vers vlees kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

vers vlees kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:45

hoi allemaal,

we hebben een kitten die als maar honger blijft hebben
bedelen als je aan het eten bent en het liefst jat hij het nog van je bord

ik heb heb vandeweek een stukje rouw gehakt gegeven en dat vond hij toch maar lekker
en ook heb ik heb een stukje rouwe kip gegeven een klein stukje omdat ik niet weet wat hij wel of niet mag.
en dat nam hij de hele huiskamer door en ging het als een klein leeuwtje verscheuren en opeten geweldig!
ook heeft hij voernijd en mede daar door wil ik hem wat te doen laten hebben met zijn eten en dat hij er voldoening aan heeft
en gewoon omdat het er geweldig uit ziet en nog eens goed voor hem is.

wat mag een kat/ kitten aan rouw vlees hebben en mag een kat ook rouwe kip hebben en rouw ei
wie o wie kan mij helpen

de oudere katten die rennen hard weg van een stukje gehakt dus ik weet niet hoe ik die van overtuigen

alvast bedankt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:48

waarom koop je geen eendagskuikentjes, vinden ze vaak geweldig om te spelen en ook nog eens lekker.

verder kun je ook kvv geven ipv gehakt waar vaak toch wat zout in zit... je hebt diverse merken zoals naturis haaksbarf berfmenu Bibi en zo zijn er nog veel meer

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:50

Lees je eens in over rAuw voeren zoals KVV (=compleet vers voeren) of BARF (moet je zelf samenstellen op basis van verse stukken vlees). Heel leerzaam!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:52

Rauw gehakt van varken nooit meer geven, hier in kan namelijk de ziekte aujeszky in zitten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Aujeszky

Die kitten mag gewoon rauw vlees hebben, dat is juist super gezond. Maar ik raadt je dan toch aan om carnibest katten versie te nemen. Is veel completer en daar krijgt je kitten ook een betere glans van en komt beter op gewicht. En niet teveel ei geven want dat wetkt laxerend waardoor je kitten diarree kan krijgen en dan kan gaan uitdrogen.

@jiperdepip, eendagskuikens mogen ze maar 1 keer in de 2 weken eten omdat dat net zoals het ei laxerend werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:53

Kittens zijn in de groei, het is helemaal niet raar dat hij honger heeft maar kijk uit dat je 'm niet te veel vetmest.

Katten kunnen prima rAuw vlees hebben, ook rauwe kip en ei. Mijn kitten komt als het goed is volgende week, die gaat gewoon mee met het rauw wat mijn kater nu ook al krijgt.

Edit: inderdaad GEEN varkensvlees voeren!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:28

Samblabla schreef:
Rauw gehakt van varken nooit meer geven, hier in kan namelijk de ziekte aujeszky in zitten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Aujeszky

Die kitten mag gewoon rauw vlees hebben, dat is juist super gezond. Maar ik raadt je dan toch aan om carnibest katten versie te nemen. Is veel completer en daar krijgt je kitten ook een betere glans van en komt beter op gewicht. En niet teveel ei geven want dat wetkt laxerend waardoor je kitten diarree kan krijgen en dan kan gaan uitdrogen.

@jiperdepip, eendagskuikens mogen ze maar 1 keer in de 2 weken eten omdat dat net zoals het ei laxerend werkt.

Sorry daar geloof ik echt niets van dat kuiken laxerend zou werken, ik ken vele mensen die het veel vaker geven en die hebben echt nooit ontlasting problemen.
ik heb hier ook diverse katten rondlopen en die hebben ook juiste ontlasting

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:21

Dan geloof je het toch niet? eendagskuikens werken hetzelfde als een ei, beide bevatten weinig tot geen voedingsstoffen alleen het verschil tussen een ei en een eendagskuiken is dat er om die kuiken een vachtje zit.

Citaat:
Let op, wanneer je rauw ei zonder schil voert, werkt dit erg laxerend.

Bron: http://www.voerwijzer.com/eieren

Citaat:
Eendagskuikens
Veel mensen denken dat dit een goede voedingsbron is. Het is ook nog eens relatief goedkoop en makkelijk te verkrijgen. Desondanks is het niet aan te raden dit vaak te voeren. Onderzoek heeft aangetoond dat eendagskuikens weinig essentiele voedingsstoffen bevatten. Dit kan serieuze gezondheidsproblemen bij fretten veroorzaken, zoals te laag calcium(kalk) gehalte in het bloed (hypocalcaemie), groeistoornis van het beenweefsel (osteodystrofi) en vitamine B gebrek om er maar een paar te noemen. Een andere klacht die veroorzaakt wordt door het veel voeren van fretten in het bijzonder is Actinomycosis. Dit is een infectie. Deze veroorzaakt een zwelling of abcessen aan de keel. Men denkt dat het een gevolg is van beschadigingen in de slokdarm door de harde delen in de kuikens

Bron: http://fret.nl/onderwerp/82/rauwe-voeding.html

De fret en de kat hebben over het algemeen dezelfde voedingsrichting dus daar bazeer ik het op want mijn fretten krijgen als brok hills kitten. ;)

Ik had ook de fout gedaan om bijna elke dag een kuiken te geven, gelukkig ben ik daarmee gekapt want de mijne kregen ernstige diarree en uitdrogingsverschijnselen.

Aan carnibest heb je veel meer, dit is compleet. ;)

Keet

Re: vers vlees kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:38

Heb voor mijn kittens nu runderhart en kippennek in huis. Tevens diverse merken kvv om te proberen.

Er zijn veel sites over versvoeren daar kan je zien wat wel en niet goed is :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:23

Eendagskuikentje, kippennekje (bij de slager te halen), hart/lever/nier/maag alle soorten spiervlees behalve varken. Botten overigens NOOIT gekookt geven.

barfplaats.nl is een goede informatieve site, dan kan je je kitten zelfs helemaal overzetten op vlees ipv brok als je dat zou willen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:29

Bot mag je toch niet koken? In kvv is het ook niet gekookt en alle andere varianten vers die ik ken zijn ook gewoon rauw.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:30

Keet schreef:
Bot mag je toch niet koken? In kvv is het ook niet gekookt en alle andere varianten vers die ik ken zijn ook gewoon rauw.

Inderdaad, zoals ik hieronder ook al zei, bot NOOIT koken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:03

Sorry verkeerd gelezen. Dacht dat er ongekookt stond.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:31

bedankt voor de tips
de gehakt was rundergehakt en zat geen varkens vlees in
eendags kuikens ga ik zeker eens proberen en me ook meer verdiepen in het vers voeren
wat mag een kitten / kat absoluut niet naast varken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:03

botwerk mag hij absoluut niet als hij niet al weken vers vlees krijgt. Dit i.v.m. de zuurgraad in de maag en de vertering. Eendagskuikens kunnen ze best wel vaker eten dan 1x per week hoor echter alleen eendagskuikens is niet goed. Gewoon kijken wat jou kat ermee doet. Mijn kat heeft bij de fokker jaren lang 1 kuiken per dag gekregen en leeft nog steeds zonder problemen (kreeg ook carnibest dagelijks). Wat je ook erg goed kan voeren is muizen en ratten, kwartels enz. ook allemaal niet duur. Mijn kat eet het helaas allemaal niet meer (zelfs geen blikvlees meer ze eet alleen nog brok) het is 1x fout gegaan en sindsdien weigerd ze naar vlees te kijken. Hier baal ik al jaren van!! Zeker als ik dan van een collega hoor dat zijn kat weer een kwartel op heeft en lekker uit ligt te buiken. Niets is beter dan complete dieren natuurlijk

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:08

oh ja en geeft je kat nooit dieren te eten in de kamer. Doe het buiten of in de badkamer (een collega ging kijken of zijn kat eendagskuikens wilde eten en gaf deze gewoon zo in huis. Dat heeft hij geweten hahahaha)