Kat tandvleesproblemen, RoyalCanin MaineCoon of OralSensitiv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Kat tandvleesproblemen, RoyalCanin MaineCoon of OralSensitiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 02:22

Afgelopen vrijdag ben ik met mijn 1 jarige ragdoll kater (gecastreerd) naar de da geweest voor zijn jaarlijkse enting.
Bij de controle bleek dat zijn tandvlees bij de achterste kiezen ontstoken was. Nu krijgt hij 10 dagen ab en wordt volgende week onder een roesje (lichte narcose) zijn tanden goed schoongemaakt.

Ik zou ook voortaan zijn tanden moeten gaan poetsen, dit moet ik nog gaan oefenen maar gelukkig is hij braaf en lief, dus ik verwacht dat dit wel aan te leren is.

Hij krijgt nu Royal Canin Indoor Long Hair, onbeperkt, en volgens de da is hij mooi slank.
Nu ben ik aan het kijken voor grotere brokjes zodat hij hopelijk beter gaat kauwen en ook zijn achterste kiezen gaat gebruiken maar nu weet ik niet welke van deze 2 soorten te kiezen..
De Royal Canin Maine Coon 31 brokken zouden nog wat groter zijn dan de Royal Canin Oral Sensitive 30

Maine Coon brokken
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... voer/26511

Oral Sensitive brokken
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... heid/27369

Alvast bedankt voor de hulp

Linea

Re: Kat tandvleesproblemen, RoyalCanin MaineCoon of OralSensitiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:55

Brok speciaal voor de tanden zijn anders van structuur als normale brokken. Grote van brokken hoeft dus niets te zeggen, kan best zijn dat een grote brok heel makkelijk uit elkaar valt en dus niets doet, terwijl een kleine brok speciaal voor tandproblemen veel meer effect heeft.

Je kan ook kijken of je kat af en toe wat kauwsnackjes wil eten zoals eendagskuikens en kippennekjes. Ik vermoed dat dit veel meer gaat doen als brokken :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 13:23

Dankjewel voor je uitleg.
Helaas lust hij niks anders dan brokjes en koekjes.

Vlees en vis, vers of gedroogd, voor mensen of speciaal voor katten, hij draait zijn kop er voor weg.
Zelfs die stokjes met vleesvulling ed lust hij niet..
En hij laat het gewoon dagen liggen, is dus niet dat hij eraan moet wennen.

Daarmee dat ik de brokken wilde veranderen en daarnaast zijn tandjes regelmatig gaan poetsen.
Meer kan ik dan niet doen..

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:17

Mijn kater had ook heel erg last van tandsteen en tandvlees ontstekingen tot bloedens toe.
Diverse dingen geprobeerd, waaronder de Royal Canin Oral Sensitive en de DA variant van de Oral, maar beide hielpen niet heel veel.

Daarna over gestapt op Hill's T/D, ook de "DA" variant en die werkt super. Nauwelijks nog last van tandsteen (niet meer als mijn andere kat) en geen tandvleesontstekingen (en dus geen bloedingen) meer. Deze brokjes zijn ook nog iets groter als die van Royal Canin, ook die van de Main Coon. Het is wel iets prijziger, maar je hebt er ook minder van nodig. Plus dat je uitspaart in DA rekeningen ;)
Ben hier heel erg tevreden over, plus dat hij het er verder ook prima op doet en hij vindt het heerlijk (lekkerder als de Royal Canin Oral)

Ik bestel het bij Zooplus, maar is dus ook via de DA te verkrijgen, tenminste als ze Hill's hebben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:22

Probeer eens carnibest te voren? Dit zijn diepvries rollen gemalen vlees met alle dingen die een kat nodig heeft, dit gaat er meestal goed in bij katten/honden/fretten etc. En het zorgt ervoor dat je kat geen tand problemen meer krijgt. (Tandsteen etc)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 23:38

Samblabla schreef:
Probeer eens carnibest te voren? Dit zijn diepvries rollen gemalen vlees met alle dingen die een kat nodig heeft, dit gaat er meestal goed in bij katten/honden/fretten etc. En het zorgt ervoor dat je kat geen tand problemen meer krijgt. (Tandsteen etc)

Carnibest is geen optie omdat mijn kat niks van vlees ed wilt weten, eender in welke vorm..
Zelfs als ik zijn brokjes weghaal en alleen vlees neerzet dan eet hij gewoon een dag niet.
Ook van sap of saus van vlees draait hij zijn kop weg.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 23:39

Ninaka schreef:
Mijn kater had ook heel erg last van tandsteen en tandvlees ontstekingen tot bloedens toe.
Diverse dingen geprobeerd, waaronder de Royal Canin Oral Sensitive en de DA variant van de Oral, maar beide hielpen niet heel veel.

Daarna over gestapt op Hill's T/D, ook de "DA" variant en die werkt super. Nauwelijks nog last van tandsteen (niet meer als mijn andere kat) en geen tandvleesontstekingen (en dus geen bloedingen) meer. Deze brokjes zijn ook nog iets groter als die van Royal Canin, ook die van de Main Coon. Het is wel iets prijziger, maar je hebt er ook minder van nodig. Plus dat je uitspaart in DA rekeningen ;)
Ben hier heel erg tevreden over, plus dat hij het er verder ook prima op doet en hij vindt het heerlijk (lekkerder als de Royal Canin Oral)

Ik bestel het bij Zooplus, maar is dus ook via de DA te verkrijgen, tenminste als ze Hill's hebben.

Hoe heet die soort van hills? Dan ga ik daar eens naar kijken.
En wat is eigenlijk het verschil tussen de gewone hills en de da variant, buiten de prijs..
Dankjewel voor je tip.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:17

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:23

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 00:41

listiglistje schreef:
Ik voer mijn Maine Coon Prins Adult Maxi, is exact zo groot als de RC Maine Coon 31, ruikt ook hetzelfde en de samenstelling lijkt er ook op!

http://www.broekhuizens.nl/1438/prins-k ... nvoer.html

Scheelt sowieso heel veel geld als je je voer daar besteld!

De royal canin is maar €3 euro goedkoper en sommige zakken even duur plus ik moet daar verzendkosten betalen en bij zooplus niet. Komt dus uiteindelijk duurder uit, maar op prins kan het natuurlijk wel veel schelen, daar heb ik niet naar gekeken.

Ik heb hem als kitten Prins gegeven maar was er niet zo tevreden over, daarmee mijn overstap naar royal canin.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:46

Ik bestel per 10 kilo of 2 x 10 kilo, dan scheelt het wel veel hoor! Hele grote Maine Coon van 13 kilo :D

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:03

Paashaas schreef:
Ninaka schreef:

Hoe heet die soort van hills? Dan ga ik daar eens naar kijken.
En wat is eigenlijk het verschil tussen de gewone hills en de da variant, buiten de prijs..
Dankjewel voor je tip.

Van Hill's heet de speciale brok voor de tanden T/D. Het zijn best wel flinke brokken waar ze moeite voor moeten doen.
Qua prijs verschilt het niet veel met de royal canin (hier is de rc zelfs duurder)
Misschien kun je is naar de DA gaan en vragen of ze proefzakjes hebben?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:25

Afbeelding

Ik heb deze. Bij Zooplus € 49,90 voor 5 kilo.
Deze brokken zijn nog weer groter dan de normale versie. Ik heb ook eerst een proefzakje van de DA gehad, dus als je een DA vindt die Hill's verkoopt, zullen ze ook vast proefzakjes hebben of kunnen bestellen.

Mijn kat vond deze ook echt het lekkerste naast dat het ook de grootste brokken zijn. Hij moet hier echt meerdere malen op kauwen. Hap, slik, weg kan niet :D

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:32

Ik heb een proefzakje gekregen bij de da. Hij vond het eerst lekker maar eet er nu niks meer van. Heb zijn eigen brokken weg gehaald maar hij heeft nu al sinds gisteravond niks meer gegeten.. Ook bijt hij ze in stukken en dan liggen overal stukjes die hij natuurlijk niet wil opeten..
Ik heb nog een ander proefzakje vd da van hills, morgen dat nog eens proberen. Maar vind het wel erg duur voer.. Ik betaal voor Royal Canin €55 voor 10 kilo

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:34

perdjes schreef:
Ninaka schreef:

Van Hill's heet de speciale brok voor de tanden T/D. Het zijn best wel flinke brokken waar ze moeite voor moeten doen.
Qua prijs verschilt het niet veel met de royal canin (hier is de rc zelfs duurder)
Misschien kun je is naar de DA gaan en vragen of ze proefzakjes hebben?

Wat betaal jij dan als ik vragen mag? Hier is het namelijk 2x zo duur als de Royal Canin.. (Niet de da variant)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:37

listiglistje schreef:
Ik bestel per 10 kilo of 2 x 10 kilo, dan scheelt het wel veel hoor! Hele grote Maine Coon van 13 kilo :D

Dat is behoorlijk 13 kilo!! :D
Ik vind mijn kater van 1 jaar en haast 6 kilo al zwaar en groot..
Zeker als ik hem vergelijk met andere katten, hoor ook van iedereen dat hij zo groot is.
Maar die van jou is het dubbele, wel mooi hoor!
Hou ik van!

Op de Royal Canin scheelt het niks, maar op andere merken kan natuurlijk wel, heb ik niet naar gekeken :+

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:04

vlees gaan voeren zoals carnivoer/ carnibest enz.
het zit zo hoe hoger de zuurgraad van de maag hoe meer tandsteen problemen ze krijgen.
voor brokken moeten ze een hoog zuurgraad hebben, voor vlees niet.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:23

@A-man, het gaat hier om een tandvlees probleem, niet om een tandsteen probleem!

Onze je-weet-wel-kater heeft hetzelfde: van kitten af aan problemen met het tandvlees (chronisch ontstoken) en dan vooral de achterste kiesjes. Inmiddels is ie 3 en het is zeer goed onder controle te houden met speciale brokken. Op advies van de dierenarts geven we hem juist nooit vlees, maar hebben we hem op TD gezet (Tooth diet, hills, dat kost iets van 19 euro per 1,5 kilo zak bij onze DA). Wij mengden het met 'normale' goedkopere brokken. Dat was eigenlijk de kat best heftig kan reageren op voedselveranderingen, maar met een 50/50 mengsel was het al onder controle, dus tja waarom dan meer dure brokken geven? Daar kauwde ie echt op en de kruimels werden ook netjes opgelikt.
Toen Young sterrilised adult geprobeerd, daar deed ie t (ook zonder te mengen) niet goed op :n . Ontsteking weer duidelijk zichtbaar.
Toen RC oral sensative geprobeerd, dat was beter dan de young sterrilised adult, maar deed minder dan de TD. Brokken zijn net te klein, die kan ie ook zo opschrokken.
Nu krijgt ie Hill's Oral care (en 50% goedkope brok). Daar ben ik heel tevreden over (en is veel makkelijker aan te komen dan de TD)
Wel poets ik ook af en toe zijn tandjes (met tandpasta van de DA. Als kitten maar meteen aangeleerd, was toe niet echt nodig, maar dan is het maar gelijk gewoon). Kwa prijs maakt het allemaal niet zoveel uit.

Dat jou kat de T/d nu niet wil, het zal wel pijn doen om erop te kauwen nu! Betekend dus niet perse dat hij ze niet lekker vind, maar juist dat t werkt.. Onze katten (ja heb er ook nog eentje zonder tandproblemen ;))vinden ze heeeerlijk!