Braken na Smuldier. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Braken na Smuldier. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:44

Sinds bijna 2 weken heb ik een nieuwe kat erbij: Talú van 1 jaar, een htk-kat. Omdat hij chronische niesziekte heeft, krijgt hij ook al maaaaanden doxycycline. Maar naar mijn idee werkt dit niet goed genoeg, dus hij zit nu op clavubactin. Mocht dat ook niet werken (hij is juist snottiger en kortademiger dan op de doxy), kan hij nog een ander middel krijgen. Dit zou vanaf volgende week zijn (als ze het besteld krijgen).

Ik voer dezelfde brokken als waar hij vandaan komt, dus dat is mooi meegenomen. Na de stress van de eerste dagen ben ik hem, net als mijn andere katten, 2x daags Smuldier gaan voeren en 1x daags brok. Toen zat hij nog op de doxy. Dat ging helemaal prima. Hij vond het lekker en niks aan het handje.
Maar sinds vorige week krijgt hij dus de clavubactin door de Smuldier (is makkelijker te verstoppen, scheelt stress). En dat kotst hij elke keer weer uit. Toen ben ik een paar dagen enkel brok gaan geven, omdat hij dat wel binnen houdt en dan z'n pil met de hand geven of verstopt in een snoepje. Maar nou heb ik hem liever weer op de Smuldier. Vanmorgen geprobeerd en weer kwam alles eruit.

Verder is hij hartstikke levendig. Rent, speelt, spint, zit continue bij me voor aandacht. Zeurt om eten, drinkt goed. Hij gebruikt z'n kattenbak goed, dat ziet en ruikt ook allemaal normaal.

Iemand tips?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:48

Bij honden weet ik dat je geen brokjes en vlees door elkaar moet voeren op 1 dag. Zou dat voor je kat ook uithalen??
Heb je al geprobeerd alleen smuldier te geven?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:50

Kentaro schreef:
Bij honden weet ik dat je geen brokjes en vlees door elkaar moet voeren op 1 dag.

Dat is niet waar. Natuurlijk zullen er honden zijn die daar niet tegen kunnen maar het geldt zeker niet voor alle honden. :) Heb je al verschillende Smuldiervarianten geprobeerd, of eventueel een andere kvv?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:55

Ja dat kan, maar brokken en vers vlees worden verschillend verteerd. Brokken vragen een andere zuurgraad van de maag en hebben andere enzymen nodig dan vlees. Voor de vertering kun je beter brokken en vers vlees niet tegelijk te geven, zeker als het om een dier gaat met een gevoelig verteringssysteem. Het beste kun je een dag of enkele dagen vers geven en dan weer enkele dagen brok. Het geld inderdaad niet voor iedere hond, maar misschien wel iets om rekening mee te houden!?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:27

Misschien is de kat intolerant voor rund/kip?

Ik zou ook eens een andere kvv proberen en dan kip/rund/lam vermijden. Als dat wel goed gaat, kun je weer kip, rund of lam toevoegen om te kijken of dat dan ook goed blijft gaan.

Ook kan ik me voorstellen dat de medicijnen de darmflora aantasten waardoor deze kat de overschakeling op 1 dag niet kan verdragen.

EveliNero

Re: Braken na Smuldier. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:37

Naast bovenstaande adviezen zou je ook eens kunnen kijken naar zijn eetgedrag. Wij hebben hier een kat die zijn natvoer zo snel. zonder ook maar iets van kauwen, naar binnen schrokt dat het er weer net zo snel uit komt. Misschien geldt dit ook voor jouw kitten? Daarnaast zou het eventueel kunnen zijn dat hij meer eet dan hij in één maaltijd aankan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:13

ik zou de DA vragen naast de clavubactin ook marbocyl (5 mg 1 tablet per dag) te geven. Tegelijk dus even een stootkuurtje. Daar kun je nog al eens resultaat mee boeken. Over het voeren als hij misselijk wordt van het vlees en de medicatie dan zou ik proberen de medicatie niet meer in het vlees te geven. Misschien dat het op elkaar werkt.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 10:27

Ik voer verschillende varianten van Smuldier (kip, vlees, vlees compleet, vlees met pens, hart), het is eigenlijk bij elke variant.
Over die verschillende vertering van brok en vlees wist ik. Naar mijn weten duurt brok langer en hier houd ik ook rekening mee. 'S ochtends en rond avondeten krijgen ze vlees, vlak voor ik ga slapen hun brok.

Hij schrok al z'n eten inderdaad zo naar binnen. Iemand tips hiervoor?

Ik zal eens kijken voor andere varianten (zonder kip/rund/lam) in de dierenwinkel. Als dat werkt, wil ik dat best halen.

Of het aan de medicatie ligt, weet ik niet zeker. Ik geef het nu in een zacht snoepje (100% dierlijk), samen met de brokken. Dat houdt hij keurig binnen.

Zaterdag kom ik weer in het asiel (daar komt hij vandaan), dus daar leg ik het ook even voor. Zal ook vragen of ze marbocyl hebben (omdat zij nu nog de DA-kosten betalen voor me. Garantie-periode oid).

Super bedankt voor de tips iig!

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:37

Tip tegen het schrokken; Wij doen in het voerbakje een eierdopje (of ander ' obstakel') op het voer waardoor hij meer moeite moet doen om het voer uit zijn bakje te krijgen. Hierdoor wordt de opname tijd vergroot. Natuurlijk wel uitkijken dat je andere katten(?) niet eerder klaar zijn en zijn voer gaan jatten. ;)
Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:40

Mijn htk kat braakt ook alleen met smuldier. Ik heb niet verder geprobeerd maar hem gewoon op de brokken gelaten.