Kat moord alles uit!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Kat moord alles uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:45

Hallo bokkers!

Ik ben in het bezit van 4 katten, 3 poezen en 1 kater. Deze kater is eigenlijk het probleem
we hebben hem nu ongeveer 1 jaar.

Al onze katten lopen ook buiten in onze eigen tuin vrij groot, we hebben ook kippen met kuikens
en konijnen in deze tuin. Deze laat hij gelukkig vooralsnog met rust maar daarmee is ook alles
gezegd deze kater pakt alles wat rond loopt en vreet het op. Per dag zie ik hem wel met 2 vogels
lopen uit het nest geroofd of gewoon mooie musjes. Vaak laat hij ze half opgevreten in de tuin liggen ook
nog. ;(

Ik weet dat katten dit kunnen doen maar de poezen hebben dit eigenlijk nooit gedaan heb hen serieus
nog nooit met een vogel aangetroffen misschien 1 of 2 keer met een muisje.

Valt hier iets aan te doen? Of moet ik mij niet aanstellen en accepteren dat mijn kat zo'n moordenaar is?

P.S kater is natuurlijk gecastreerd en krijgt voldoende voer.

vanLotje

Re: Kat moord alles uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:46

tja, 't is de natuur....
belletje omdoen kan helpen, dan horen de vogels hem in elk geval aankomen (gaat ie niet leukvinden :))

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:47

Of de kat binnen houden of je idd niet aanstellen en hem zijn gang laten gaan. Katten zijn nou eenmaal roofdieren, hoeveel voer ze ook krijgen van de baas.. En een keer boos worden gaat niet helpen, eventueel een bandje met belletje proberen, maar dat helpt helaas ook niet altijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:48

Ja zo een heb ik er ook bij. Boris een Noorse Boskat.

Ik heb hem een grote bel omgehangen en als de vogeltjes gaan uitvliegen hou ik hem 2 weken binnen.

Dat hij muizen vangt vind ik prima... maar de vogeltjes probeer ik wel te helpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:49

vanLotje schreef:
tja, 't is de natuur....
belletje omdoen kan helpen, dan horen de vogels hem in elk geval aankomen (gaat ie niet leukvinden :))

Zooooo als blikken konden doden was ik er nu niet meer geweest. :')

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:50

Haha ja van dat belletje is inderdaad wel een goed idee!! (vliegt nu naar de dierenwinkel)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:50

idd (eventueel tijdelijk) belletje aanhangen, hebben de vogels iets grotere kans.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:51

Mijn kat vangt zo'n 15 muizen op een dag.
Goed ontwormen dan maar.
Zolang hij ze nog steeds allemaal opvreet laat ik hem lekker zijn gang gaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:52

belletje omdoen, heb er een die kan zelfs lopen zonder dat je het belletje hoort, dus die heeft nu 2 belletjes aan zn halsbandje :P

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:53

Haha en zo'n klein belletje van de dierenwinkel is dan voldoende of hangen jullie er een grotere bel aan?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:54

Miepie77 schreef:
belletje omdoen, heb er een die kan zelfs lopen zonder dat je het belletje hoort, dus die heeft nu 2 belletjes aan zn halsbandje :P

ik zweer dat sommige katten op 3 poten rennen en met het 4e het belletje tegen zich aandrukken.

Denk dat grootte niet veel uitmaakt, TS, vogeltjes horen prima :D
Maarja, grote stoere kater zal pissed off zijn of het nou een passende grote bel of een klein mietenbelletje wordt :)
success

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:55

Ben je wel zorgvuldig met het halsbandje, menig kat heeft zichzelf opgehangen aan een tak of zoiets.. Voor mij reden om nooit een halsbandje bij een kat om te doen..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:56

hahahahaha OMG hij is wel sneaky genoeg inderdaad daarvoor. Kan me niet schelen dat hij het niet leuk vind koop wel een elastisch halsbandje dat mocht hij vast komen te zitten hij zich los kan wurmen.. vind het ontzettend zielig voor de vogels.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:57

Pas op met halsbandjes. Katten kunnen hun pootje hier doorheen halen met alle mogelijke gevolgen van dien. Zo heb ik een poes rond lopen waarbij de voorpoot geamputeerd moest worden door beknelling van een halsbandje.

Dat gebeurd dus ook met bandjes met elastiek.....

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 12:58

Hmm als je hem vrij strak doet moet dit moeilijk gaan denk ik? En katten lopen hier in de tuin en komen savonds altijd binnen dus houd het wel in de gaten.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:59

Mijn katten hebben ook geen halsbandjes om wegens vastzit gevaar, maar in dit geval zou ik toch een paar weken een omdoen. Je hebt overigens genoeg halsbandjes die een breekpunt hebben zodat hij in nood breekt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:59

Inderdaad een belletje omdoen !

Dat is wel het minste wat je kan doen om de vogels een kans te geven. Sommige katten pakken zelfs grote houtduiven, en soms een eekhoorn. Dus een belletje omdoen zou heel fijn zijn. *D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:01

Een vroegere kat van mij kon zich nog uit tuigje wurmen terwijl dit zo strak zat dat je nog geen nagel tussen zijn vel en het tuigje kon krijgen.

Katten zijn nogal flexibel.

Bij mij komen er in ieder geval geen halsbandjes meer in.

het enige effectieve methode is in mijn ogen de kater binnen houden of hem in een ren zetten maar daar ga je hem denk ik geen plezier mee doen aangezien het duidelijk een echte vrijbuiter is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:02

Ik heb hier 3 van zulke roofdieren, één komt alleen binnen om te knuffelen en laat het eten gewoon staan, vangt zijn maaltje buiten wel.
Het is natuur, als je het niet aan kunt laat hem dan niet buiten of geef hem een halsband met een belletje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:03

er zijn ook bandjes zonder elastiek met een veiligheidssluiting die blijven echt niet vast zitten bij blijven hangen.
Edit; dat zijn bandjes met een cat safe sluiting.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-06-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:05

Nee daarvan weet een beetje intelligente kat binnen een dag hoe hij hem af moet krijgen dus dan hangt het belletje in een struik terwijl de kat lekker vogeltjes vreet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:06

sterregoud schreef:
Inderdaad een belletje omdoen !

Dat is wel het minste wat je kan doen om de vogels een kans te geven. Sommige katten pakken zelfs grote houtduiven, en soms een eekhoorn. Dus een belletje omdoen zou heel fijn zijn. *D

Die van mij heeft inderdaad de duivenpopulatie zeer behoorlijk uitgedunt.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:10

is natuur die van mij komt zelfs thuis met meeuwen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:12

Als je een belletje om wilt doen kun je het volgens mij gewoon normaal omdoen, 2 vingers tussenruimte, dat is te ruim om zomaar te blijven hangen, maar wel ruim genoeg dat mocht het gebeuren, de kat zichzelf los kan trekken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:14

vanLotje schreef:
Miepie77 schreef:

ik zweer dat sommige katten op 3 poten rennen en met het 4e het belletje tegen zich aandrukken.

Denk dat grootte niet veel uitmaakt, TS, vogeltjes horen prima :D
Maarja, grote stoere kater zal pissed off zijn of het nou een passende grote bel of een klein mietenbelletje wordt :)
success

_O- Zie het helemaal voor me !

Misschien is dit nog een optie dan ;) ? Afbeelding