Ezel heeft nog wintervacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merelj93

Ezel heeft nog wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:12

Hoihoi,

Ik heb een vraagje waar ik zelf het antwoord niet op weet....
Ik heb namelijk een ezeltje van 9 jaar, die nog bijna helemaal in zijn wintervacht zit.
Op warme dagen als deze is dat natuurlijk bloedheet voor hem!
Ook is gisteren het karretje gebracht waar mijn ezel voor gaat lopen, maar in deze hitte en met zijn wintervacht
vind ik het niet eerlijk om hem die kar te laten trekken....
Vorig jaar eind Juni/begin Juli heb ik hem helemaal geknipt met een schaar (de scheermachine deed het niet)
het zag er niet uit natuurlijk maar het was wel fijner voor hem denk ik.
Ik zit te twijfelen of ik dat dit jaar niet weer moet doen, ik lees en hoor van mensen dat je nu heel zijn zomervacht
eraf scheert dan?
Op een paar plekken heeft hij al wel zomervacht, op zijn kont en zijn borst, maar het gaat echt heeel langzaam en ik wil
ook heel graag met de kar op pad!

Wie o wie kan mij helpen? Wat moet ik doen?

Dit zijn nog een paar foto's van gisteren waar je zijn wintervacht goed op kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:17

Wat een schatje zeg!
Heb je hem al eens een vitaminespuit gegeven?? Dit kan wel schelen.
Wij hebben ook pony's die niet helemaal goed uit hun vacht komen. Ik heb het idee dat dat geschommel met het weer er mee te maken heeft.

NatasjavE

Re: Ezel heeft nog wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:18

Bij ons hebben ook alle paarden nog een behoorlijke vacht.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:24

Fijn om te horen dat hij niet de enigste is!
Ik heb hem nog geen vitaminespuit gegeven, wel af en toe een scheutje zonnebloemolie, maar niet vaak want hij is al niet de slankste!
Mijn tinker is al goed uit zijn vacht, daarom vind ik het ook zo raar....

De paardjes van jullie die nog niet goed uit hun vacht zijn, doen jullie daar wel alles mee?
Ik ben bang dat mn ezeltje oververhit raakt als ik er nu mee ga mennen :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:34

met dit weer is het sowieso handig om het in de gaten te houden. Ik zou zelf ook niet tussen 12.00 en 16.00 (heetst van de dag) op pad gaan.
Daarna even de benen met koud water afspoelen, koelen ze ook heerlijk van af!

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:37

Oke, misschien dat ik vanavond dan nog een rondje ga doen en het goed in de gaten ga houden!
Alleen jammer dat ik geen water op de wei heb, wij moeten elke keer met jerrycans slepen :(
In ieder geval bedankt! :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:39

+:)+
(je zou nog een gieter mee kunnen nemen, dat je een klein beetje de benen af kunt gieten!)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:45

Hey jij ook hier :-). Ezels verharen anders dan paarden. Paarden verharen eerder en gaan echt van winterjas naar zomervacht. Ezels verharen soms pas in augustus en gaan dan eigenlijk vrij snel door met de aanmaak van de winterjas.

Wij hebben in mei onze ezels geschoren. Vorig jaar heb ik tot augustus geborsteld (ook op warme dagen) en dit jaar wilden we testen of scheren ze zou helpen. Nu hebben ze een lekkere korte jas. Ze verharen overigens nog wel gewoon, alleen dan korte haartjes. Maar dit lijkt ons een stuk prettiger voor ze. De benen hebben we niet geschoren en het hoofd geknipt :-)

Maar het is dus wel normaal bij ezels.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:47

Trouwens: de vacht van de ezel is wel wollig. Bij schapen heeft dat ook een isolerende werking waardoor het misschien niet zo warm is als wij denken (hoop ik). Maar ezels komen uit gebieden waar het in de nachten koud kan zijn, dus zij verharen anders.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:50

Je kunt ook met het haar mee scheren. Dan haal je alleen het lange er af en maak je hem niet kaal

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:52

Mijn ezels zitten ook nog in volle wintervacht, haren van +10 cm. Zoals beert zegt, verharen ze pas in augustus en meestal is het hier in september pas volledig gebeurd. Hier zijn ze nog nooit geschoren, maar met temperaturen als die van vandaag vraag ik me toch wel af of het voor volgend jaar geen goed idee zou zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:32

Ik zou lichte ezels niet meer nu gaan scheren. Wij hebben een bonte ezel en op de witte plekken op zijn hoofd is hij weleens verbrand. Dan is het handiger als het alweer wat langer is ter bescherming.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:36

Ezels verharen later! Mijn vriend borstelt zijn ezels en er komt toch wel veel haar vanaf, als je ze gaat 'plukken' (gewoon zacht trekken aan het haar zodat de losse winterharen meekomen) komt er niks vanaf.. Misschien ook eens een goede borstelbeurt geven?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:39

zoals gezegd: ezels verharen anders als paarden.
Ik heb mijn ezel geschoren, een aantal weken geleden. De ezelsmid vermoedde beestjes, omdat ie zoveel korstjes had.
Het waren gelukkig geen beestjes, maar wondjes van het "spelen". Ik heb een nogal vervelende ezel namelijk. Hij bleek van top tot teen onder de littekens te zitten toen al dat haar eraf was

Water erop gieten om te koelen, zou ik nooit doen, ezels mogen niet nat worden, ze hebben geen vetlaag zoals paarden.

Mijn ezel is geweldig opgeknapt van de scheerbeurt, zelfs een klein regenbuitje kan hij nu aan, want hij is zo weer droog. Ben benieuwd naar de wintervacht straks!