Diagnose Spondylose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Diagnose Spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 16:02

Afgelopen Vrijdag heeft mijn duitse herder de diagnose spondylose gekregen.
Mijn duitse herder is momenteel 6 jaar oud, en is een echt zorgenhondje, hij sukkelt al vanaf dat hij 1 jaar oud is.
Even een opsomming :

* Hij is blind aan 1 oog
* Heeft een huisstofmijt allergie
* Heeft voedselallergie voor granen, kipeiwit, gevogelte, suikers&zoetstoffen
* Schildklier waarde was veel te laag, heeft hier nu medicatie voor gekregen
* En nu dan nog spondylose erbij

Zoals je leest dus heel wat....
Maar we weten dat spondylose niet te genezen is, maar we het hem wel zo makkelijk mogelijk kunnen maken.

Volgende week heb ik nog een gesprek met mijn eigen dierenarts, en ga natuurlijk ook nog in gesprek met haar van hoe en wat, maar wellicht hebben andere mensen ook nog goede ideeën.

Vervangende dierenarts had het over fysiotherapie, maar iemand anders raad mij osteopathie aan.
Traplopen deed mijn herder sowieso al niet, in de auto springen wel maar ik laat hem nu op de rand van mijn kofferbak " hangen " en til dan zijn billen op om hem erin te zetten.
Gedoseerd bewegen wordt aangeraden, maarja... wat houdt dat precies in?!
Mijn vriend opperde een stretchbed, mede omdat hij dan van de vloer afligt, hij ligt nu op een speciale anti huisstofmijt mat, een dunne want op een dik kussen wil hij niet liggen.
Eventueel kan zijn eigen kussen op zo'n stretchbed, misschien ook makkelijker met opstaan gezien het feit hij moeite heeft met omhoog komen.

Hebben jullie nog tips/ideetjes enz enz? Alles is welkom !

Afbeelding

Groetjes Angie

Wilawander

Re: Diagnose Spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:13

Heb ook een DH met spondylose. Hij is een sporthond en bij hem is het met 7 jaar geconstateerd. Hij is nu 9 en loopt nog volop in de sport alleen het springen over haag en schuine wand doe ik niet meer. Al mag het van de dierenarts.
Hij heeft in het begin op Rimadyl gestaan toen hij de eerste keer problemen kreeg. Ben toen begonnen met het geven van Traumeel en Zeel tabletten (homeopathie) en zeel krijgt hij nog steeds. Ben weer voorzichtig gaan opbouwen en is gewoon weer vol belastbaar en daardoor gespierd enz. Ik pas alleen op dat hij niet teveel springt en kort draait. Sommige zullen zeggen waarom nog sport? als hij dat niet meer kan dan is hij snel weg want is voor hem het belangrijkste wat er is.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:18

Onze oude herder had het ook en ook nog een atrose in zijn achterpoten.. en wij hebben hem toen pijnstillers geven en speciaal voedingsupplement.

Hij heeft er anderhalf jaar mee gelopen toen hebben wij de beslissing genomen om hem te laten inslapen.

Teveel pijn en meer pijnstillers was geen optie meer.

Wij hebben in die anderhalf jaar alles met hem gedaan.. wandelingen, lekker laten ballenvangen,zwemmen enz enz.

puur omdat wij onze hond zijn pleziertjes niet wilde afnemen toen. Want zodra hij een bal zag was hij blij :)

hij is 13 jaar geworden.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:33

Och jeej dat is al behoorlijk wat voor een hond van 6 jaar.

Spondylose is een aandoening die ook wel bij mensen voorkomt. Specifiek gericht op honden heb ik er niet heel veel verstand van maar het gaat om dezelfde aandoening. Ik neem aan dat ze je uitgelegd hebben wat dat inhoud? Simpel gezegd gaat het om slijtage van de wervels. Het is een degeneratieve aandoening. De afstand tussen de wervels wordt kleiner en de beweeglijkheid neemt af. De gewrichten in de wervelkolom waarbij de meeste beweging mogelijk is zijn vaak aangetast. Het lichaam heeft een heel uitgebalanceerd zelfgenezingsmechanisme maar dat komt niet altijd ten goede. Bij het stijver worden van de gewrichten gaat het lichaam soms bot aanmaken waardoor er vergroeiingen kunnen ontstaan. Logisch is dat het dus ook klachten gaat geven.

Heb je enig idee wat de oorzaak kan zijn? Nu zijn herdershonden vaak wel wat gevoeliger voor vervroegd slijtage in de heup en rug. Het kan ook genetisch bepaald zijn, maar soms kan het ook een gevolg zijn van een ongeluk, te vroeg en/of te veel zware belasting etc. Het is niet goed om honden die nog sterk in de groei zijn zwaar te belasten. Springen wordt ook liever de eerste paar jaar achterwege gelaten.

Als ik een tip mag geven zou ik de hond goed maar gedoseerd laten bewegen. Dus vrij veel maar met een zeer lichte belasting. Op die manier kun je misschien voorkomen dat er nieuwe vergroeiingen worden gevormd of het proces wat kunnen vertragen. Het stijf worden van de gewrichten vormen de klachten dus probeer het soepel te houden. Ik zou niet gaan manipuleren. Eventueel masseren kan ook verlichting geven. Spieren en gewrichten werken samen. Als de gewrichten niet meer goed werken moeten de spieren de klappen opvangen die veroorzaakt worden. Dit kan dus ook weer overbelastigng/spanning in de spieren veroorzaken. Neem als voorbeeld een deur. Als de schanieren niet meer goed werken gaat de deur piepen/kraken en moet het meer moeite doen om open en dicht te gaan.
Als laatste zou ik zeggen, let goed op de pijn bij je hond. Laat hem niet te veel lijden. Misschien kun je je laten informeren over goede pijnstilling evt supplementen die het kunnen verzachten.

Hopelijk heb je er wat aan!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:49

Bedankt voor jullie antwoorden !
Ik heb van de " vervangende " dierenarts weinig uitleg gehad, dus heb me vooral op internet ingelezen, mijn eigen dierenarts heeft zojuist gebeld en morgen moeten we langskomen.
Ze wil nestor nogmaals even zien en dan kan ik meteen mijn vragen stellen.

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn, ik kocht hem toen hij 1 jaar oud was, dus ik weet niet in hoeverre ze hem belast hebben het eerste jaar.

Wel kreeg ik al te horen dat ik best met hem mag hardlopen wat ik eerder al met hem deed, maar ik denk niet de afstanden die we gewend zijn.
Op zijn max. liep hij 10km mee hard non stop, maar ik geloof dat dat echt teveel is voor hem.

Ik wil hem zeker niet laten lijden, dus ik hoop dat we een mooie balans kunnen gaan vinden, met hopelijk zo min mogelijk pijnstilling.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:13

Mijn eerste Ridgeback teef heeft Spondylose gehad, ter hoogte ven de bekken. Ze was 3 jaar oud, toen ze niet meer wilde springen (bijv. op de bank, dan piepte ze van de pijn) en lopen ging ook niet soepel. We hebben een poosje Spondyvetsem (als ik het goed schrijf) gegeven dit is homeopatisch. Uiteindelijk zijn na een aantal maanden de wervels vergroeit waardoor de bewegelijkheid in haar bekken ietsje minder was maar ze geen pijn meer had, en ze had er een verlamde staart aan over gehouden.
Maar ze deed zelf alles weer, rennen, spelen en zelfs af en toe behendigheid op de lage stand.
Ze is bijna 13 jaar oud geworden en heeft nooit meer last gehad van haar rug!

Onze Ridgeback gaf in het begin zelf aan wat ze wel en niet wilde en na verloop van tijd deed ze gewoon dus zelf alles weer. Alleen in het hele begin toen het nog erg pijnlijk was heeft ze wat pijnstilling gehad.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 06:16

mijn boxer heeft al geruime tijd spondylose. Het enigste wat ik moet doen is niets aan doen rond zijn nek dus altijd een tuig gelijk aan het model dat jou hond op de foto in de begin post aan heeft (K9, hurtta, e.d.) en dan gaat het super. Heb hem nog nooit moeten beperken in doen en laten. Hij is nu 7 jaar. Hij heeft het in zijn nek en rug maar er zit nog niets vast zeg maar. Zeer af en toe gaat er een bruggetje kapot en heeft hij een aantal dagen veel pijn (dus pijnstilling dan en rust) en daarna gaat het leven weer gewoon verder. Gelukkig heeft hij dus zo'n 350 dagen per jaar een normaal leven tot nu toe wat betreft zijn spondylose problemen ;)
Uiteraard is de verwachting wel dat hij elk jaar meer en meer achteruit gaat maar omdat ik weet dat het van de spondylose is kan ik het wel in de gaten houden en er op in spelen. Momenteel dus zeker nog niet nodig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:28

zeer goede ervaringen met http://www.kreupeldier.nl/nl/

2e lijns dierenarts, orthomanuele diergeneeskunde.

Bij onze Macho. labrador, was op 7 jarige leeftijd spondylose geconstateerd op 2 plekken. Hij kon niet meer met zijn poot om hoog plassen, niet meer in de auto springen, etc.
Maar na een behandeling bij Dr Aharon kon hij er wel een half jaar tegen aan. Meteen rende hij na de behandeling naar buiten en stond met zijn poot omhoog te plassen, zo blij dat het weer lukte.
Hij kreeg ieder half jaar een behandeling en hij heeft het tot zijn 12e levens jaar zo prima gered.

Ik kan het zeer aanbevelen om je hond daar eens heen te brengen voor een second opinion. Ik heb er nooit spijt van gehad.