heeft onze hond vlooien? of is het toch voer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

heeft onze hond vlooien? of is het toch voer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:12

onze hond zit met zijn poot in het haar. ze jeukt zich eigen rot. (sinds gister). En wij weten niet echt waarom. Ze is vorige week ontvlooit maar met te weinig spul(tot 10 Kg, maar ze is al zwaarder).

Ze heeft overal jeuk, en ze krabt op verschillende plekken.
Ze krabt random(dus dan weer een middag niet, en dan heeft ze er weer heel veel last van)
Ze gaat tijdens het wandelen gewoon midden op straat zitten krabben
Haar huid en haar ziet er gezond uit. ze heeft geen kale plekken of schilferige plekken
Wij kunnen niet echt vlooien(poepjes) vinden. ik dacht dat ik net een beest zag, maar dat was denk ik geen vlo(die was 3mm lang), heb haar net nagekeken op poepjes, maar die kan ik ook niet echt vinden. kwam op haar hoofd 1 zwart puntje tegen, maar dat kan net zo goed een zandkorreltje zijn geweest.

Wat moeten we nu ondernemen? er toch maar mee naar de veearts voor beter vlooienspul?

of nog een keer zelf ontvlooien? en dan met twee pipetjes(mag dat?)

En zijn het wel vlooien?
Ik las in eerdere topics dat het ook van het voedsel kan komen. gluten en dus brood kan komen, ze eet ook wel brood. daarnaast krijgt ze af en toe een hap kattenbrokken(als de kat wat laat staan). maar ze krijgt dit al sinds we haar hebben, en het jeuken is van de week pas gekomen en sinds gisteren is het dus erger geworden.

de brokken die ze krijgt, zijn persbrokken van de dierenwinkel. de samenstelling is:
28% Ruw eiwit
15% Ruw vet
3% ruwe celstof
6% ruwe as
1,4% calsium
0,9% Fosfor

ingredienten zijn: granen, vlees, dierlijke bijproducten, olien en vetten, plantaardige bijproducten, melk en -bijproducten gist, mineralen.

Dus daar zitten ook granen in, maar het is dus pas deze week begonnen, en ze krijgt die brokken al meer als een maand.

alle hulp wordt zeer gewaardeert!

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:15

Een tip om vlooien te 'zoeken' is een wit blad oid onder de hond en hem eens goed aaien, als er zwarte puntjes op het blad liggen, zijn het hoogstwaarschijnlijk vlooien. :)

Veel succes !

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:14

Ook een tip is om ze eens nat te maken. Vlooien(eitjes) kleuren rood, anders is het gewoon vuil.

geerke

Re: heeft onze hond vlooien? of is het toch voer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:43

er hoeft maar 1 vlo langs te komen en nieteens te blijven om een allergische reactie te kunnen veroorzaken.
Ik zou haar weer ontvlooien.En even iets halen om op de plekken te smeren,of is het nog niet open?

Wat voer betreft....in brokken zit troep,zelfs in hele dure brokken zit maar 4% vlees en de rest is graanproducten.
Ik weet niet of het daar aan ligt,ik denk eerder een vlo.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:48

Het kan idd best zijn dat ze 1 vlo gehad heeft die dit veroorzaakt heeft. Maar vaak zie je dan wel plekken van het vele krabben.
Ik weet niet of je een furminator of een vlooienkam hebt, maar die anders eens door haar vacht halen. En kijken of je poepjes kan vinden.
Maar krabt de hond alleen of ook likken en bijten?

Wat Geerke ook al zegt, ik brokken zit hoofdzakelijk graan en is niet echt goed voor honden. Een voedselallergie zou ook kunnen, ook al eet de hond deze brokken al jaren (werkt vaak opbouwend).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:55

Waar heb je mee ontvlooid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:09

Hevige jeuk kan verschillende oorzaken hebben. Vlooienallergie zou goed kunnen, zoals geerke zegt hoeft er maar 1 vlo toe te happen die die vervolgens de hele reactie geeft. Kenmerkend hiervan wel is dat er vooral jeuk is op het achterlijf en ze dit uiteindelijk helemaal kaal krabben.
Je moet idd ook denken aan een voedselallergie of eventueel atopie (allergie voor omgevingsfactoren), dit kan uit het niets ontstaan. Ze hebben dan vooral jeuk aan kop, poten, liezen etc. Schurfmijten is ook een optie, hierbij krabben ze zich uiteindelijk nonstop suf.
Gezien ze te weinig ontvlooispul heeft gehad zou ik het eerder in de vlooienrichting zoeken maar ik zou je wel adviseren om even de dierenarts te bellen of even langs te gaan voor het beste advies :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:58

Waar krabt de hond vooral?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:24

bedankt voor de reacties
ik heb gisteren de bijsluiter van het vlooienspul nog eens goed gelezen. Het spul was voor 2-10 kg. Mijn moeder had vorige week maar 1 pipetje gegeven(niet zo heel slim), de dosering was gewoon te laag(in de bijsluiter stond een minimale dosering per kg lichaamsgewicht, en die is met 1 pipetje gewoon niet gehaald). dus ik heb er nog 1 pipetje bijgedaan. het merk is fiprospot.
Het jeuken is al minder geworden, maar nog niet over. ze krabt vooral met haar voet en eigenlijk overal.

wat is nu de 'wachttijd', om te beslissen dat het wat anders is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:37

kijk even of het krabben echt ophoud,soms heb je iets anders nodig om de allergische reactie te stoppen.
Maar daarvoor moet je naar de dierenarts.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:12

Hey ik dacht ik recycle dit topic gewoon even.

Ze krijgt nu al een hele tijd vlees, en het gaat erg goed. Af en toe krijgt ze nog wat kattenbrokken te pakken of iets anders wat ze niet mag :p, maar ze jeukt echt al een stuk minder. Ze heeft ook geen kale plekken meer nu.

Nu zit ik alleen met een ander probleem, welke belonings brokjes ik moet geven. Ik haalde eerst van die runderhuid stokjes van de action. Die brak ik dan in heel veel kleine stukjes. Alleen die vind ze nu niet echt lekker meer, als ik haar roep dan komt ze wel, maar ze is niet echt enthausiast meer over de beloning die ze krijgt. En ze moet echt wel een beetje enthausiast blijven, want anders gaat ze langzaam steeds slechter luisteren. We hebben thuis wel andere gluten vrije brokjes, maar die vind ik te groot om veel te geven.

kaas wil ik graag bewaren voor als we straks weer naar hondencursus gaan. Hebben jullie nog goede ideeen?

gedroogde kipfilet gaat opzich ook wel, helaas is dat wel redelijk aan de dure kant. En ik krijg het moeilijk in kleine stukjes. Een tijdje terug had ik een keer van die gedroogde visjes. maar die zie ik nergens meer, is dat misschien iets? ze vind bv fruit ook best lekker, maar welk fruit is niet super duur en kan ik in mijn jaszak meenemen(eventueel in een plastic zakje).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:17

Bij de action zijn de gedroogde kipjes veel goedkoper en die kan je met een schaar in stukjes knippen.
Doe ik ook voor mijn allergie gevoelige hondje hier.
Het is een goed product en zijn geld waard.
Sinds ik zijn voer aangepast heb gaat het stukken beter ook.
Dental sticks kan je ook in stukjes maken en is nog goed voor de tandjes ook.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 10:19

aan knippen had ik nog niet gedacht :P. ben er met een mes oplos gegaan, en dat lukte niet. haha. Maar desnoods met de snoeischaar moet het lukken. Bedankt!. Dan heb ik iets om het een beetje af te wisselen.

Heb ze nu trouwens van de aldi, vind ze daar ook niet duur. 2,59 geloof ik.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:21

Ik doe het met een gewone schaar......met een beetje doorzettingsvermogen gaat dat prima :')
Maakt ook niet uit...als het maar klein komt toch?
En anders zijn die dentalstick`s zo met de hand in stukjes te krijgen.....voor de afwisseling

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:49

Je hebt heel veel gedroogde kluifjes, long, pens etc. Die kan je ook prima in kleine stukjes knippen