Konijn blind aan één oog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Konijn blind aan één oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:04

Hoi :wave:

Pasgeleden vond ik het al raar dat mijn twee konijnen vaak boven zaten, ik dacht dat ze samen wat mot hadden omdat mijn vrouwtje toen ook een paar dagen dominant deed tegen het mannetje. Nu ging ik net zijn hok verschonen en zag ik dat het mannetje een witte waas op zijn oog heeft. :(:) Een uurtje later ging ik weer kijken, ik wilde slobber pakken voor mijn paard en kom langs de konijnen waardoor het mannetje keihard speerde naar het boven hok omdat hij schrok en me niet zag denk ik..

Ik vind het zo sneu. :(:) Hij is echt snel gestresst nu, iemand ervaring met blinde konijnen? Of in dit geval halfblind? Zijn andere oog ziet er nog prima uit. Kan mijn konijn nog een waardig leven hebben zo? zal hij eraan wennen zodat hij niet bij ieder geluidje gestressd is?

Edit: Zijn oog ziet er verder netjes uit, is niet anders als anders op de waas na dan..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:08

Ik zou met je konijn even langs de dierenarts gaan. Het kan heel goed zijn dat het oog ontstoken is, ondanks dat je geen pus of irritatie ziet. Mijn cavia's hebben er soms last van, laatst had mijn oudste het. Ook een witte waas. Maar wel ontstoken dus, en het oog is behandeld met cavasan en was na een paar dagen alweer over. Ik zou dus niet te snel er vanuit gaan dat je konijn blind is.

Stel dat je konijn blind is, dan is dat niet zo heel erg omdat het om 1 oog gaat. Dan zul je er rekening mee moet houden dat je niet te snel beweegt en jezelf kenbaar maakt dat je aanwezig bent. Je konijn ziet nu even weinig met het oog, dus zal daarom ook wat meer gestresst zijn.

Maar nogmaals; even een bezoekje brengen aan een dierenarts, om te kijken of het oog ontstoken is of niet.

Somebitch

Re: Konijn blind aan één oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:16

Ik kan mezelf wel kenbaar bewegen, maar er zitten hier veel katten die dat dus niet doen.. Daarom zal het voor hem blijven stressen denk ik..

De reden dat ik denk dat hij blind is is omdat hij echt niets ziet met dat oog, als ik met mijn hand naar hem toe ga rent hij normaal gezien weg, omdat hij niet gepakt wilt worden. Nu blijft hij gewoon zitten, hij ziet mijn hand niet aankomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:17

Een witte waas kan ook staar zijn.
Ik heb een konijn dat ook heel slecht ziet of zelfs blind is.. hij reageert iig nergens op als je iets voor hem houdt. Gelukkig is het een behoorlijk stoer konijn, schrikt nergens van, en die van mij heeft het prima naar zijn zin. Ik moet alleen altijd oppassen als ik iets verplaats. En als ik ga voeren moet ik even op het bakje tikken zodat hij weet waar het staat :+ Verder kan hij als een gek de ren door racen.. door het kattenluik naar de buitenren en weer terug, en dan zou je echt niet zeggen dat hij weinig ziet.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:21

Somebitch schreef:
Ik kan mezelf wel kenbaar bewegen, maar er zitten hier veel katten die dat dus niet doen.. Daarom zal het voor hem blijven stressen denk ik..

De reden dat ik denk dat hij blind is is omdat hij echt niets ziet met dat oog, als ik met mijn hand naar hem toe ga rent hij normaal gezien weg, omdat hij niet gepakt wilt worden. Nu blijft hij gewoon zitten, hij ziet mijn hand niet aankomen.

Ondanks dat zou ik echt eerst langs een dierenarts gaan om de juiste diagnose te stellen. De eerste keer dat één van mijn cavia's een ontstoken oog had, dacht ik ook dat het iets van staar was of blind was. Maar het ook bleek dus wél ontstoken te zijn. Als je niks doet aan een ontstoken oog.. Geen idee wat er precies gebeurd, maar dat zou ik ook niet willen weten. Als het oog dus ontstoken blijkt te zijn krijg je iets van cavasan mee, kost vijf euro en binnen 2-3 dagen ziet het oog er weer normaal uit :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:23

Tuurlijk ga ik ook nog langs de dierenarts maar dat gaat vandaag waarschijnlijk niet lukken.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:24

Oke gelukkig, het leek net alsof je zelf een diagnose had gesteld ;) alvast succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 12:28

Ik denk alleen wel dat hij echt blind is / blijft, ik hoop het niet. Tot die tijd dat ik met hem naar de dierenarts kan (dat zal maandag avond worden op zijn vroegst heel miss vandaag nog) zal ik wel even oogdruppels geven, dat kan verder geen kwaad en heb ik hier nog liggen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:26

Het kan ook E.cuniculi zijn zeker bij een wat minder oud konijn zie je dat vaak:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... aract.html

Hier had ik laatst een ventje die kreeg heel langzaam een witte driehoek bovenin zijn oog. Inmiddels bijna een maand met panacur behandeld en het is bijna weg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 13:47

Mijn konijn is juist erg oud en is ook geent dus ik denk niet dat dat het is..

wat is Panacur? Hetzelfde als die oogzalf?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:03

Combinatie ouder kan zeker ook EC geven. Ik zou in ieder geval in zo'n geval ten alle tijden een kuur geven tegen EC, in geval van baat het niet schaad het niet.

Panacur is geen oogzalf. Dit is een ontworming voor o.a. konijnen die ook tegen E.Cuniculi werkt.
http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/pro ... cur-pasta/

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 14:05

ah oke, :)

Nouja ik ga sowieso maandag naar de dierenarts, als ze plek hebben maar dat denk ik wel dus dan weten we hopelijk zeker wat het is.

Net zat er wel een vuiltje in het oog, dus deze heb ik er gelijk uitgehaald. :(:) arme nijn hij heeft iniedergeval een lekker schoon bovenhokje dus daar kan hij lekker zitten als hij dat wilt. Ik merk het wel aan hem, hij is ook wat voorzichtiger. Hoop dat het maar iets simpels is wat zo over gaat..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 07:36

Het gaat niet goed met Maurice, ik heb om half 10 een afspraak met de dierenarts.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 07:46

He wat vervelend!
Goed dat je langs de DA gaat.
Ik zal voor jullie duimen.
Maar gaat het alleen niet goed met zijn oog of is hij in zijn geheel niet in orde.
Succes.

edit: Mijn cavia heeft ook eens een waas over haar oogje gehad, dit was gekomen doordat ze zich met haar oogje in een stukje hooi had geprikt.
Ze voelde zich toen ook lusteloos, het oogje is met oogzalf weer helemaal goed gekomen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 07:57

Normaal springt hij af op het eten, vanochtend wilde hij niks... Ook niet als ik het voor zijn neus hield.
Hij gaat ook gelijk liggen hij wil niet meer rondlopen.. Alleen maar liggen. Dit is niet de Maurice die ik ken, normaal is het echt een onderzoeker maar hij gedraagt zich nu echt anders waardoor ik het gevoel heb dat het niet goed is.

Gelukkig zag de dierenarts hier ook spoed in en kunnen we dus straks al terecht.

Mijn arme vriendje. :(:)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:04

Hij voelt zich dus echt niet lekker waneer hij niet wil eten.
Arme Maurice.
Laat even weten wat de DA heeft gezegd.
Ik hoop dat hij snel mag opknappen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 08:47

Nou Maurice heeft staar daar valt niets meer aan te doen wat ik al dacht.
Daarnaast heeft hij een verstopping in zijn buik, (koliek) waarvoor hij pijnstillend heeft gekregen en een spuit om zijn darmen op te wekken. Dat kan een reden zijn waarom hij niet eet en suf is.
Dan moest Maurice volgende maand zijn gebot laten doen omdat zijn kiezen te lang groeien. De dierenarts vond het raar dat mijn dierenarts dat kon zeggen omdat je dat bij konijnen niet van te voren kan zeggen, dat kan heel snel zijn.

Hij is nu Maurice zijn tanden aan het nakijken en zonodig gelijk behandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:25

Wat heel goed werkt tegen verstoppingen bij konijnen; verse ananas. Sommige konijnen eten het zo, bij andere moet je het uitpersen en met een pipetje voeren.. maar helpt echt heel goed tegen verstoppingen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 09:38

Ah super bedankt voor de tip!

Ik heb hem net gedwangvoert en daarna in z'n hok gezet daar lagen nog wat brokjes waarvan hij er zelf 1 gepakt heeft. :))

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:27

Gelukkig dat je snel bij de dierenarts terecht kon! Jammer dat het toch staar is hè... En veel beterschap met de verstopping. Ik had begrepen dat masseren van de buik ook kan helpen om de darmen weer goed op gang te brengen. Maar daarover zou ik dan op bunnybnuch kijken, daar staat veel informatie in over verstoppingen op het forum.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 10:56

Dankjewel. :)

Zijn tanden zijn ook gedaan, een beetje bij geveild want hij had wat haakjes. Daarom zal hij nu ook niet super snel gaan eten denk ik. Alhoewel ik net ging kijken hij zijn kaken wel goed op en neer bewoog dus ik denk dat hij toch weer een brokje gepakt heeft. :)

Ik ben iniedergeval blij dat ik geweest ben en dat ook deze dierenarts wel verstand had van konijnen. Het is toch altijd maar de vraag wat je krijgt als je in het weekend gaat.

Alleen jammer inderdaad van zijn staar, daar zal hij aan moeten wennen tja, dat is niet anders..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:29

Mijn vorige voedster had last van haar voortanden, als deze geslepen waren gaf ik veel harde dingen zoals wortel, fruittaken, groenten. Dat werkte heel goed om haar tanden goed te laten slijten, want eerst moest ik elke 3 weken terug komen en naderhand was het maar 1x in de 8 weken. Ik gaf ook extra science selective, omdat daar veel vezels in zitten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:34

Het is bij die van mij een standaard probleem, hij moet ieder jaar naar de dierenarts omdat zijn achterstekiezen scheef groeien, daar is verder niets aan te doen, dat heeft hij nu eenmaal. Dat wist ik ook al, onder narcose knippen ze de achterste kiezen kort en vijlen ze hem dan.

En inderdaad die van mij krijgen ook science selective als voer, heel fijn voer. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:38

Mijn konijntje heeft het ook, zo'n witte waas. En ze had haar oog beschadigd met krabben oid. Ik heb toen zalf gekregen. Verder past ze zich goed aan. Ze woont nu ergens anders, omdat haar vriendinnetje dood ging, maar ze voelt zich daar al helemaal thuis en doet zelfs een beetje bazig tegen haar nieuwe vriendje. Thuis zat ze alleen nog maar in haar nachthok te sippen.

Konijn van een vriendin is geopereerd en een oog is verwijdert. Hij heeft zich ook snel aangepast aan de nieuwe situatie. Hopelijk knapt je konijntje ook snel op. Blijft toch naar om te zien dat ze zich niet lekker voelen.