Vechtende ratjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Vechtende ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:15

Hallo bokkers,

Ik heb nu bijna een jaartje 3 broertjes in huis.. Vanaf het begin gaat dit erg goed maar de laatste tijd gaat het wat minder tussen de pubers..

Ze zijn nu 8 maanden oud en er zijn al heel wat conflicten voorbij gegaan.. Hierbij word 1 ratje constant gepakt. Deze komt ook totaal niet voor zichzelf op, en hierdoor zit hij inmiddels totaal onder de wondjes en hij heeft zelfs 2 kale plekken.. Hier wat foto´s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierdoor heb ik hem al eens gescheiden. Ik heb hem helemaal gewassen met rattenshampoo want ze plassen ook over hem heen.. hierna heb ik hem laten drogen en apart gezet in mijn ziekenboeg. Deze heb ik tegen mijn eigen rattenkooi staan. Hierin heeft hij een nachtje gezeten, maar na die nacht wilde hij niet meer eten, hij wilde geen aandacht en zodra hij weer in de grote kooi ging leefde hij weer op. Hierna ging het even beter maar nu hoor ik regelmatig gepiep en zie ik vaak weer open wondjes..

Mijn andere 2 ratten zijn ook twee schatjes. Victor staat bovenaan in de rangorde, komt prima voor zichzelf op maar is niet agressief tegen de rest. Daaronder komt Teuntje. Teuntje is volgens mij degene die Timo steeds pakt.

Na 3 maanden zag ik hem al een keer zo in de kooi zitten:
Afbeelding

Hier besteedde ik verder geen aandacht aan en maanden heb ik niks aan hem opgemerkt. Ik merkte dat Teuntje en Victor groter waren dan Timo, maar verder zag ik geen wondjes of andere gekke dingen..

De kooi is verder heel groot, 1,60m hoog, ongeveer 80cm breed en 60 cm diep.
Afbeelding

Speelmogelijkheden en ruimte hebben ze meer dan voldoende...

Alsjeblieft zeg mij wat ik moet doen...

_Saar

Re: Vechtende ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:19

Ik heb geen verstand van ratjes dus misschien heb je hier helemaal niks aan. Constant wondjes is voor mij een grens bij dieren. Een beetje mot in de tent is helemaal niet erg maar dit zou ik te gek vinden.
Misschien kan castreren uitkomst bieden? Dat je ze alle drie laat helpen? Of anders zou ik Timo toch uit de groep halen en een ander vriendje of vriendinnetje voor hem halen.
Succes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:26

Heb je al eens geprobeerd de kooi kleiner te maken?
Soms als de kooi te groot is krijgt 1 of meer rat(ten) een eigen terretorium waardoor problemen ontstaan.
Je zou eens kunnen kijken hoe het gaat als ze maar de halve kooi ter beschikking hebben.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:46

@_Saar: Inderdaad ik ben dan ook ten einde raad.. Ik heb al het een en ander geprobeerd maar niks is echt effectief.. Ze zijn met zijn 3en dus zou ik Timo weg doen, hoeft er geen ander bij, maar ik hou Timo liever aangezien ik me vreselijk gehecht heb... Castreren is zeker een optie, mits niks anders helpt...

@zonnebloem18: De kooi die ik heb bestaat uit 2 delen zodat we de kooi kunnen halveren. Ik zal dit eens proberen, super bedankt :D