tweede kat gekregen maar zeer agressief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steffi_H

tweede kat gekregen maar zeer agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 05:39

Hoi.
Wij hebben van vrienden een tweede kat gekregen die een vriendje voor onze eigen kat moet zijn.
Ik heb haar verschillende malen gezien bij de mensen thuis en toen was ze heel lief en kwam zo op je schoot liggen om geaaid te worden. Ze is hier sinds gisteren avond 7 uur. Sinds toen was ze naar onze kat nogal agressief en eigenlijk naar ons ook al een beetje. Ik begrijp natuurlijk dat de nieuwe situatie voor haar heel eng moet zijn maar toen ik deze ochtend binnen kwam leek ze me al wat rustiger. Ik wou haar aaien en stak mijn hand uit en heeft ze mij gekrabd waarop mijn automariache reactie een tik op haar hoofd was. Nu is ze nog agressiever en ik heb bang dat ik het met haar verpest heb en dat het nu zo zal blijven . Ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen om dit op te lossen en laat jaar nu eigenlijk gewoon doen in de hoop dat het over gaat en dat ze vanzelf om aandacht komt vragen.
Wat kan ik het beste doen en hoeveel tijd zou ik het geven?

Groeten steffi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 05:43

Ze is er pas sinds gisteravond... Lekker met rust laten. Als ze bij het vorige huis lief was, dan komt ze straks vanzelf wel uit haar schulp en wint de nieuwsgierigheid. Begrijp ik nou goed dat je haar meteen bij de andere kat hebt gezet? Zat ze in het vorige huis alleen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-07-13 05:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 05:46

Verandering van omgeving kan erg veel stress met zich mee brengen. De agressie die jij omschrijft is vooral angst. Door te forseren bereik je in dit geval niks. Lekker zelf naar je toe laten komen dus... Daarbij is het verstandig om de nieuwe kat eerst een aparte ruimte te geven van waaruit ze de rest van het huis kan verkennen als ze daar iig op haar gemak is. Daarbij is het ook absoluut niet handig om de kat gelijk in het leefgebied van je eigen kat te zetten. Jezelf een beetje in lezen van te voren had een hoop kunnen schelen..

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 05:53

Ze zat bij andere mensen samen met een kat en daar kwam ze zeer goed mee overeen. De mensen zijn haar zelf komen brengen en zij vonden het best haar gewoon los te laten in onze living. Was dus geen goed idee blijkbaar.. en ja misschien had ik mij inderdaad wat beter kunnen inlichten. Daar is het nu natuurlijk te laat voor. Ik laat haar nu dus gewoon zitten en laat haar zelf naar me toe komen? Ik hoop natuurlijk dat ik het niet verpest heb door haar een tik te geven toen ze me aanviel. Dan wacht ik gewoon af...
Laatst bijgewerkt door Steffi_H op 03-07-13 06:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: tweede kat gekregen maar zeer agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 05:55

Dat verpesten zal wel meevallen, maar zoals hierboven al door iemand werd gezegd was het handiger geweest om haar in alle rust te laten wennen ipv haar meteen in het diepe te gooien. Een paard mik je ook niet gelijk een kudde in :)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 06:04

Nee das waar. Dat kan ik nu niet meer rechtzetten natuurlijk. Mijn kat laat haar ook wel met rust en gaat aan de andere kat van de woonkamer liggen. Hij heeft heel de nacht ook bij ons in bed geslapen dus ze heeft heel de nacht alleen gezeten in onze living . Stom van mij daar heb je gelijk in. Ik hoop dat het nog goed komt dan.
Laatst bijgewerkt door Steffi_H op 03-07-13 06:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:05

wij raden al jaren mensen aan die een kat uit de opvang komen halen de kat gelijk bij de rest te zetten. Alleen eerst een uurtje in het vervoersmandje laten met zicht op de kattenbak en omgeving zodat ze dat goed in zich op kan nemen en wat rustiger kan worden. Daarna gewoon los laten bij de rest en laten doen. Anders moet ze eerst wennen aan alleen zitten in een nieuwe omgeving van alles en iedereen verlaten en daarna weer wennen aan de kamer en andere dieren. Dan moet ze dus dubbelop wennen. Dit zou ik zelf echt niet aan raden. Door de jaren heen hebben wij 100den gevallen gehad en maar zeer af en toe gaat het fout (2x per jaar ofzo)

Deze stress is normaal maar deze stress had ze zeker te weten ook gehad als je haar in een kamertje apart had opgesloten en zelf beneden tv was gaan kijken bijv. een kat die mens gericht is die heeft steun aan mensen om zich heen namelijk. Misschien dan wel even geen behoefte aan aandacht van die mensen maar jullie aanwezigheid betekend veel. Gewoon lekker laten doen en af en toe een beetje blikvlees neer zetten (opletten dat daar geen strijd door komt tussen de katten) om ze te paaien en te laten zien dat jij erg leuk bent. Gewoon maar een lepel ofzo en later weer. Elke keer hetzelfde ritueel uitvoeren en ze zal het zo gaan snappen en als ze er zot op is komt ze zo los ;)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 06:16

Oke. Dat ga ik zeker proberen. En die lepel blikvoer in een schaaltje neerzetten of zo voeren echt met de lepel? Ze zit nu al wel van gisteren avond achter onze zetel en is daar nog niet vanachteruit gekomen.
Dankje voor je feedback. Dat geeft me toch een beter gevoel want ik kreeg al schuldgevoelens dat ik haar zomaar direct had losgelaten.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:36

Hoi hoi, ik herken het verhaal wel mijn 2e kat was ook zo agressief/angstig op het begin gewoon een paar dagen met rust laten dan komt dat vanzelf wel. Mocht pas na een week die van mij aaien. Heb je wel laten zien aan de kat waar de kattenbak staat en het eten en drinken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:10

Steffi_H schreef:
Ze zit nu al wel van gisteren avond achter onze zetel en is daar nog niet vanachteruit gekomen.

Toen mijn 2e-hands-kat kwam heeft die de eerste 3 dagen ook onder/ achter de bank gewoond. Geen aandacht aan schenken, komt er vanzelf onderuit. Zorg dat er altijd wat te eten klaar staat, kat krijgt vanzelf honger.
Probeer contact niet te forceren, hij komt vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:14

Katten hebben veel tijd nodig om te wennen. Ik heb al 5 jaar 2 katten die in goede harmonie samen leven. Sinds 2 weken loopt er een kitten in huis en zelfs de oude garde slaat elkaar de hersens in alsof het complete vreemden van elkaar zijn. Daar gaan echt nog flink wat weken overheen voordat er weer rust in de tent is. Felliway haalt hier de scherpe randjes eraf.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:17

momenteel heeft ze het huis al wat verkend toen we weg waren en nu zit ze onder bed. het enige wat ze nog doet is blazen als ik te dichtbij kom maar zolang ik haar persoonlijke ruimte niet betreed is ze heel rustig. Als ik mijn ogen klein maak knijpt ze haar oogjes ook wat toe. ik hoop ergens dat het ergste voorbij is maar voorlopig zit ze daar rustig en gaan we af en toe eens kijken of ze al gegeten heeft enzo.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:21

Katje zoveel mogelijk met rust laten, dan zal ze vanzelf uit haar schulp kruipen.
Succes.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:51

Wat ik bij mn nieuwe gestreste kat heb gedaan is bach bloesem rescue remedie geven. Gewoon een paar druppels door t water doen. Dit is een homeopatisch middel dat helpt bij stress. Poes knapte zienderogen op! Verder gewoon met rust laten. Dit kan best een paar weken duren. Ze slaapt ondertussen al bij me op bed, dus t komt vast goed met die van jou. Succes!

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:12

Mijn kat begint stilletjes aan goed te komen. ze komt nu sinds gisteren om aandacht vragen en heeft zelfs bij ons op bed gelegen.
We moeten enkel opletten wanneer onze andere kat in de buurt is omdat ze dan wat zenuwachtig wordt en dan durft ze toch nog een beetje op ons afreageren. maar tot hiertoe gaat het super!