Steeds weer uitbrekende dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Steeds weer uitbrekende dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 08:41

Hier aan het eind van de straat zijn dijkweitjes met schapengaas dat op allerlei manieren oud en kapot is.

Er heeft een tijdje een pony gestaan, nu staan er schapen en geiten en om de haverklap lopen die dieren los op straat waarna voorbijgangers ze maar weer terug in de wei jagen... dit gaat al maanden zo.

Ik heb ook al een keer schapen staan vangen en de pony hier naartoe gehaald omdat die los op de weg liep.

Heb geen idee wie de eigenaar van het stukje grond en / of de schapen is, maar zachtjes aan is het volgens mij niet meer op 2 (3, 4..?) handen te tellen hoe vaak er daar al dieren op de weg gelopen hebben dus de eigenaar zal het zachtjes aan toch ook wel weten en er bewust niks aan veranderen....buiten het feit dat iedere sufneus kan zien dat de afrastering niet stevig is :=

Toen een paar maanden geleden weer 's ochtends iemand aan de deur stond om te vragen of die dieren van ons waren / te melden dat ze los liepen, heb ik maar eens de politie gebeld met het idee dat die het probleem maar eens een keer op mochten lossen om die schapen te vangen en de eigenaar dan wellicht eens aan zouden spreken ~~}>

Maar nog steeds hoor ik regelmatig dat er weer mensen achter schapen en geiten aan gegaan zijn om ze van de weg af te krijgen.

Nu stond daarnet WEER de postbode aan de deur met de melding dat er 2 schapen op de weg liepen >;)

Het gaat er natuurlijk een keer van komen dat iemand zichzelf te barsten rijdt op een schaap :x

Ik heb nu maar weer de politie gebeld, de strekking van die reactie was dat zij er eigenlijk ook niet heel veel aan konden doen, waarna ik nog een digitale melding van het steeds terugkerende probleem bij de gemeente heb gedaan, ik weet verder ook niet wat ik hier verder nog mee kan behalve maar hopen dat men de dieren steeds goed ontwijkt :?

Captain

Re: Steeds weer uitbrekende dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:48

Vangen en opeten.. Shoarma! :9

Nee flauw, lastig hoor.. Helemaal als mensen steeds denken dat ze van jullie zijn.. De gemeente weet ook niet van wie het stukje grond is? En je ziet ook nooit iemand die komt voeren oid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:53

gewoon iedere dag de gemeente en politie bellen....tot ze doodziek worden van je.
Je kunt de politie dreigen met een proces als er wel een ongeluk gebeurt.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:54

Het moet toch te achterhalen zijn van wie die grond is? Of tenminste... wie het in gebruik heeft?
(niet dat dit achterhalen jouw verantwoordelijkheid is, hoor ;) )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:55

Bel een keer de politie, de gemeente, de dierenpolitie, de dierenbescherming ...

Mensen moet toch zorgen dat hun dieren veilig staan ?
Ten eerste voor de dieren zelf, maar inderdaad ook voor mensen die ze onverwachts tegen zouden kunnen komen op plekken waar ze niet horen :n

Vind het behoorlijk laks van de politie dat ze hier niets aan doen :(

Eigenaar van het landje opspeuren en deze opdragen de heining in orde te maken lijkt me minder werk dan de restanten van een gruwelijk ongeluk opruimen, toch :?

Ik zou de eerstvolgende keer de pony ( of schapen ) gewoon lekker op m'n eigen land zetten en dan komt de eigenaar ze maar ophalen zodra hij zijn zaakjes op orde heeft ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:04

Dat dacht ik dus ook: ik bel de politie wel want die zullen het vast wel serieus opnemen dat er dieren op de openbare weg lopen... maar goed, ik heb nu een beetje doorgeduwd en het is min of meer gezegd dat ze het wijkteam wel kunnen (hopelijk gaan...) contacteren om uit te zoeken van wie die dieren zijn.

De pony heb ik vorig jaar al een keer hier op de wei gezet toen die langs de weg liep te struinen en die is toen gehaald door een meisje dat ik ook op het hart heb gedrukt dat die wei NIET geschikt is. Ze vertelde wel dat zij de wei huurde maar ik weet niet van wie. Beestje heeft er toen nog een tijdje gestaan en was een poosje later ineens weg, en nu staan de schapen en geitjes erop.

Ik wilde eigenlijk niet gaan beginnen aan het hier op de wei halen van schapen, hun weitje zit vlak voor een weg die naar rustig natuurgebied leidt en onze wei zit een stuk verder richting het dorp en ligt onderaan de dijk, dat is me ten eerste een beetje te riskant om ze richting het dorp te drijven, ten tweede niet verstandig om een paar schaapjes proberen weg te drijven van de rest die nog wel op de wei staat (zie je het hele spul al in paniek er achteraan uitbreken en aan het rennen gaan, zo het dorp in :P ) ten derde betwijfel ik dat ze de poort van de wei kunnen vinden, en ten vierde (als het al zou lukken ze hier op de wei te krijgen :+ ) is alles hier op onze wei afgezet met schrikdraad en daarmee hou je geen schapen binnen waardoor het probleem alsnog niet is opgelost en alles hier aan gort gelopen wordt en wij wellicht met een kleine kudde schapen / geiten zitten die niet zomaar 1-2-3 weer weg zijn.... lijkt me al met al dus niet heel verstandig :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:08

Op de één of andere dulle manier dacht ik dat het maar om twee schapen ging, vraag me niet waarom, het staat inderdaad nergens :))

Maar in dat geval lijkt het me inderdaad een uitermate slecht plan, sorry :o

Dan gewoon blijven bellen of anders misschien eens kijken of je zelf het gaas hier en daar wat beter kunt vastzetten met strotouwtjes ofzo ?
Er zal toch ergens een zwak stuk zitten ...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 09:10

Dierenbescherming bellen vind ik wel een goeie. Ze doen bar weinig als de beesten een schuilstal hebben en water en eten, maar ik kan me voorstellen dat zo'n slechte omheining dat ze constant los lopen toch ook wel een aandachtspuntje is... Niet in de laatste plaats omdat ze zich eraan kunnen verwonden.

Of de beesten in je eigen landje neer zetten. Hoewel dat tricky is, want als ze heel vervelend willen gaan doen heb je een aanklacht wegens diefstal aan je broek. Een kudde schapen die door het dorp dendert is wel dé manier om mensen te mobiliseren... ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 09:41

Zat er maar ergens "een" zwak stuk, het hele stuk is zwak en wordt d.m.v. strotouwtjes en tie-wraps en lintjes en pulkjes en dingetjes aan elkaar gehouden :=

De laatste keer toen er een schaap losliep toen ik langsreed, probeerde ik hem samen met mijn moeder (die er toevallig bij was, meestal ben ik alleen) terug te drijven door het gat waardoor die gekomen was (we zagen het dier er zo uitfloepen voor de auto :P ) maar in plaats van door dat gat terug te gaan besloot die om elders tegen het gaas te springen...en zonder veel moeite ontstond er weer een nieuw gat, hij floepte er echt zo doorheen :=

Moet gewoon een nieuw stuk gaas omheen....

Sylvia, eigen land zetten vind ik eigenlijk geen optie, zie mijn vorige berichtje :)

Ik heb het nu nogmaals gemeld aan de politie en ook de gemeente een berichtje gestuurd in de categorie gevaarlijke situatie / overlast door dieren, en ik hoop dan maar dat daar iemand even de eigenaar op wil sporen en een stukje gezag wil laten gelden. Het lijkt me echt sterk dat de eigenaar van die dieren van niks weet maargoed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:06

Ik zou gewoon elke dag de politie bellen, en 'dreigen' met dat je ze voor de rechter sleept als er wel een ongeluk gebeurd, dan zijn ze namelijk wel de pineut volgensmij :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:07

Hiervoor kun je 144 bellen of de AID, die moeten wel iets kunnen betekenen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:18

Daar heb je nou de dierenpolitie voor. :D Maar ik zou het net zo aanpakken als jij. Is het oogstfeest niet op komst? Overigens is het moeilijk hoor om geiten binnen een hek te houden. Dat is een feit. En schapen hebben ook de neiging om op pad te gaan. Daar is geen goed hek tegen opgewassen. Hier sprong er 1 ook gewoon over heen. Maar ik wist wie de eigenaar is en ik wist dat ie zijn best doet om het te voorkomen, dus ik zat daar niet zo mee. Hier staan ze ook dusdanig dat het niet gevaarlijk is op de weg. (hooguit in mijn weiland en mijn paarden vinden dat dan weer niet eerlijk... :+ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:07

Nah, politie met rechter dreigen dat vind ik ook weer een beetje te ver gaan :P

Ik heb het nu doorgegeven aan 2 "instanties" die het volgens mij prima op moeten kunnen / willen lossen omdat het toch een beetje hun probleem is als er gevaarlijke situaties ontstaan.

Mocht er over een paar weken weer iemand aan de deur staan over losgebroken schapen, dan zal ik nog wel eens kijken of ik wat anders ga doen.

Aan de ene kant wil ik niet de zeikerd / bemoeial van het dorp zijn maar aan de andere kant als niemand iets onderneemt.... :P

Dierenpolitie bestond niet meer toch? :)

Oogstfeest....geen idee of we dat hier überhaupt ergens in de buurt hebben eigenlijk :')

Ik weet wel dat schapen goed kunnen springen, heb wel eens een ram met hele lange hangballen over een ruimte meter zien springen, nog best tricky :P

Maar over het algemeen zie je toch zelden schapen los rondlopen dus de meesten zullen wel gewoon achter een normaal goed stuk schapengaas blijven en erover springen wat teveel moeite vinden. Het zijn ook echt dijkweitjes dus knap schaap dat eerst genoeg vaart weet te maken tegen een helling op, om vervolgens nog over het spulletje heen te springen :P

Volgens mij grazen ze gewoon met de kop erdoor en vallen er doorheen als ze er een beetje tegenaan leunen :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:22

In dit soort situaties heb je OF de verkeerde dieren OF de verkeerde heining ( in dit geval duidelijk :P )

Hier in de buurt worden ook honderden schapen geweid en die blijven allemaal keurig binnen de omheining.
Staat wel heel laag een stroomdraadje met pittig prik op ;)

Vind het buitengewoon sneu voor die dieren, worden ze verder wel behoorlijk verzorgd of heb je eventueel nog een extra aanleiding om een melding te maken ?

En ik vind je geen zeur, hoor, nee ... straks gebeurt er eens iets en als jij dan zegt dat je dat altijd al verwacht had, verwijten ze je nog dat je er geen werk van gemaakt hebt :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:03

Pmarena, ik dacht ook dat de dierenpolitie niet meer bestond, maar blijkbaar nog wel als ik op rijksoverheid.nl kijk.
misschien daar toch nog een melding doen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:05

Ach, hier in de buurt werd er zelfs een keer een ambtenaar door een losgebroken geit (die dat geintje regelmatig uithaalde) over de hele weg gejaagd, maar nee, denk maar niet dat er verandering in kwam.
Blijven "zeuren", verder zit er niet veel anders op. Nouja misschien die schapen gewoon op het gemakje een voor een laten verdwijnen en hopen dat er niks voor terug komt?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:08

Bij het kadaster kun je opzoeken van wie het stukje is en dan stuur je de persoon een rekening voor al je uren dat je erachteraan rent :D

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:25

_O- sjonge jij maakt ook wat mee zo zeg :D
Bij mijn ouders op Schouwen Duiveland is/was het vrij normaal dat er overal schapen rondliepen. Mijn vader kwam dan thuis uit zijn werk en moest dan weer bovenop de rem voor zo'n horde schapen die dan wel UIT de dijkwei kwamen maar er niet meer IN gingen.. Ze rennen gewoon de dijk af en dan nemen ze een sprong :P Als ik wel eens ging fietsen daar dan moest ik ook niet te hard door een onoverzichtelijke bocht scheuren want dan stond daar weer een schaap dwars op de weg :j .

Had misschien wel iets te maken met Zeeuwse zuuunigheid, want ook hier waren de hekken natuurlijk om te huilen. Volgens mij heeft mijn vader gewoon 100x de politie gebeld, en dat was nodig want ze kwamen maar niet in actie. Of nog een handvol andere instanties, hem kennende :) . Iets heeft gewerkt want er gebeuren nu geen bijna-ongelukken meer en de weg blijft ook veiliger omdat er nu niet meer van die schapekeutels op liggen die met deze Hollandse zomers lekker glibberig worden...

pmarena schreef:
Ik weet wel dat schapen goed kunnen springen, heb wel eens een ram met hele lange hangballen over een ruimte meter zien springen, nog best tricky :P
_O- Le-vens-ge-vaar-lijk :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:53

pmarena schreef:
Nah, politie met rechter dreigen dat vind ik ook weer een beetje te ver gaan :P

Ik heb het nu doorgegeven aan 2 "instanties" die het volgens mij prima op moeten kunnen / willen lossen omdat het toch een beetje hun probleem is als er gevaarlijke situaties ontstaan.

Mocht er over een paar weken weer iemand aan de deur staan over losgebroken schapen, dan zal ik nog wel eens kijken of ik wat anders ga doen.

Aan de ene kant wil ik niet de zeikerd / bemoeial van het dorp zijn maar aan de andere kant als niemand iets onderneemt.... :P

Dierenpolitie bestond niet meer toch? :)

Oogstfeest....geen idee of we dat hier überhaupt ergens in de buurt hebben eigenlijk :')

Maar over het algemeen zie je toch zelden schapen los rondlopen dus de meesten zullen wel gewoon achter een normaal goed stuk schapengaas blijven en erover springen wat teveel moeite vinden. Het zijn ook echt dijkweitjes dus knap schaap dat eerst genoeg vaart weet te maken tegen een helling op, om vervolgens nog over het spulletje heen te springen :P

Volgens mij grazen ze gewoon met de kop erdoor en vallen er doorheen als ze er een beetje tegenaan leunen :')

Haha, ik zie het helemaal voor me! Mij is eens uitgelegd, dat bijvoorbeeld het Dorset schaap echte springers zijn en we laten voor het slapen gaan niet voor niks de schaapjes over het hek springen als we ze tellen. :D
Dierenpolitie bestaat nog gewoon hoor. Heb ze een paar weken terug nog iemand lastig zien vallen. :+ Ze gaan ook regelmatig te ver hier in mijn omgeving.
Oogstfeest heb je overal waar moslims zijn. Volgens mij is dat allicht ergens bij je in de buurt. *D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:05

toen ik eerst de titel las dacht ik vervelend, maar eigenaar doet er vast alles aan. die van mij ontsnapte ook, ( pony ) en iedere ochtend 5 uur 5 weken lang eruit gebeld... meneer was vrij eeh, doordrammend... door stroom, en gewoon door de draad. overal alles verstevigd. behalve aan de bos en sloot kant , want ja, daar kon ie toch niet door... op het gegeven moment ging meneer 3x perdag eruit :( hij bleef wel in de buurt, met voeren hek open en meneer rent weer terug. kwam ons ook steeds te gemoed. dit was in de winter. toen er sneeuw lag zijn we de voetstappen gaan volgen bleek.. hij ging DOOR de bramenstruiken, OVER het ijs zijn vrijheid te gemoed. nu doet hij het niet meer, maar de politie nam het toch best serieus. ook met doorgeknipte draden etc.
maar dit is gewoon verwaarlosing van het hek, de eigenaar doet er niet alles aan. dus door blijven bellen, en door blijven zeuren !

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:16

Hier lopen ook geregeld jonge koeien op de weg.
Vooral savonds is dat vervelend want je ziet van een afstand iets groots, eerst denk je een grote hond, en staat er weer een jonge koe of stier op de weg.
Ik heb zelfs een keer gedacht, dat een jonge stier het echt tegen mijn auto wilde opnemen.. := ik heb wel 10 minuten gewacht en hij werd steeds pissiger, toen ik er zat van was en gas gaf ging ie onder het draad door. Ook wel eens een paard van de weg geplukt.
Ik weet wel van wie de dieren zijn...en er veranderd niks, dit is al jaren zo en iedereen neemt het maar. Ik vind het nu ook wel prima hoor, hij wacht er gewoon op tot er serieus ongelukken gebeuren.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:49

Misschien de dorpskrant eens bellen en een verhaaltje laten schrijven met een geinige foto van jou als dorpsheld? Wie weet wat het je oplevert aan naam enz van de eigenaars?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 06:34

Koeien nog wel! Dan heb ik nog liever een schaap op de voorruit, dat dempt nog een beetje met die wol :P

Hè get nee joh Pauline dat is niks voor mij, ik hoef niet zo nodig op de foto en al helemaal niet in de spotlights als zelfbenoemde "held" :))

Maar wel geinig bedacht :D +:)+

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:52

Dan doe je het zonder jezelf :D als je er aandacht op vestigt heb je dikke kans dat de eigenaar wel opdraaft. Kijk maar naar de effecten van media aandacht en de plaatselijke dorpskrant is dan een mooi begin.

Maar jij niet als held? Jammer. -O- <<)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:57

Je kan ook een superhelden kostuum aandoen en onherkenbaar zijn hé :D .