Vraagje huistvesting konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Vraagje huistvesting konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 15:11

Mijn zus heeft op haar werk een tam konijn "gevangen", (beestje kwam nog net niet vanzelf op schoot gehupt :D ). Vanwege de vindplaats, Maasvlakte, is het sowieso een dumpkonijn :(:) en zit de gemiddelde konijnenopvang echt niet te wachten op hem vanwege de te grote kans op myxomatose. Inmiddels is mijn zus enorm op het kereltje gesteld geraakt en wil ze hem eigenlijk niet meer kwijt. Omdat zij datgene niet kan bieden wat een konijn nodig heeft, is er besloten dat het kereltje bij mij komt wonen en hebben we hem Spike genoemd :D .
Ik ben meteen gaan zoeken voor een 2de hands hok met verdieping, alleen zijn die dingen hier in de omgeving heel snel verkocht, (zelfs nadat ze het hok aan je hebben toegezegd, want die andere mensen konden vanavond al komen _-:( ). Nu is het de bedoeling dat over een week of 4 er een ren van 2.5 bij 3.5 komt en dat het hok alleen als voeder/schuil/drinkplaats gaat dienen. En uiteraard krijgt nijnemans een vriendin zodra hij geënt is en we zeker weten dat hij geen ballen meer heeft, zo ja gaan ze er alsnog af. Maar het hok wat ik nu van een collega heb gekregen is maar 70 bij 70 cm. Niet echt ruim dus -O- . Mijn vraag is dus of dat ruim genoeg is om als schuil/eet/drinkplaats te dienen voor 2 konijnen of dat ik beter nog door kan zoeken voor iets ruimers? Ik heb inmiddels ook de tip gekregen om 2de hands hokken eerst goed te ontsmetten met dettol ivm mogelijke ziektes die in het hok kunnen blijven zitten. Is er misschien iets wat ik beter kan gebruiken?

8nnemiek

Re: Vraagje huistvesting konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:32

Als het alleen als schuilhok dient, en ze kunnen altijd de ren in, dan is dat prima. Konijnen houden zelfs van kleine verstopplekjes, hoe meer 'troep' er in het hok ligt waar ze omheen kunnen rennen en in kunnen verstoppen en mee kunnen spelen, hoe leuker ze het vaak vinden :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:40

8nnemiek schreef:
Als het alleen als schuilhok dient, en ze kunnen altijd de ren in, dan is dat prima. Konijnen houden zelfs van kleine verstopplekjes, hoe meer 'troep' er in het hok ligt waar ze omheen kunnen rennen en in kunnen verstoppen en mee kunnen spelen, hoe leuker ze het vaak vinden :)

Voor nu is het wel te krap, aangezien je nog geen ren hebt. Misschien kun je voor nood een ren met 'hekjes' aanschaffen en die opzetten? Ik zou geen twee konijnen op 70 bij 70 zetten en al helemaal niet als ze net gekoppeld worden.

Als je een ren hebt, vind ik dit ruim genoeg als schuilgelegenheid. (dus niet als permanent hok, ook niet voor een paar weken)

Dettol is inderdaad een goed middeltje. Wij maken onze hokken iedere week schoon met allesreiniger, werkt prima.

Goed dat je hem op hebt gevangen :j

Geryon

Re: Vraagje huistvesting konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:54

Jullie zijn super! :D

Als het alleen als schuilplaats dient, is dat ruimte zat hoor! Zéker voor twee konijnen. De mijne was nog iets kleiner, en dat diende voor 4 buitenkonijnen (wel een hechte groep). Was gewoon een hokje met één opening.

Ik weet niet wanneer je hem zou willen laten inenten, maar zou daar nog wel even een weekje mee wachten. Enten terwijl hij misschien myx heeft, is geen goed idee!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:00

Bedankt voor de antwoorden :) .
Het 2de konijn komt sowieso pas als de ren klaar is, tot die tijd is hij heel erg remi :(:) :(:) . Mijn zus kan, helaas, niet eerder komen om de ren te maken omdat ze nu midden in de verhuis zit. Tot die tijd blijft het behelpen met Spike -O- .
Ik had ook al zitten kijken om er zo'n hekjesren tijdelijk voor te zetten, maar die dingen zijn wel erg laag en ik weet zeker dat 1 van mijn hondjes er dan bij springt, Dus dat is, helaas, geen optie. Ik hou dus toch marktplaats nog maar even goed in de gaten dus :) .
Heb trouwens vandaag in de dierenwinkel inderdaad hele leuke konijnenblokhutjes gezien. Daar komt er dus ook minimaal 1 van :D
Hij zit inmiddels 1 week bij mijn zus, zou hij volgende week geënt kunnen worden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:04

Als hij gewoon helemaal gezond is kan hij geënt worden :j Als het goed is checkt de dierenarts hem ook nog eerst even. Zou wel van te voren even informeren naar konijnenentingsuren. Veel praktijken hebben eens in de zoveel tijd van die uren om je konijn in te laten enten en dat is veel goedkoper!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:17

Als je hem in de ochtend een pluk hooi geeft en in de avond een handje brokken is het helemaal geen behelpen voor Spike!

Op de maasvlakte had hij het waarschijnlijk niet gered ;).
Gewoon wachten tot er iets op je pad komt en je de ren gaat bouwen! En dan proberen te koppelen! Succes.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:21

Je zus had hem eerder moeten vangen, we hebben net een konijnenhok weggegooid dat je zo had mogen hebben -O-

We hebben nog wel een kippenhok staan (Lees: konijnenparadijs :D) Maar dat zou ik moeten overleggen of dat weg mag voor een leuk prijsje, want die is niet van mijzelf. Daar zou je zelf een verdieping in kunnen maken en is zeker groot genoeg.

Voor de rest kan ik je niet helpen, daarvoor weet ik te weinig van konijnen... Wel erg lief dat je hem opvangt!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:32

Ik ben woensdag vrij en dan kan ik op het gemak doen als ik met Spike naar de DA ga. En mocht hij nog geholpen moeten worden wil ik dat zsm laten doen. Ik kan het namelijk zelf niet met zekerheid zeggen of er nog wat zit. Er zit in die regio net erg veel haar en op het moment dat je verder op onderzoek wil gaan laat hij duidelijk merken dat hij het echt niet overal mee eens is :') :') .
Hij had het inderdaad niet lang gered op de Maasvlakte, kwam regelmatig bijna onder een trein of auto en was sterk vermagerd. In de week dat hij bij mijn zus zit is hij al aardig aangekomen, dus dat is op zich een positief teken over zijn algemene gezondheid :) .
Mijn zus had hem nog niet eerder gezien, die heeft hem meteen in een doosje in de auto gezet toen ze hem zag, maar van haar collega's hoorde ze dat hij er toch al een paar weken zat.
Ik wil, zodra het kan, in elk geval met hem naar een stichting waar hij zelf zijn vriendinnetje mag uitzoeken, hij moet er tenslotte 24/7 mee gaan samenwonen :)