Hond zomaar wegrennen, zonder terugkomen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Hond zomaar wegrennen, zonder terugkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:06

Hallo bokkers,

Nou zit ik dus met een vraag...
Ik kom net terug van een wandeling met m'n hond. Hij luisterd altijd en ik heb hem dus op een klein stukje los gelaten (daarvoor alles aan de lijn) Meestal als hij een hond hoort blaffen wil hij erachter aan, maar als ik hem terug roep komt hij. Deze keer was het een flinke (agressieve) herder en mijn hond is nogal klein. We waren aan het wandelen, hij was los. Toen was die herder flink aan het blaffen (waarom weet ik niet ze liep daar gewoon op straat). En mijn hond schiet naar voor om ernaar toe te gaan. Dus wij roepen en roepen, verwachtend dat hij terug komt. Maar nee, vervolgens hoor ik mijn hond blaffen en die andere (zware blaf, echt een grote hond als je het hoort) en een boos persoon. En ja, groot gelijk want mijn hond gaat naar de andere. Dus ik erachter aan en m'n hond roepen (was bij het straatje waar de andere hond ook was, deze was aangelijnd) en ik riep mijn hond, hij kwam gewoon terug, hij luisterde toen wel. Vervolgens begint die vrouw tegen me te schreeuwen over hoe mijn mini hond haar mega hond aanviel. Onbegrijpelijk, want mijn hond doet nooit, maar dan ook nooit, zulke dingen. Elke hond die ik tegen kom, is hij lief voor, tenzij deze hond het uitlokt om een gevecht te beginnen. Als ik een hond zie, lijn ik mijn hond altijd aan om problemen te voorkomen. Maar deze keer was ik gewoon te laat. Ik ben een kind en dat die vrouw zo boos tegen me schreeuwde deed me echt wel wat, ook al had ze er gelijk in dat ik mijn hond aan moest lijnen. Ze vond het super gevaarlijk want haar hond zou wel wat kunnen hebben door mijn hond (verwondingen etc)
en dan zouden wij het moeten betalen. Ok, ik sorry gezegt en dat ze gelijk had maar dat ik hem normaal wel aangelijnd heb.
Nou zag deze hond er ook niet bepaald vriendelijk uit, flink tuig met allerlei touwen en flink trekken dat ie deed. Mijn hond is ervan beschuldigd aan te hebben gevallen terwijl hij zoiets niet doet. Wat vind bokt hiervan ? (Als een hond het uitlokt dan wel.

Azmay

Re: Hond zomaar wegrennen, zonder terugkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:09

Ook(vooral) kleine hondjes kunnen goed bijten...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:10

Je moet je hond gewoon altijd aan de lijn houden, want overal zijn mensen met honden.

En dan is het wel heel erg vervelend als een hond los is en naar je hond gaat dat je aan de lijn hebt.

Uitgelokt of niet en lief of niet, niet alle honden mogen elkaar en dan heb jij als eigenaar voor te zorgen dat je hond bij je houdt.

Kleine honden kunnen ook krengen zijn, ook al doet ie nooit wat volgens de eigenaar.

Als een hond zomaar op een ander hond op af rent dan is dat al behoorlijk brutaal, logisch dat die andere grote hond gaat blaffen.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:12

edit; meer kan er niet bij ofzo? (doet raar dan) maar om het duidelijk te maken:

Weet iemand of het normaal is zo boos te reageren (aan de ene kant vind ik zelf wel ja want ik zou hem aangelijnd moeten hebben (ze kent alleen niet het hele verhaal)maar mijn hond doet écht nooit zoiets dus jammer dat een agressieve hond een gevecht uitlokt bij mijn hond en vervolgens de schuld ervan krijgen.)

Galley, jep dat klopt. Maar simpel genoeg: hij doet dat niet tenzij een andere hond dit uitlokt.

(1x in het winkelcentrum een grote pitbull achtig beest; los. Wij onze hond aangelijnd. Pitbullbaasjes: hij doet niks hoor!! Wij oke. Dus even laten ruiken, man klapt 1x in zijn handen om zijn pitbull mee te krijgen (en idd hij deed niks) en mijn hond schiet in de aanval door de schrik. [schrikachtig hondje] ) Iedereen boos op die man, maar die hond deed simpelweg niks. Net als mijn hond vandaag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:15

Jou hond kan het uitgelokt hebben met een blik in zijn ogen. Dat kan jij niet gezien hebben.
Ik zou ook boos worden als een hond op mijn hond af kwam rennen op zo'n manier, dan mag het een hond van nog geen 20 centimeter hoog zijn of een deense dog, een hond hoort aan de lijn of onder appèl.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:17

Ragdollcat: deze hond blafte al, ik weet niet waarom. Ik vind wel dat je gelijk hebt hoor, maar ik weet eigenlijk niet eens waarom ik het schrijf. Van de schrik denk ik. Maar het is wel jammer dat je je hond niet kan laten, hij is nl gewoon heel goed opgevoed. Hij valt NIET aan. Dus sommige honden zijn agressief en ik denk dat je daar juist iets aan moet doen. (Hond uit de buurt is enorm en ook enorm speels, en hij plet m'n hond regelmatig. Jammer maar ik raak niet in de stress, ik haal die honden uit elkaar en vraag de eigenaar 'm even te pakken tot ik voorbij ben. Zo simpel kan het zijn toch?)\

galley: ur right, kan ik niet gezien hebben. wat is appèl trouwens :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:22

Zoals wat ik al zei, lief of niet en opgevoed of niet, overal zijn mensen met honden. Loslaten kan je beter doen in een losloopgebieden en of plaatsen. De honden die niet goed opgevoed zijn tenminste wel aan de lijn gehouden en kan dus niet weglopen.

Het probleem is dat je daar geen rekening mee had gehouden, want honden zijn honden en gaat altijd naar een ander toe.

Die hond wat je agressief vind, die moeten toch ook uitgelaten worden en dat moeten ze toch zeker zelf weten, ze hebben het wel netjes aan de lijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:24

Waarom de een de ander aanvalt hoeft lang niet altijd voor een mens duidelijk te zijn. Je hebt het niet gezien, en bijna iedereen zegt altijd "mijn hond doet zoiets niet" maar helaas kan 1x genoeg zijn om een ongeluk te krijgen of flink gepakt te worden...
In de bebouwde kom hoort je hond aan de lijn tenzij je op een speciale hondenlosloop gebied bent. Dus ook al blaft de andere hond als jouw hond was aangelijnt zoals het hoort was er nis gebeurt

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 18:36

Ja eigenlijk hebben jullie wel gelijk hoor. Maar ik was best wel geschrokken omdat ook die vrouw tegen mij tekeer ging alsof ik zojuist haar hond had gekillt.
Maar even dat jullie het ook weten, ik hou mijn hond eigenlijk altijd aan de lijn maar er zijn paadjes waar ik hem loslaat (komt bijna niemand). Kan ook zijn dat het een hond is waar hij vaker tegen blafte, want soms loopt er een hond langs ons hek bij de tuin en die begint dan vol te blaffen, en mijn hond rent dan naar het hek om terug te blaffen. Pap zei; deze keer dacht mijn hond nu heb ik hem.. :P

Nou iig bedankt voor de antwoorden. Gelukkig is het goed gegaan en ik zal nu 2x nadenken voordat ik hem ergens loslaat. Maar bedankt voor jullie meningen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:41

Die mevrouw had ook niet zo tekeer moeten gaan tegen je dat is zeker niet netjes! Goed dat je je eigen aandeel in het verhaal ziet, zoiets gebeurt iedereen wel eens natuurlijk (dat hondlief niet luisterd) maar als je iig de goeie plekken zoekt om hem los te laten verklein je wel de kans dat er ongelukken gebeuren.

Het is gebeurt, je hebt er van geleerd en morgen is weer een nieuwe dag :))

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:09

Van die vrouw haar kant, er kwam een hond snel op haar af gerend die totaal niet leek te luisteren en een aanval uit lokte bij haar hond. Zij kan niet weten dat jou hond normaal lief is.

onder appel staan is direct luisteren naar de baas overigens.