Ervaringen met olifantstanden? (konijn)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Ervaringen met olifantstanden? (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:26

Ik vang zo nu en dan wat konijnen op, en nu had ik 2 voedsters die samen zaten met een ram (het waren 3 vrouwtjes, dat zei het personeel bij de dierenwinkel :roll: )
Maargoed die is dus zwanger binnen gebracht, mannen uiteraard gecastreerd en die zitten nu weer met een nieuw vriendinnetje, de meeste zijn al herplaatst.

De jonge konijntjes zijn nu 5 maand, en de rammen breng ik morgen weg voor castratie en dan worden ze ook herplaatst, met een vriendin of als nieuw maatje voor iemands konijn.

Nu zag ik alleen dat 1 van de rammen de tanden heel raar heeft staan, ik herken dit als olifant tanden.
Ik heb een konijn gehad waarvan ik de tanden steeds zelf knipte, maar ik durf dit eigenlijk niet aan een eventuele nieuwe eigenaar over te laten, want het is een heel precies werkje.

Nu las ik op internet dat de tanden ook verwijderd kunnen worden? Morgen breng ik ze toch weg, en zijn ze onder narcose dus dit zou eventueel gelijk gedaan kunnen worden.

Wat zijn jullie ervaringen? Kan het konijn dan weer snel zelf eten?

WinSel

Re: Ervaringen met olifantstanden? (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:27

Tanden verwijderen is de beste optie, elke keer knippen zorgt keer op keer voor stress
Morgen is ie toch al onder narcose dus ik zou met je DA overleggen dat gelijk de tanden verwijderd worden. Dan heeft hij maar 1x stress..

Ze kunnen alles prima eten zonder voor tanden, alleen wortel ed moet je in kleine stukjes snijden.
Verder hebben ze er geen last van

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:32

Ik heb geen ervaring met het weg laten halen van de tanden maar wel met de olifant tanden. Iedere paar weken naar de dierenarts om ze te laten knippen maar helaas heeft mijn konijn daar een abces aan over gehouden. Door het knippen kwam er zoveel druk te staan op het gebit dat het niet goed ging. Heel de tanden weg laten halen lijkt me net zo lastig als te lange tanden want die van mij kon door te snel groeiende tanden ook niet goed eten dus goed overleggen met de dierenarts wat het beste is....
Wat WinSel aan geeft had die van mij ook vreselijk last van, elke keer stress om mee te moeten doet ze niet goed!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:39

Konijnen hebben er geen last van als ze zonder voortanden verder moeten leven !
Alles gaat nog gewoon zoals het ging voordat ze lange tanden hadden

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:40

Ik heb mijn konijn eraan laten opereren.. De eerste week na de operatie zat ze aan de olvarit en de antibiotica en daarna at ze gewoon het gras, hooi en brok mee..

Wel sneed ik de wortels in kleine stukjes anders kon ze ze niet eten..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:45

Op de praktijk slijpen wij olifanten tanden maar raden we aan ze te laten trekken.
Alle konijnen gaan het daarna goed doen en de meeste beginnen na de ok alweer gelijk te eten.
Wij raden het dus wel aan.
De groente zul je daarna inderdaad klein moeten aanbieden voor de rest gaat eten gewoon lgoed.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:15

Ik zou ze niet zelf knippen vanwege het eventuele splijten. Ik liet het bij mijn konijn bij de dierenarts slijpen, koste maar een paar euro. Nadat het geslepen was, heel veel harde dingen geven zoals wortel, fruittakken e.d. Na een tijdje hoefde ik maar 1x in de 8 weken langs. Helaas moest ik haar om een andere reden in laten slapen.
Als het een verhaal blijft dat je steeds terug moet naar de dierenarts om te laten slijpen, dan zou ik er voor kiezen om de tanden te laten verwijderen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:23

Inderdaad, laten trekken.

Maar heeft geen van beide ouderdieren hier dan last van? Want normaal is dit erfelijk vastgelegd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:28

idd laten trekken maar ook gelijk even de kiezen laten controleren voor de zekerheid op afwijkingen en haken e.d.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 16:34

Oke, dan laat ik ze morgen trekken :) Nee moeder en vader hebben het niet, net nog gekeken.