Naast de kattenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Naast de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:45

Hi,

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent.

Mijn kat is nu over 2 weken een jaar (Kater, Ragdoll), we hebben hem dan 7 maanden. Sinds die tijd heeft hij áltijd netjes in zijn kattenbak geplast en gepoept.
Nu sinds twee weken flikt hij het om al 2 keer naast zijn bak te poepen. Dit gaat echt expres, want hij plast wel in de bak en het gaat er niet altijd naast.
Mijn moeder haalt elke dag de vieze stukjes eruit en ongeveer één keer per week wordt hij helemaal schoongemaakt.

De eerste keer dat hij het deed is hij gestraft met een stemverheffing. Daarnet toen ik het merkte heb ik hem vastgepakt en boos geworden *stem verheffen*, de volgende keer mag hij zn duikbril op zetten, want dit gedrag van hem is niet gewenst.

Ik vraag me af wat we hieraan kunnen doen, hij doet het dus niet altijd maar soms echt onverwachts. Dan loopt hij naar zn bak toe, gaat op het matje die ervoor ligt graven en er dan op zitten, hij kijkt dan echt niet op of om naar z'n bak.

Hoe kunnen we dit gedrag afleren dat het gewoon niet meer gebeurd, ongelukje kan maar dit doet hij echt expres. -O-

Goof

Re: Naast de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:50

Boos worden heeft geen zin, daar heeft een kat echt 'schijt' aan, letterlijk dus.
Bak vaker schoonmaken?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:53

Goof schreef:
Boos worden heeft geen zin, daar heeft een kat echt 'schijt' aan, letterlijk dus.
Bak vaker schoonmaken?

Werkt niet. Hij gaat er ook gewoon in om te plassen en ook vaak om te poepen. Dit is echt gewoon soms, niet elke keer.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:55

Mag ik vragen of jullie een open of gesloten kattenbak hebben en of daar zo'n klapdeurtje in zit zeg maar?
Onze poes poepte en plastte dus ook naast de kattenbak. Deurtje eruit en weg probleem. Kennelijk dus een poes met claustrofobie ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:56

katten doen dit als ze de bak niet schoon genoeg vinden, dat de poepies eruit worden gehaald maakt de bak nog niet schoon, boos worden op een kat heeft geen effect hij kan het dan wel juist gaan doen, bak vaker verschonen dus, hij is groter dus de bak is ook sneller vies

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:57

een kat straffen, als ie net wat gedaan heeft naast de kattenbak werkt averechts. dan gaat ie juist de bak vermijden, en ergens achter zitten.
maak de bak aantrekkelijker. kattenkruid, kattenzand vinden ze fijn, en desnoods tijdelijk een bak erbij.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:58

Miepie77 schreef:
katten doen dit als ze de bak niet schoon genoeg vinden, dat de poepies eruit worden gehaald maakt de bak nog niet schoon, boos worden op een kat heeft geen effect hij kan het dan wel juist gaan doen, bak vaker verschonen dus, hij is groter dus de bak is ook sneller vies

Maar waarom doet hij het dan de ene keer wel en de andere keer niet? Van de 7 keer maar 1 keer bijvoorbeeld.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:58

Lous schreef:
Mag ik vragen of jullie een open of gesloten kattenbak hebben en of daar zo'n klapdeurtje in zit zeg maar?
Onze poes poepte en plastte dus ook naast de kattenbak. Deurtje eruit en weg probleem. Kennelijk dus een poes met claustrofobie ;)

Klapdeurtje, maar dat is die gewend. Kunnen het zonder wel proberen, maar hij heeft er geen problemen mee om te plassen bijv.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:03

Saaams schreef:
Miepie77 schreef:

Maar waarom doet hij het dan de ene keer wel en de andere keer niet? Van de 7 keer maar 1 keer bijvoorbeeld.

Omdat het een kat is, katten zijn raar :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:05

Katten zijn inderdaad raar. Ik zal iig even doorgeven dat de bak maar wat vaker schoongemaakt moet worden, misschien dat het werkt. (Doen mijn ouders meestal) en zn deurtje eraf. :+

Niet geschoten is altijd mis.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:10

Hoeveel bakken heeft hij?
Sommige katten willen er een voor de grote en een voor de kleine boodschap
Niet meer boos worden,dat brengt je alleen maar verder van huis.

Veel kitten vinden het heerlijk als er een chloor luchtje aan zit,dus schoonmaken met chloor is ook een idee(wel goed naspoelen uiteraard)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:29

We maken het altijd met chloor schoon. We hebben 1 bak.
Net gevraagd en mn moeder maakt de bak twee keer per week schoon er zitten houtkorrels in. We gaan van de week even kijken of hij liever iets anders heeft qua bakvulling en naar de dierenarts voor zn prikje en ook gelijk ter controle

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:42

De kans is groot dat je katje de bakvulling niet meer aangenaam vindt. Probeer eens kattenzand. hier kunnen ze heerlijk in graven. Maar dat moet wel dagelijks schoongemaakt worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:45

Dat kan ja. We gaan van de week andere halen en proberen, ik vind het raar dat hij het plots doet haha.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:51

Ja je heb hele kieskeurige katten ;)

Me moeder heeft de 2...kan maar 1 soort grint gebruiken want anders doen ze het naarst de bak...ook met voer zeuren ze...zou gek worden met zulke katten :p

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:53

Pff.. Mijn kat deed dit met plassen ineens.. Maar hij bleek een blaasontsteking te hebben.
Ben nu nog bezig met weer 100% op de bak te laten.
Ik zou aluminiumfolie op die plek neerleggen. Ik moest dat op advies van de DA doen, en het helpt tot nu toe prima.
Eerst ff met soda de plek schoonmaken, en dan aluminiumfolie neerleggen erop.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:34

Bedankt voor de tip. Als dit zich de komende dagen blijft aanhouden dangaan we deze week naar de dierenarts dn van de week andere korrels.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:45

Ik heb 2 kattenbakken staan. (1 hoekbak en 1 rechte die tegen de hoekbak aan staat).
Omdat mijn kat heel schoon is. En ja, als er ergens als een plas of drol ligt, dan is dat vies om naast te gaan zitten. En de ene keer ging hij dus op de gang, andere keer naast de bak en heel vaak ook wel er naast. Blijkbaar had hij 'gradaties' in wat hij nog aanvaardbaar vond en wat niet.

Nu dus 2 bakken tegen elkaar aan en hij gebruikt ze ook om en om voor poepen en plassen (niet echt een voorkeur dus). Ik heb wel 2 open bakken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:42

De norm voor het aantal kattenbakken is aantal katten + 1.
Ik zou dus ergens in een hoek nog een kattenbak neerzetten.

Die meid van mij deed het ook, kattenbak erbij gezet, heeft ze nóóit wat in gedaan, dat ding staat er eigenlijk voor niets, maar nooit meer naast de bak gepoept.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:45

Mischien een kattenbak net een kap erover en een leuk je of ander kattenbakgrind proberen bv Kitty cristal of peewee
In elk geval iets wat niet klontvormig is

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 07:56

Het gaat al weer goed. Volgens de dierenarts was het vanwege het matje voor zn kattenbak schoon was en niet naar hem rook dat hij het daarom deed.