Hond met studie combineren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Hond met studie combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:15

Hallo!

Zijn er mensen die een eigen hond hebben in combinatie met een studie? Ik woon nu een tijdje op kamers, redelijk ruim.
Ik mis het verschrikkelijk om een hondje te hebben en een maatje om mee te knuffelen en buiten te lopen.
Ik doe de kunstacademie, een redelijk flexibele school en woon 20 minuten van school vandaan. Achter mijn huis is een groot park waar hij los kan rennen.

Maar ik vroeg me af of er mensen zijn die dit hebben.. en hoe ze hier mee om gaan, want een hond is nu eenmaal heel veel werk.
Twijfels twijfels... :(

Als ik een hondje neem wil een rustige jonge hond, maar geen pup, eentje uit het asiel. Die al alles een beetje kent :)

Nimfee

Re: Hond met studie combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:35

Ik heb een hond in combinatie met mijn studie. Enige verschil is dat mijn hond wel bij mijn ouders is. Ik ben dus zelf regelmatig bij mijn ouders om nog met haar te wandelen en haar te verzorgen (vachtverzorging b.v.). Ik heb hiervoor gekozen omdat ik toch vaak weg ben. Een studie vind ik toch onvoorspelbaar. Ik had namelijk ook een derdejaarsstage, waarbij ik 10 maanden lang elke week 4 dagen fulltime moest stage lopen en dan ook nog een dag school had.

Aan de andere kant heb je nu nog wel de tijd om vaak thuis te zijn. Het is wel veel werk, maar als je een wat oudere hond neemt scheelt dat al. Stel je neemt een hond die het af en toe ook wel prima vindt om een minder langere wandeling te maken zou dat prima zijn. Ik zou dan wel rekening houden met eventuele stages die je nog moet gaan lopen en hoe deze er uit gaan komen te zien. Want het is wel sneu als je echt fulltime stage moet gaan lopen en je hond daardoor lang alleen thuis is. Maar dat zou je dus weer op kunnen lossen door een oppas te vinden.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:16

Misschien moet je ook alvast nadenken over het feit dat je na je studie (waarschijnlijk) full time gaat werken en wat doe je dan met je hond?
Een hond gaat over het algemeen langer mee dan een studie... ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 07:37

Als er iets is wat ik in het leven geleerd heb is dat de toekomst niet te voorspellen valt.. ik weet dat ik na mijn studie een baan ga zoeken.. maar dit is pas over 2,5 jaar.. misschien ga ik wel maar 3 dagen in de week werken.. of heb ik tegen die tijd een man die hem af en toe uit laat. Ik kan dan rekening houden met de hond.

Over stage heb je zeker gelijk.. ik heb ook in het 3e jaar een half jaar stage. Misschien is het goed om de zomer na mijn stage een hond te gaan zoeken in een asiel. Een puppy is sowieso erg veel werk en te grote verantwoordelijkheid voor zijn opvoeding.
Word nog even geduld hebben dus :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:47

Dit hangt er ook vanaf hoe je zelf bent. Zou je het in de examenperiode kunnen opbrengen om drie keer per dag te gaan wandelen? Zou je het niet erg vinden moest je het studentenleven van zuipen en uitgaan grotendeels missen?
Dan zeg ik ja.
Maar neem geen hond om jou alleen gezelschap te houden wanneer jij eens toevallig naar huis komt, tussen de lessen en feestjes door.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:56

Juist omdat je nog niet weet hoe je toekomst er over 2 jaar uitziet zeg ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:58

Hier een pup in combinatie met studie. Pup is max. 5 uur alleen. 's ochtends voordat ik naar school ga, laat ik hem uit. Zodra ik er weer ben. Een uur na het eten en voor het slapen gaan.

Ben geen uitgaanstype en heb ook al een vaste relatie van 3 jaar. En tegenwoordig weet je toch niet meer zeker hoe je toekomst eruit ziet!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:11

Love_western, als jij straks klaar bent met studie ga je niet fulltime aan het werk buiten de deur?

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:17

Het klinkt een beetje "cru" maar ik vind het antwoord "het leven is niet te voorspellen" een beetje kortzichtig. Kun je niet beter wachten tot je wel een beter plaatje hebt? Ik zou ook doodgraag een hondje hebben, en in mijn leven nu past dat ook. Maar als ik straks ga werken zou ik zo niet weten wat ik ermee moet doen. Ik vind ook niet dat je hem dan maar weg moet doen als het niet meer past. Een hond is een maatje voor het leven. Maar dat is mijn mening.

Je kunt beter een kat nemen, die geven weinig problemen als je zelf veel op pad bent.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:32

Ik heb , jaren geleden, toen ik op mezelf ging wonen na twee maanden een hond genomen. Vond het verschrikkelijk zonder hond. Ik heb er nooit spijt van gehad. Mijn hond staat op nummer een. Of hij ging mee naar mn werk. Of ik stond heel vroeg op om een flinke wandeling te maken voor ik aan het werk ging. Of ik betaalde me suf aan de uitlaat. Of we deelde de oppas met mn vriendin. Kortom er is altijd wel een mouw aan te passen als je het echt wil.
Daar in tegen heb ik al jaren een vriend voor het leven die altijd:
Een filmpje op de bank wil kijken.
Naar het strand wil.
Broodje eten in de stad
Sneeuwballen gooien (terwijl je er eigenlijk te oud voor bent)
Je bord leeg eten als jij niet meer lust :+
Altijd klaar staat voor een onverwacht weekendje weg.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:37

Ik ben ook student en heb een heel lieve pup, woon samen met mijn vriend maar die werkt veel.

Als ik er niet ben heeft hij de hal waar hij gewoon kan spelen, slapen en eten en drinken.
Hij vermaakt zich prima. Zodra ik thuis ben gaan we lekker wandelen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:52

Als je graag een hond wilt dan weet je het ook te regelen als je leefsituatie veranderd.
Wij hadden ook een hond tijdens de studie en dus ook toen we gingen werken.
We hadden een oppas geregeld en later een uitlaatdienst.
De rest van de tijd ging de hond bijna altijd mee overal naartoe.
We houden van wandelen, de hond kon dus altijd mee.
Ook op bezoek gaan was geen probleem, de hond ging rustig ergens liggen en mensen vonden het dus goed dat hij meekwam.
Dat is allemaal nog zo, alleen hebben we ondertussen twee honden.
Als je moet studeren is het fijn om tussendoor even te ontspannen en een frisse neus te halen, te wandelen met de hond. Ik kon niet uren achter elkaar alleen maar studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:57

Imala schreef:
Love_western, als jij straks klaar bent met studie ga je niet fulltime aan het werk buiten de deur?

Ja zeker. Maar heb dan wisselende diensten. En woon nu nog bij mijn vader in. En als ik uit huis ga. Dan woon ik samen met mijn vriend.

Maar duurt nog wel 3 jaar voordat ik klaar ben met studeren. Dus ga mij daar nu nog niet druk over maken.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:19

Toen ik nog studeerde heb ik ook gekozen voor een hond (in mijn geval een pup). Ik vond het prima te combineren met het studeren. Ja, je moet af en toe wat vroeger je bed uit om een lange wandeling te maken voordat je les hebt, maar als je ziet wat je er voor terug krijgt heb je dat er voor over.
Ik had niet veel les, dus die paar uurtjes in de week was meteen een goede training voor het alleen thuis zijn. Tijdens mijn stage kon ze gelukkig mee en de dagen dat ze niet mee kon, had ik een buurvrouw die haar wilde uitlaten tussendoor.
Ze ging eigenlijk altijd overal mee naar toe en als dat echt een keer niet ging, dan wilde mijn moeder altijd oppassen (die woonde wel op een uur rijden, dus dat moest wel even gepland worden).

Na mijn studie ben ik een aantal keer verhuisd en heb verschillende banen gehad (van parttime, fulltime naar zzp'er en eigen bedrijf). De ene keer ging ze mee, de andere keer bleef ze thuis of zocht ik iemand die haar tussendoor even kon uitlaten. Als je zelf de grote wandelingen voor lief neemt, dan is er vaak wel iemand te vinden die tussendoor een keer de hond wil uitlaten. En anders kan je altijd nog een uitlaatservice overwegen. Je wordt hier vanzelf creatief in.

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik haar in huis heb genomen. Inmiddels ben ik getrouwd, hebben we een huisje gekocht, is er een kindje en een tweede op komst en al die tijd is mijn maatje er voor me geweest. Een hond is flexibel genoeg om af en toe met veranderde situaties om te gaan, zolang zijn vaste baas er maar voor hem is.

O ja, nog een tip. Als je een niet te hoog inkomen hebt (weet zo even niet waar de grens ligt, zou je even op moeten zoeken), dan kan je vrijstelling krijgen voor de hondenbelasting. Scheelt toch weer.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:23

Hier ook een pup (nu 6maanden) in combinatie met studie, hiervoor had ik ook een hond toen ik begon met mijn opleiding, kon er echt niet aan wennen om geen hond te hebben. Voor mij is het makkelijk te combineren, en ik vind het juist fijn dat ik tussen het studeren door lekker kan gaan wandelen met mijn hond, even er tussenuit! Wel woon ik samen met mijn vriend, dus helemaal alleen doe ik het niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:33

Ik ben ook een (samenwonende) student met een eigen hond. Ik studeer aan de universiteit (dus ben veel thuis) en mijn bijbaan is vaak 's avonds, in het weekend of maar een paar uurtjes. Wanneer ik werk is mijn vriend dus meestal thuis. Ik woon vlakbij mijn ouders en die passen op als ik langer dan 3 uur weg moet voor iets en mijn vriend er ook niet is, mijn moeder is altijd thuis en heeft zelf ook honden. Als ik straks na mijn studie ga werken, gaat de hond overdag naar mijn ouders. Op deze manier vind ik het ideaal :) Overigens ligt het in de planning dat de hond in de toekomst met mijn vriend mee kan naar het werk, dus we blijven gelukkig niet eeuwig afhankelijk.

Als je niemand hebt om op terug te vallen, zou ik het niet meteen aanraden als student. Je weet nooit wanneer je rooster verandert en je ineens wel lange dagen maakt, inderdaad op stage moet, etc. En afstuderen is dichterbij dan je denkt. Wat als je wél alleenstaand bent en fulltime aan de bak moet om jezelf te onderhouden? Wat doe je dan met de hond? De tijd gaat snel en dit ga je tegenkomen..

Mijn vriend en ik zijn beide ook geen uitgaanstypes, dat scheelt ook al veel. Ik ben zelf ook een echt buitenmens en ik ben in mijn vrije tijd eigenlijk altijd bezig met de hond of met paarden (waar de hond ook mee naartoe gaat). Ze gaat ook vaak mee naar vrienden en eigenlijk wel naar zo'n beetje alles dat ik onderneem := Ik zou het ook niet aanraden als je in je vrije tijd veel activiteiten onderneemt waar de hond niet mee naartoe kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:16

Hier 2 honden en nog aan de studie. Of eigenlijk loop ik op dit moment stage. Een klein verschil, ik woon al 2 jaar samen met mijn vriend, dus niet op kamers. Hij werkt fulltime van half 7 tot 4.

Toen wij naar de 1e hond gingen kijken, had ik al lang opvangmogelijkheden geregeld en toen we dit jaar een pup namen heb ik dat met die mensen besproken of ze het zagen zitten. Het houdt wel in dat we altijd af moeten stemmen hoe we iets gaan doen en nu ik stage loop dus ook geregeld hebben dat er tussen de middag een uur iemand langskomt om ze uit te laten. En ik na stage nog naar training ga, of zelf ga trainen. Ik begin om 9 uur met stage tot 5. Dus ik sta om half 7 op, loop met beide honden apart, train met de pup even en ga dan om kwart voor 9 weg. Om 12 uur komt er iemand ze uitlaten en even spelen, om 1 uur zijn ze weer alleen tot 4 uur. In het weekend gaat de pup mee en de volwassen hond gaat naar de oppas als wij wegmoeten (die is niet sociaal genoeg om mee te nemen).

Wij hebben er speciaal voor gekozen om de honden te nemen nu ik nog studeer. Ik had tijdens collegeperiodes veel tijd, waardoor ze weinig alleen waren. Ook kan ik door gezondheid toch niet veel uit. Maar zonder opvang waren we er niet aan begonnen, ik heb 3 adressen waar ze terecht kunnen en nog wat adressen waar ze bij hoge nood heen kunnen.