Rochelende haan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Rochelende haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 19:48

Mijn haantje is wat benauwd en rochelt. Het beestje is verder goed vlug,en is niet ziek. Op internet staan allemaal dingen over kippen met neusuitvloeiing en ellende, maar dat heeft hij dus niet. Om er nu direct al mee naar de DA te gaan lijkt me overdreven,ik wil hem eerst extra vitamines geven en eventueel wat door het drinkwater doen. Iemand tips?

Laptopmuis

Re: Rochelende haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:54

Kan luchtweginfectie zijn. Meestal gaat dat gepaard met snot, maar hoeft niet altijd. Bij dierenarts kan je daar een middeltje voor halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:57

Een haan staat hoog in de pikorde; dat je nu al ziet dat ie ziek is, wil zeggen dat het al even aan de gang is. Hoe hoger in rang, des te later je symptomen zal zien.
Onze kip was iig binnen een dag dood. De andere hebben wij ook niet kunnen redden; luchtweginfectie. (Met precies dezelfde symptomen als jouw haan)
Kip 1 ging zo snel dat het dood was voor wij konden ingrijpen, kip 2 heeft nog antibiotica gekregen maar dat had helaas geen effect en is na 2 dagen gestorven.

Dus ga wel naar de dierenarts, kans is groot dat er AB nodig is (is niet duur, wij betaalden voor een spoed consult incl medicatie 25 euro). Als je er op tijd bij bent, is het vaak prima te behandelen.
(Onze kippen waren ook op leeftijd, dus maakten sowieso al een kleine kans)

Dierenarts gaf aan dat het weer meespeelt; veel verschil in temperatuur zijn kippen gevoelig voor en dan zijn ze vatbaarder voor dit soort kwalen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:03

Ok bedankt. Ik heb het beestje vanmiddag gehaald en toen heb ik hem opgetild en goed bestudeerd. Heb toen niet gehoord dat hij rochelde..Ik wil hem eigenlijk niet terugbrengen want het is echt een leukerd. Mijnheer heeft het al erg druk gehad met mijn hennen, en wie gaat er niet zwaar ademen van veel sex.. :P Maar zonder gekheid, ik baal wel want vorige week zijn 3 hennen vermoord door een bunzing en vandaag lag mijn oude haantje ineens dood. Ik wil nu wel eens een tijdje zorgeloos dieren houden als het kan..
Ik moet wel zeggen dat het beestje nooit buiten kwam,en bij mij volop buiten in de tuin kan scharrelen. Dar zal hem vast goed doen. De stakker had nog nooit gras onder zijn pootjes gehad..