Ik hoop dat iemand dit probleem herkent.
Mijn kat is nu over 2 weken een jaar (Kater, Ragdoll), we hebben hem dan 7 maanden. Sinds die tijd heeft hij áltijd netjes in zijn kattenbak geplast en gepoept.
Nu sinds twee weken flikt hij het om al 2 keer naast zijn bak te poepen. Dit gaat echt expres, want hij plast wel in de bak en het gaat er niet altijd naast.
Mijn moeder haalt elke dag de vieze stukjes eruit en ongeveer één keer per week wordt hij helemaal schoongemaakt.
De eerste keer dat hij het deed is hij gestraft met een stemverheffing. Daarnet toen ik het merkte heb ik hem vastgepakt en boos geworden *stem verheffen*, de volgende keer mag hij zn duikbril op zetten, want dit gedrag van hem is niet gewenst.
Ik vraag me af wat we hieraan kunnen doen, hij doet het dus niet altijd maar soms echt onverwachts. Dan loopt hij naar zn bak toe, gaat op het matje die ervoor ligt graven en er dan op zitten, hij kijkt dan echt niet op of om naar z'n bak.
Hoe kunnen we dit gedrag afleren dat het gewoon niet meer gebeurd, ongelukje kan maar dit doet hij echt expres.