kat verhuizen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

kat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 14:02

Hallo bokkers
Mijn vriend woont sinds een jaar opzich zelf en ik ben daar
Ook erg veel.. (lees 1 dag gemiddeld in de week nog in ouderlijk huis)
Thuis hebben wij 2 katten, 1 is van mijn broer en is 2 jaar. En 1 kat
Van mij, die is 1 jaar en 3 maand oud. Toen mijn broer en ik de
Katten aanschaften, was de regeling dat wanneer wij uit huis gaan
Wij de katten mee moesten nemen. Mijn vriend leek het leuk om mijn kat
In zijn huis te halen.. en ik ben daar dus ook erg veel.
Verder heeft hij geen huisdieren

Nu mijn vraag, moet ik mijn kat 'voorbereiden' op zijn verhuizing?
Waar moet ik aan denken, en wat is belangrijk om te weten??

En nog een 1 mededeling, mijn vriend vind het erg leuk dat mijn kat
Bij hem komt wonen, maar is bang dat zijn gordijnen er aan gaan.
Thuis heeft mijn kat dit niet gedaan maar dit kan natuurlijk wel
Gebeuren in zijn nieuwe omgeving.
Nu las ik laatst op internet dat je speciale spray hebt die je op voorwerpen
Kan sprayen zodat de katten er niet aankomen of bij in de buurt komen
Werkt dit? Of is het weg gegooid geld als ik zo'n busje spray
Ophaal?

Bedankt voor het lezen en hoop op goede tips/reacties!

Liefs Lisa..

lyanne_sanne

Re: kat verhuizen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:07

Ik lees ook even mee. Wij gaan over 5 weken verhuizen. Wat ik iig alvast heb gedaan is een bench aangeschaft met een mandje en extra kattenbak erin. Als we namelijk daar wonen is midden in de zomer en mn moeder wil de deuren ook wel eens open zetten. Verder heb ik haar ontwormt en ontvlooit en dat doe ik de week voor we weggaan nog een keer. Ze heeft haar inentingen gehad en ook een gebitsbehandeling (was toevallig nodig) en toen kwamen we erachter dat haar kaak gebroken is. Beetje tegenslag maar gelijk draad erin en dat mag er over 4 weken uit.
Ik koop nog een verstuiver. Dat zorgt ervoor dat er een geurtje (alleen voor katten ruikbaar) word verspreid en dat helpt tegen de stress.

Zou als ik jou was de gordijnen tijdelijk weghalen en een krabpaal neerzetten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:10

zorg er ook voor dat je beide katten kan scheiden mocht het misgaan dat ze zich tijdelijk terug kunnen trekken op hun eigen plekje.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:15

Wat je moet doen om te voorkomen dat ze aan de meubels gaan zitten weet ik zo niet.
Mijn gevoel zegt zorgen dat ze genoeg andere dingen hebben waardoor ze niet aan je meubels
hoeven te komen.
Ik zou inderdaad een bench neerzetten zodat ze een eigen plekje heeft. Deze kun je t beste
ook alvast in je oude huis zit zodat dat vertrouwd is. In het begin binnen houden en na een tijdje aan een lijn buiten laten verkennen en zo langzaam los laten. Wat ik altijd doe is veel paaien met lekker eten zodat ze weten waar ze een lekker maaltje krijgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:19

Ik ben meerdere malen met katten verhuisd en dat heeft nog nooit een probleem gegeven. Wel heb ik ze altijd voor de zekerheid een paar weken binnen gehouden. Verder nooit iets bijzonders gedaan. Laatste verhuizing ontsnapte één van mijn katten al na een paar dagen maar die vond een nieuwe omgeving prachtig en kwam gewoon weer thuis.

Het lijkt mij wel dat de kat van je broer en jouw kat elkaar gaan missen straks.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:55

Een kat verhuizen is eigenlijk zo simpel als de kat oppakken en in zijn nieuwe huis neerzetten :D
Ik zou niet direct met een spray oid beginnen, kijk gewoon eerst even hoe de kat zich gedraagt.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:49

Mijn tip: zet de kat eerst in één ruimte (bijv. keuken), zodat ze daar kan wennen. Al haar eigen spulletjes daar (kattenbak, voer, water, mandje, krabpaal). Na een paar dagen de andere ruimtes open doen voor haar, zodat ze rustig kan ontdekken en wennen. Na een tijdje voelt het als haar huisje en kan je gewoon deuren open laten staan.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:00

Wij zijn een paar keer verhuisd met onze 3 katten en het ligt ook heel erg per kat hoe ze reageren. Onze rode stapt zelfverzekerd uit haar draagtas en begint meteen de boel te verkennen. Daarna is het voor haar altijd meteen goed. De zwarte is de eerste tijd behoorlijk van streek en miauwt dan veel, hij heeft wat langer nodig om te wennen en weken later is hij soms nog een beetje van streek. De witte is een echte stresskat die in een vreemde omgeving meteen in een hoekje kruipt en zich zo goed verstopt dat we haar zelf soms haast niet kunnen vinden. Na een paar dagen komt ze plotseling tevoorschijn en heeft daarna nergens meer last van. Alledrie erg verschillend dus.

We hebben met de laatste verhuizing zo'n luchtverstuiver opgehangen van feliway, daar zouden ze rustig van worden. Wij hadden wel het idee dat het werkte.
Met die sprays van katweg o.i.d. heb ik geen ervaring. Ik zou het eerst eens zonder proberen. Bij ons is het gedrag van de katten als ze eenmaal gewend waren uiteindelijk nooit erg veranderd. Als hij nu niet aan de gordijnen zit, denk ik dat de kans dat hij dit ineens gaat doen in een nieuw huisje niet zo groot is.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:38

Het is allemaal goed gegaan.. we hebben hem zelf uit de kooi laten komen in de woonKamer
En is nu al mooi rustig. Loopt en miauwt wel veel achter ons aan.
En loopt steeds met zijn staart helemaal om hoog in de lucht. Wat betekent dit?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:51

Ik denk dat hij gewoon nog erg alert is. Klinkt in ieder geval alsof hij het goed oppakt in zijn nieuwe huisje.