Mijn vriendin heeft sinds een paar weken een hondje uit Bulgarije. Nu blijkt hij giardia te hebben ik laat regelmatig haar hond uit hij speelt dan heel leuk met mijn hond. Nu hoor ik tegenstrijdige berichten, giardia zou besmettelijk zijn maar tegelijkertijd voor gezonde honden niet zoveel kwaad kunnen. Hebben jullie ervaringen hier mee? Zou het beter zijn als ik mijn hond bij die van haar ziu weghouden? De dierenarts heeft dat niet expliciet geadviseerd.
Hou je er ook rekening mee dat die infectie mogelijk ook van dier op mens overgedragen kan worden? Persoonlijk zou ik mijn hond voorlopig dus ook bij haar hond weghouden.
Nikass
Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-13 18:49
Ja dat heb ik gelezen. Vooral bij kinderen dacht ik? Maar ook van mens tot mens, dus dan zou ik ook bij haar uit de buurt moeten blijven, is dat niet wat overdreven?
Iig goed je handen wassen, niet met je handen aan je gezicht zitten. Zelf zou ik iig weg blijven bij die hond, maar ik ben wat meer panisch met ziek worden/mogelijk over moeten geven
Wat ik las is dat een gezonde hond wel besmet kan worden, maar dan geen ziekteverschijnselen toont. Dus dan zou jij niet opletten met hygiëne om je hond heen en dan is de kans dat je dus zelf ziek wordt.
Om helemaal bij haar weg te blijven vanwege het mens op mens doorgeven van de ziekte is wat overdreven irritant. Als mens zijnde merk je 't volgens mij ook wel als je besmet bent.
Mijn hond komt van Malta en heeft in het begin heel veel problemen gehad met Giardia. Het is besmettelijk voor mens en dier. Het is een enorm irritante ziekte dus ik zou er wel rekening mee houden. Ik heb mijn hond altijd netjes weggehouden van andere honden als ze Giardia had. Ik zou in ieder geval mijn hond niet bij een hond met Giardia willen hebben. Goed zelf je handen wassen inderdaad ook. Je merkt het prima als hond of jij besmet zijn. Je krijgt enorme diarree. Kan je vertellen dat dat niet zo fijn is als je hond om de 2 minuten moet stoppen om tot water aan toe diarree te hebben. Daarnaast voelen ze zich ook echt niet lekker. Ben heel erg blij dat mijn hond er nu geen last meer van heeft (en klop het direct af :p)
Zou voor de zekerheid contact met een dierenarts opnemen en overleggen om te behandelen of te onderzoeken. De kans is vrij groot namelijk.
speurneusc
Geplaatst: 01-07-13 20:58
ws is je hond al besmet, kan 2 tot 3 wk duren voordat je hondje ziek oogt, je weet dan gelijk waar je het zoeken moet
Cabelona
Geplaatst: 01-07-13 21:01
Wij hebben in dezelfde soort situatie gezeten. Mijn oom zijn pup had opeens bloed bij de ontlasting. Op een gegeven moment werd het zo erg dat zijn eigen dierenarts niet wist wat het was en is de pup naar de kliniek in Utrecht gegaan, hier was de diagnose dat hij last had van de giardia. Hier is de pup gelukkig helemaal opgeknapt. Helaas hadden wij een pup uit hetzelfde nest, deze begon dezelfde symptomen te krijgen. Met deze informatie gelijk naar onze eigen dierenarts gegaan en gelijk de goede medicijnen mee gekregen. Nog een paar dagen later konden we met onze gezonde volwassen beagle ook naar de dierenarts omdat deze het ook over had gekregen. Dus zou snel ingrijpen, ook al zijn er nog geen symptomen of zijn ze nog maar nauwelijks aanwezig.
Uiteindelijk bleek dat de fokker de pups uit het nest niet naar behoren had ontwormd. Gelukkig hebben wij er zelf geen last van gekregen, maar kijk goed uit met je persoonlijke hygiëne.
Neej
Geplaatst: 01-07-13 21:02
Giardia is héél besmettelijk Beter gewoon even laten onderzoeken, jouw hond hoeft geen symptomen te hebben maar kan het namelijk wel verspreiden.. En als je het eenmaal hebt, is het lastig er weer van af te komen..
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 01-07-13 21:04
Hier alleen ervaring met katten. Ons asiel heeft een tijdje last gehad van giardia. Erg vervelend omdat het zo besmettelijk is. De ziekte kan ook lang blijven hangen (bij ons is het binnengekomen met een zwerfkat).
Ik zou zeker de dierenarts bellen voor een behandelplan, want de kans dat jouw hond nu giardia heeft, is vrij groot.
dat men honden uit die landen niet standaard behandeld hier tegen!! Geef dit wel aan bij de stichting/opvang waar je de hond vandaan hebt gehaald. Dit kan hele belangrijke informatie zijn. Zeker als bijv. hij bij het opvang gezin in de tuin mocht poepen en plassen en daar nu weer nieuwe pups lopen