leeftijd kitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

leeftijd kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 16:49

Hallo iedereen,

Vrienden van mij vonden vandaag een klein hummeltje tijdens hun wandeling. Mijn hart smolt meteen en heb hen aangeboden om het op te vangen aangezien zij 2 grote honden hebben.
Nu vroeg ik me af of jullie ongeveer weten hoe oud hij is? Ze zijn er al mee naar de dierenarts geweest en daar woog hij ongeveer 400 gram. Zijn oogjes zijn ook nog helemaal blauw. Hij tuttert ook nog aan mijn vingers, dus volgens mij is hij pas bij de moeder weg. Zelf schat ik hem op 4 à 5 weken

Hieronder wat fotootjes.
Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:55

och wat een kleine, ik zou qua leeftijd hetzelfde zeggen als jij, 5 weekjes ofzo :) hoe hebben ze hem gevonden dan? :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:56

ogen van kittens verkleuren rond de 5-6wkn dus ik denk dat je gelijk hebt.
Goed van jullie dat je hem meegenomen hebt !

Sjintoo

Re: leeftijd kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 16:57

Hij zat heel hard te miauwen blijkbaar in het hoge gras. hij was ook kletsnat

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:33

400 gram is 4 weken of ouder met een groei achterstand. In principe is 100, 200, 300, 400 enz. gram 1, 2, 3, 4 weken als ze normaal groeien met uiteraard afwijkingen daar van. Van belang is nu eigenlijk een moederpoes met een nestje te zoeken waar hij nog een paar weken bij kan. Of in elk geval andere kittens van zijn leeftijd zodat hij kan leren zich als kat te gaan gedragen.

Wij mensen kunnen nooit na doen wat nestgenoten en moeder hem leren!!!! Voor gedragsproblemen te voorkomen op latere leeftijd zou ik hem dus niet houden als je geen goede leermeester hebt voor het kitten. Vraag dan om hulp aan de dichtsbijzijnde dierenasiel. Ik zou echt proberen iets te verzinnen daar op hoor het kan goed gaan nu maar bijv. dat sabbelen gaat hij blijven doen als hij niet afgespeend wordt bij mams. Nu nog 'leuk' om te zien en te voelen. Straks niet meer als hij volwassen is ;)

Succes!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:07

Zal idd rond de 4 weken zijn.
Ik acht de kans klein dat je de moeder terugvind. In een ideale wereld blijven kittens wat langer bij de moeder, in een minder ideale wereld worden ze gedumpt (of erger).
Het sabbelen zou ik idd niet teveel toestaan maar verder kan het heus wel goed gaan met zo'n kittens.
Heb zelf ook zo'n klein hummeltje in huis gehaald (woog ook hoop en al 400g), had op dat moment geen andere katten, werkte full time en speelde bvb met m'n handen (worstelspelletje). Pas toen ze 5 maanden was kreeg ze gezelschap van m'n 2 oude katers, die hoogstzelden willen spelen. Ze is nu bijna 2 jaar en een normale vriendelijke kat. Prettig gestoord wel, zoals vele katten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:11

ik denk ook een week of 5, ik heb een nestje van 1 kitten op stal, die is nu 6 weken, jammer dat je in België woont, anders had ie er zo bij gemogen, want moederpoes is er zo'n beetje klaar mee en ik vind hem zo eenzaam

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:11

Oh gossie, wat een zielig hoopje haar, wel heel schattig!
Onze kater zag er ook ongeveer zo uit toen 'ie bij ons kwam en werd toen geschat op zo'n 6 weken. Denk dat die van jou ook tussen de 4 - 6 weken zit.
Wij hebben ons mormeltje ( :D ) nog een tijdje de fles gegeven (alle tijd aangezien ik in een rolstoel zat tijdens de vakantie) en deden er dan kattenmelk, aangelengd met wat water in en dat ging er prima in.
Komt vast goed, bij ons wel in ieder geval! Hij is inmiddels alweer 7 en speelt, knuffelt en rent alsof het een lieve lust is :))
Top dat je deze hebt opgevangen +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:12

Wat een lief dotske ! <3 <3
Ik gok ook zoiets van om en bij de 5 weken...
Ga je hem/haar houden ?
Voor eventuele raadgevingen en info kan je altijd contact opnemen met de stichting Zwerfkat in Nood...ik heb er daar 2 jaar geleden 3 van geadopteerd en zijn keivriendelijke mensen, zijn altijd bereid om te helpen !

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:17

Aah wat een schatje, ik denk rond 4 of 5 weken. Veel ouder kan dit kleine ding nooit wezen.
Wel zou ik even assiels enzo informeren dat jullie dit katje gevonden hebben, misschien is dit kleine ding wel ontsnapt uit huis ofzo en is zijn mams hem nu dus ook kwijt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:04

Ik heb 2 oudere katten, dus daarvan kan hij veel leren

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:51

Er bestaat een site waar je de leeftijd redelijk nauwkeurig kan schatten aan de hand van een curve.. Zou even kijken of ik hem kan vinden.

Edit: gevonden ! http://www.kittenleeftijd.nl/

:j suc6

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:36

Ben vandaag met het kleine prutske naar de dierenarts gegaan. Had hem al een paar keer aan zijn oortjes zien krabben en telkens miauwde hij daarbij. Hij heeft een lichte oorontsteking en moet oordruppeltjes krijgen. De dierenarts schatte hem ook niet veel ouder dan 5 weken adhv zijn gebit.
Ondertussen weegt hij ook al 570 gram :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:40

wilmatj schreef:
Aah wat een schatje, ik denk rond 4 of 5 weken. Veel ouder kan dit kleine ding nooit wezen.
Wel zou ik even assiels enzo informeren dat jullie dit katje gevonden hebben, misschien is dit kleine ding wel ontsnapt uit huis ofzo en is zijn mams hem nu dus ook kwijt.

Dan ben je erg goed, als je zo een uk kwijt kan raken...

Super dat die al een stuk meer weegt, nieuwe foto's? Wat een uglierd was het in de fotos uit de OP, sorry :o

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:44

Het is nog zo'n lieverd :).

Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:46

How cute!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:48

Wat een schatje! Ik zou verder toch wel even contact nemen met een dierenambulance!

irmaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:49

hebben <3 wat een dropje, en wat toff dat je het kleintje een fijn huis aanbied!
misschien heb ik er overheen gelezen maar heeft het al een naam?:)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 22:59

Zijn naam is Nero geworden. Dat betekent 'zwart' in het Italiaans

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:01

Waarom zou ik contact opnemen met een dierenambulance? Het kleintje is in perfecte gezondheid. Zijn 'vinders' hebben flyers in de brievenbussen in de buurt gestoken. En de plaats waar hij gevonden is doet eerder denken aan een dumpactie dan dat hij verloren gelopen zou zijn.
Hier kan hij ook perfect leren van mijn 2 oudere katten en hij amuseert zich rot met al het speelgoed dat hij hier heeft.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:27

Wat een geweldig katje en super dat je, je zo over hem ontfermd hebt.

Het gaf me ook weer even een steek in mijn maag... Afgelopen zaterdag zag ik ook een kitten lopen van deze leeftijd tussen op- en afrit en de snelweg zonder een huis in de buurt. Ik heb de auto nog op de vluchtstrook gezet van de oprit, maar het beestje liet zich niet pakken. Heb hem 4 maal gezien door, door het bosje te banjeren, maar elke keer verloor ik hem uit zicht. Ben naar huis gegaan en heb een vangkooi opgehaald, maar helaas geen dag heeft hij iets van het voer gegeten of weer gezien.. Ik kan alleen maar hopen op een wonder dat het goed is afgelopen. Het laat me zo niet los.
Liet deze kitten zich zo oppakken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:35

Die van ons is met 3/4 weken oud in de struiken gevonden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:38

Ah gossie, ik ben heel blij dat hij gevonden is. Moet er niet aandenken dat ie dan snachts alleen buiten moet zien te redden.

Wat zou ermee gebeurd zijn? waar is zijn moeder? is het mogelijk van een wilde moeder en dat ie is gaan dwalen bij het spelen en ontdekken van de omgeving?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 09:49

Deze liet zich gelukkig gewillig pakken. Hij was helemaal nat en uitgehongerd. Gelukkig is die nu mooi op gewicht en voel je zijn ribbetjes bijna niet meer.
Of hij van een wilde moeder is weet ik niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:54

Goed van je :) Zonde zeg zo'n klein machteloos poesje in het hoge gras..