Hond aangereden door camper heeft nu angst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Hond aangereden door camper heeft nu angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 16:54

Beste bokkers,

In dit topic ben ik op zoek naar tips die ik kan gebruiken voor mijn angstig geworden hond.

Afgelopen dinsdag is zij aangereden door een camper, hier kwam ik echter pas eergisteren achter.

We waren toen aan het wandelen in het park, zij was haar behoefte aan het doen in de bosjes en ik liep door zoals ik altijd doe. Als ze klaar is met snuffelen e.d. komt ze wel. Na 1 minuut was ze er nog niet en dus floot ik. Na 10 seconden kwam ze aangerend, maar helaas op drie poten. Haar linker achterpoot hing er bebloed bij. Helaas was ik alleen en heb ik een hond van 33 kg die ik dus niet op kon tillen. Lopen wilde ze ook niet meer.

hier foto's van de wondjes. Niet heel duidelijk omdat ze met mijn telefoon zijn gemaakt en ik heb ze maar in linkjes gezet al vallen ze imo erg mee. Ze heeft hogerop en aan de zijkant van haar voet nog eenzelfde soort wonden als wat je op de foto ziet.

Dit was in de auto onderweg naar de dierenarts
http://tinypic.com/r/afc66t/5

Bij thuiskomst, beide kanten
http://i39.tinypic.com/xcqdxd.jpg
http://i43.tinypic.com/2j3s70n.jpg

De nietjes zijn er inmiddels weer uit helaas
http://i44.tinypic.com/2ihnx1v.jpg

We zijn naar de dierenarts gegaan met het verhaal dat ze waarschijnlijk ergens in vast had gezeten. Dit was ook wat ik dacht aan de hand van de soort wonden die ze had, maar eigenlijk had ik geen idee wat er gebeurd was.
Haar poot was ontzettend gezwollen en ze was flink aan het hijgen van de stress, maar o wat was ze braaf! de dierenarts mocht overal aankomen en heeft er zelfs twee nietjes ingezet zonder dat mijn hond een kik gaf.

We hebben antibiotica en pijnstillers meegekregen en de eerste dag thuis ging prima. Ze was immers bekaf van de stress en had heerlijke pijnstilling bij de dierenarts gehad. vanaf woensdag was het een drama. Zodra de riem tevoorschijn kwam lag ze te rillen in haar mand en wilde ze absoluut niet mee.
Dit is nog steeds het geval en ik zou heel graag tips willen krijgen hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Eergisteren kwam ik er dus pas achter dat ze eigenlijk aangereden was door een camper. Een vrouw uit de buurt die zelf ook honden heeft had het gezien en was er 100% van overtuigd dat het mijn hond was. Mijn hond is dus het park uitgerend, waarschijnlijk zoekend naar eten aangezien dit haar grote liefde is, en na de aanrijding is ze net zo hard weer terug gerend. Ik schrok enorm toen ik dit hoorde en besef me heel goed dat we ontzettend veel geluk hebben gehad.

Maar wat ik zoek zijn tips voor de wandelingen.

Wat ik nu doe is het volgende; Ik doe haar tuig om terwijl ze in haar mand ligt. Vervolgens hijs ik haar omhoog en probeer ik ervoor te zorgen dat ze op haar voorpoten leunt. Dit kost de nodige moeite omdat ze zich helemaal slap houdt. Ik begin dan druk naar voren te geven waardoor ze wel op haar poten moet leunen en dat moment gebruik ik om ook haar achterlijf omhoog te krijgen door mijn andere arm onder haar buik door te halen. Nu til ik haar uit haar mand, want lopen doet ze niet.

Ze blijft trillen en wil steeds gaan liggen maar ik houdt haar omhoog en ik blijf net zo lang druk op de riem geven totdat ze zelf begint te lopen. Iedere stap beloon ik door met een hoge stem 'goedzo' en 'braaf' te zeggen. Ook gebruik ik snoepjes, maar deze wil ze door de stress niet altijd aannemen.
Pas als ik haar het portiek uit heb gekregen loopt ze redelijk mee. Wel loopt ze ver voor me uit met haar staart omlaag en na een pijnscheut verdwijnt deze tussen haar benen.

De wandelingen duren niet langer dan 5 minuten per keer en we gaan om de twee á drie uur met haar naar buiten. Zodra ze merkt dat we richting huis gaan hangt ze voorin de riem en gaat ze een versnelling hoger. De gehele wandeling hijgt ze ontzettend en eenmaal thuis stort ze zich in haar mand.

Ik hoop hier tips te krijgen hoe ik mijn hond van haar angst af help. Ik heb het idee dat de pijn te doen is voor haar omdat ze volledig gebruikt maakt van haar poot en omdat de dierenarts overal aan heeft mogen zitten. Ook de tweede keer dat we er waren heeft hij er flink in lopen drukken en gaf ze geen kik. Ik geloof dus niet dat het aan de pijn ligt dat ze niet meer naar buiten wil, maar ze heeft imo door deze ervaring angst gekregen. Hoe los ik dit het beste op?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:44

Ik zou het tuig vervangen voor een halsband tijdelijk. Als je namelijk aan een tuig trekt van voren, dan krijg je juist een achterwaartse drang en zal het hoofd eerder naar beneden gaan. (Waardoor ze zich afsluiten)
Met een halsband kan je de riem van onderen naar boven trekken (dus de halsband zo draaien dat de riem onder het hoofd ipv boven).
Op deze manier kan de hond zich niet afsluiten en wordt nergens in z'n lichaam gestoord.
Ik zou de hond niet onder z'n buik vastpakken, hoe meer jij doet, hoe minder de hond doet.

Ook zou ik juist even geen blije tonen gebruiken, de hond is zeer onrustig, het is dus heel belangrijk dat jij zo kalm mogelijk blijft als maar kan. Een 'goedzo!' zorgt voor extra onrust. Even geen geluid zal de hond op prijs stellen.

Ga ook niet overdreven veel naar de hond kijken, blijf leiden. Als de hond loopt dus gewoon recht vooruit kijken, schouders naar achteren: zelf zo sterk en kalm mogelijk overkomen. Daar zal de hond zijn steun aan hebben.

Waarom lopen jullie 5 minuten? Vanwege de poot of vanwege de stress?

Goof

Re: Hond aangereden door camper heeft nu angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:46

Misschien is het niet willen lopen op dit moment niet eens angst, maar pijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:49

Om dat uit te sluiten zou je inderdaad nog wat extra pijnstilling kunnen vragen bij de DA. Eentje die niet versuft, maar puur pijn verzacht.
Als je dan ineens een compleet andere hond hebt zal het toch de poot zijn.

Want zoals je zelf ook zei TS: de hond gaf geen kik bij de DA ondanks dat ze op 3 poten aan kwam rennen bij jou.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 17:54

Ze heeft al de maximale hoeveelheid pijnstilling die ze mag hebben met haar gewicht. Zit nu op mijn telefoon, zal strakjes even de reacties beter door lezen en uitgebreider reageren.
Dankje voor de reacties tot dusver.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:56

Oh oke, ze staat nu dus ook nog op pijnstilling?
Wat ik me wel afvraag: waarom op het maximale van haar gewicht? Dan zal het toch flink pijn doen denk ik dan.

Edit: is dit ook een spierverslappend of versuffend middel? Daar kunnen honden namelijk ook heel angstig op reageren.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 18:42

Goof schreef:
Misschien is het niet willen lopen op dit moment niet eens angst, maar pijn?

De pijn kan het inderdaad ook wel heel goed zijn. Het is natuurlijk een hond en zal niet zo lopen zeuren zoals wij dat doen. Wil ik soms nog wel eens vergeten dat zij een heel andere taal spreekt dan ik. Zonder pijnstilling zal denk ik een hel voor haar zijn. Haar poot was op dag 1 en 2 drie keer zo dik als normaal en er zit nog steeds een zwelling. Ze heeft echt een flinke klap gemaakt op het asfalt dus een zware kneuzing zal het ook wel zijn.

Ze krijgt Norocarp tabletten en hier krijgt ze 100 gram per dag van. 's ochtends om 8 uur een tablet en 's avonds 8 uur een tablet. Volgens de bijsluiter normaal voor analgesie en vermindering van chronische ontsteking maar ook bij behandeling van postoperatieve pijn.

Ze kreeg eerst anderhalve tablet per dag maar ik heb om meer gevraagd omdat ze op een gegeven moment badend in het zweet en rillend in haar mand lag. Binnen in huis loopt ze trouwens helemaal niet op haar poot. Heb wel het idee dat de pijn houdbaar is met de pijnstilling.

De halsband omdoen is zeker het proberen waard. maar heb je ook tips hoe ik haar dan uit huis kan krijgen? Dat is het grootste struikelblok. Eenmaal uit het portiek loopt ze namelijk wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:17

Maar als ze pijn heeft snap ik wel dat ze niet iedere 2 a 3 uur de deur uit wil. Integendeel, je hond wil zo min mogelijk waarschijnlijk.
Ga eens een paar dagen gewoon 3x op een dag, 5 minuten, dan zal de hond wellicht vanzelf wel aan gaan geven dat hij er extra of langer uit wil. Weet je meteen of het wel of niet met angst te maken heeft.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:20

Dan ben ik juist bang dat de poot enorm stijf wordt waardoor ze er alleen maar meer last van krijgt. En is het ook niet zo dat wondvocht sneller verdwijnt als de poot in beweging wordt gehouden?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:25

Ik zou een andere hond waar ze goed mee overweg kan mee naar binnen nemen en dan met beide naar buiten gaan om haar over de drempel heen te krijgen dat buiten weer leuk is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:48

Ze is niet heel sociaal dus een 'vriendje' heeft ze niet. Zal ze ook niet heel enthousiast van worden helaas. Net weer met haar naar buiten geweest en helaas raakte ze in paniek nadat ze zich had verstapt. We hadden haar halsband om waarmee ze niet te houden is als ze trekt en ze vloog door de bosjes heen wat haar alleen maar meer pijn deed. Ik heb haar laten zitten en aan een kortere lijn naast me laten lopen en op een rustige toon 'rustig' gezegd. Ze liep nog steeds vlug maar er was geen constante druk meer op de lijn.

Halsband gebruik ik ook niet weer, durf dit niet aan omdat ik haar niet kan houden als ze in paniekt raakt.

Het eerste probleem is toch echt, hoe krijg ik haar uit huis?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:24

Dat klinkt toch wel alsof ze nog heel erg veel pijn heeft. Zeker omdat ze haar poot niet belast en paniekt bij verstappen. Dan zou ik voor een andere aanpak gaan: namelijk poot ontlasten.
Je kan bijvoorbeeld een doek onder haar buik door, net voor haar achterpoten langs doen. Op die manier kan jij de achterpoten ontlasten. Bij het opstaan, maar ook tijdens het wandelen.

Ik zou ze ook regelmatig in een emmertje met koud water zetten (nogmaals: poot ontlasten), doe ik altijd als mijn hond een dikke poot heeft. (Bij een open wond in een emmertje met badedas na het wandelen, 10 minuten)
Het is ook een vervelende plek, dus kan me voorstellen dat dat bij beweging pijn doet.

Eerst zorgen dat ze geen pijn meer heeft, daarna aan de eventuele overgebleven angst werken. Kan goed zijn dat die voor een groot deel al weg is als ze geen pijn meer heeft.

Edit: poot ontlasten niet een hele week doen uiteraard. Opgegeven moment bouw je af, ze moet hem wel blijven gebruiken natuurlijk. Maar om de pijn te verminderen icm met wandelen: het moet leuk blijven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:33

4/5 wandelingen per dag is prima. Meer is niet nodig. De poot moet namelijk ook genoeg rust krijgen om te helen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 20:55

Moet ik de wond niet juist droog houden dan? Als het nat wordt, word de wond ook weer week en dan lijkt mij juist niet goed.. Maar dat is mijn idee erbij.

Doek erbij is wel een idee inderdaad maar daarbij ben ik weer bang dat ze niet gaat plassen of poepen omdat ze dan niet kan gaan zitten.

Heeft iemand nog tips hoe ik haar uit haar mand krijg?

Ik ben trouwens iemand die overal beren op de weg ziet en dan komt het misschien over alsof ik alle adviezen negeer, maar dat is zeker niet het geval! Ik denk er absoluut over na en daarom stel ik ook nog vragen, om negatieve beelden erbin weg te krijgen.

Ben al erg blij met de gekregen adviezen en zal het wandelem terug brengen naar hoe we het normaal deden, om de vijf uur.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:06

Je zou het natuurlijk aan je DA na kunnen vragen, maar naar mijn idee hoeft de wond niet droog te blijven. Of je moet echt een hele grote wond hebben en eindelijk een flinke korst erop. Dan zou ik het niet doen. Maar het koelen van een poot heeft wel zijn meerwaarde bij een kneuzing. Dus zolang de wonden niet te groot waren (of als er toch nog geen goede korst op zat) heb ik het altijd zo gedaan. En ik moet zeggen, hij was er altijd vrij snel weer bovenop zonder DA bezoek. Liep na 3 dagen toch echt stukken beter terwijl hij dag 1 nauwelijks gewicht er op kon zetten. Zwelling nam ook goed af.

Je houdt de doek zelf vast, dus je kunt gewoon meegeven als ze wilt poepen of plassen. Of als ze dat ook geen fijn idee vindt, de doek gewoon even loslaten. Een vriendin gebruikte deze methode bij een hond die niet zelf de trap af kon zonder pijn, maar wel trappen op en af moest.
Als jouw hond het opstaan dus te pijnlijk vindt, help je ze daarbij of bij een stoepje oid.

Het niet uit de mand krijgen, lijkt mij dan ook een kwestie van teveel gewicht op de pijnlijke poot moeten zetten. Ik zou daar dus de doek (als ze nog in de mand ligt) gebruiken.
Wanneer zij met de voorpoten intentie laat zien, help jij achter. De voorkant moet ze dus helemaal zelf doen, de achterkant help jij.

Ook liep ik wel langer dan 5 minuten per wandeling als mijn hond een dikke poot met wond had. Het duurde namelijk even voor hij op gang kwam. De eerste 5 minuten zakte hij door z'n poot bij elke stap (en gingen we dus in opoe-tempo) maar daarna ging het steeds soepeler. Iets wat ik ook herken bij mezelf als ik iets gekneusd heb. Maar goed, ik nam zelf geen pijnstilling en gaf dit ook niet aan mijn hond. Omdat ik dus niet wil dat hij (of ik) overbelast door gebrek aan gevoel.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 21:12

Dankje voor je tips! Ga ik zeker gebruiken bij het wandelen. Zal hier ook plaatsen hoe het gaat. Ook wat betreft wondgenezing. Zou een koude natte doek ook helpen? Ze heeft namelijk een gruwelijk hekel aan water :P

Ze staat wel op uit haar mand om te eten of te drinken. Hierbij gebruikt ze haar poot niet maar komt ze wel erg soepel omhoog. Ook springt ze 's ochtends bij me in bed zonder problemen. Zodra ze door krijgt dat ze naar buiten moet blokkeert ze echter en ik weet niet hoe ik haar daar uit moet 'snappen'.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:23

Oh kijk, dat klinkt weer anders. (Gelukkig ben ik flexibel in het omgooien van aanpak :+ )

Dan zou ik haar niet helpen met haar achterpoot. Als ze gewoon soepel overeind komt en soepel op bed springt, kan ze dat ook als jullie gaan wandelen.
Had uit het verhaal niet begrepen dat ze zelf overeind komt en op bed springt.

Loop gewoon rustig in omoe-tempo (niet snel laten lopen). Als ze wel gewoon uit de mand komt wanneer het etenstijd is, zou ik haar daar ook even aangelijnd heen brengen. Dat je de associatie met de riem = buiten = blokkeren wat minder sterk maakt.
Verder zeg je ook dat je zelf al snel beren op de weg ziet. Kan me voorstellen dat dat ook zo z'n inwerking heeft op je hond nu ze minder stabiel is. (Ooh straks gaat ze niet mee of gebeurt er dit en dit of dat)

In dit geval zou ik dus zeggen: niet denken maar doen. Hond gaat mee en doet daar zelf ook moeite voor. Jij gaat lopen, hond moet mee en is niet zielig. Je houdt hooguit rekening wat betreft tempo en duur (geen 2 uur gaan wandelen uiteraard) maar daar moet het dan ook mee gedaan zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 21:43

De riem vaker om doen is wel een goeie inderdaad. Dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb, wat stom.
Als we de riem linken aan eten, haar meest favoriete activiteit, wordt het negatieve aan de riem misschien ook minder.

Ze staat inderdaad wel goed op, zonder daarbij haar pijnlijke poot te gebruiken weliswaar. Buiten loopt ze gewoon op deze poot maar ze gilt het regelmatig uit waarbij haar reactie wegrennen is. Zodra ze het portiek uit is loopt ze snel en op de terugweg loopt ze nóg sneller.

ik heb wel het idee dat ik buiten rustig ben. Ik loop rechtop en adem goed door en ik negeer haar paniek reacties. Ook alsze wil liggen of zitten loop ik door omdat ik anders het idee heb dat ik bevestig dat ze 'zielig' is. Ze volgt me dan ook gelijk weer.

Dus nu op de normale tijdstippen wandelen, de riem ook zomaar omdoen ook als we niet gaan wandelen en toch nog regelmatig koelen.

Dankje voor je ontzettend uitgebreide en onderbouwde reacties, ben er erg blij mee want ik begon al een beetje hopeloos te worden. Het uit de mand krijgen wordt nog wel een uitdaging omdat ik niet weet hoe ik dat moet aanpakken. De hond voelt mijn onzekerheid inderdaad ook en heeft gelijk door wat ik van haar wil. Een mooie weerspiegeling van mijn gebreken die hond!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:55

Klinkt misschien raar, maar ik vind het wel iets hebben als m'n hond even afhankelijk van me is. Komt het echte leidergevoel naar boven in me.

Ze kan wel prima op d'r poot lopen buiten, maar doordat ze zo snel wilt verstapt ze zich sneller en dat doet pijn. Ik zou dan ook de regel: hond MAG NIET snel lopen hanteren. Deze regel is uit belang voor je hond. Snel lopen betekent pijn, betekent overbelasting.

Hetzelfde met uit de mand halen, alles gewoon heel rustig en kalm aan doen. Hond rustig overeind laten komen. Rustig je jas aantrekken als hond staat te wachten met riem om etc.
Niet denken: hoe ga ik dit doen. Nee, gewoon doen.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:08

Ik zou je adviseren om de druk eraf te halen. Jij wil dat ze naar buiten gaat; zij overduidelijk niet. Ik zou eens zien wat er gebeurd als je het initiatief bij haar laat liggen. Wel om de twee tot drie uur aanbieden maar niets forceren.
Je weet nu dat het voor haar geen fijne ervaring is als je haar uit de mand tilt en buiten neer zet. De associatie met de lijn en het naar buiten toe gaan word op die manier dus ook niet beter.
Ze is gewond en heeft pijn. Dat heeft ook gewoon even tijd.
Ik zou dus proberen om zo min mogelijk naar buiten te gaan. Gewoon even in de tuin een plasje. Het liefste door de tuindeuren open te zetten en zelf lekker in de tuin te gaan zitten. Eten geven in de tuin. Alles om buiten en naar buiten toe gaan positief te laden.

Wij hebben zelf een hond in huis met extreem angst gedrag en het enige dat ons helpt is; niks afdwingen. Hoe moeilijk en frustrerend dat soms ook is.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:14

dat zou ik juist niet doen, dan wilt de hond dadelijk helemaal niet meer naar buiten toe, als ik lees dat die wel op bed kan springen en naar zijn eten en drinken loopt is naar buiten gaan pure angst en angst mag je nooit bevestigen, dat maakt het probleem alleen maar erger.
dat je op normale tijdstippen loopt , riem zomaar om doet als ze bv gaat eten ben je goed bezig, het heeft ook tijd nodig voordat die angst helemaal weg is. succes ermee

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:16

@Misz Waarom denk je dat de angst bevestigt wordt als je iets niet afdwingt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:24

Ik moet zeggen dat ik het ook niet eens ben met jou Isis_Y. Enigszins aanpassen aan de hond is prima, maar anders ga je steeds meer de kant van de hond op. (Overigens zeg je zelf een hond met extreme angst in huis te hebben, is deze hond recent in huis genomen of al langer?)

Daarbij is het in dit geval volgens mij geen optie dat de hond er bijvoorbeeld voor kiest om maar 2x op te staan om even in de tuin te gaan (naast het feit dat ik van mijn tuin geen algemene uitlaatplaats zou willen maken).
De hond moet namelijk wel blijven bewegen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:28

de hond moet dan toch zijn behoefte doen en word maar in de tuin gelaten en gaat er niet mee uit, zo bevestig je dus de angst, je moet toch blijven lopen en weer opnieuw vertrouwen op bouwen en dat kost tijd,

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 22:29

@ sassol, we gaan dadelijk de lijn wat korter houden en wij bepalen het tempo, uiteindelijk zal ze zich denk ik wel aanpassen. Met het uit de mand halen moet ik maar echt de tijd voor nemen, niet meer tillen maar geduld hebben.

@isis, plassen is de tuin zal ze nooit doen. de druk eraf halen heb je misschien wel gelijk in, in de zin dat ik minder moet dwingen. Zij moet uit zichzelf lopeb en ik moet het minder snel willen en meer tijd nemen voor het naar buiten krijgen van de hond. Lokken met snoep is denk ik de beste optie. Luisteren naar commando's doet ze niet meer zodra ze het doorheeft. Denk dat als ik maar lang genoeg wacht ze voor wat lekkers wel uit haar mand komt. Dan het portiek nog maar ook dan ga ik wel een paar meter verderop zitten met wat lekkers. Misschien dat dat werkt.