebben zelfs een vriendin van mij achterna gezeten) en de buren hebben 2 vreselijke honden (volgens mij mastiffs of iets wat er iig op lijkt). Ik zou dat soort waakhonden wel wat uit de buurt gaan gewoon omdat die een wat pittiger karakter hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 00:26

Nee, ook hondenrassen mag je niet discrimineren. Want net zoals dat er veel verschillen zijn tussen Nederlanders, zijn er ook veel verschillen tussen Labradors onderling.
Daarbij komt dat bij honden opvoeding heel zwaar mee weegt.

Wat ik zelf dus altijd doe (mijn hond kan niet met alle reuen overweg) is naar de hond kijken, ik weet namelijk wat voor lichaamstaal mijn hond wel gedoogd en wat niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 01:17

Nou, discrimineren is het ook niet echt vind ik. Natuurlijk zijn er verschillen tussen labradors etc. Maar doordat het echt specifieke rassen zijn, met eigen karaktertrekken (wat bij mensen niet zo is), denk ik dat je je wel bewust mag zijn van dat verschil.

Vanuit nature zijn labradors en beagles etc. gewoon goed aardige honden, zullen niet zo gauw iets kwaad doen. En als TS dat al in haar achterhoofd houdt als ze ''zo'n braaf ras hond ziet'' dan is het voor haar misschien makkelijker om er mee om te gaan. Dat ze zich pas 'zorgen' maakt als er een waak/vecht en of verdedigingshond komt zoals bijv. een pitbull oid. En dan generaliseer ik natuurlijk onwijs, maar dat maakt het voor TS misschien wél makkelijker om iig die 'aardige' honden in de buurt van haar hond te laten komen ipv meteen op tilt te slaan. En uiteindelijk dan ook de honden die daar wat minder om bekend staan.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:18

Ik zou niet van spelen uit gaan, maar met bekende hond samen gaan wandelen. Je komt dan samen andere honden tegen, je kan even stoppen en weer verder als je dat wil. Mooi leerproces voor jou en je hond.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:31

Bij ons hebben ze groepen die gezamenlijk hun hond uit laten in het park. Kijk eens of ze ook zo'n groep in de buurt hebben een sluit je aan. Honden wennen makkelijker aan elkaar en je leert er een hoop van.