mager konijn met abcessen in de mond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

mager konijn met abcessen in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:30

Mijn vlaampje heeft aan 1 kant abcessen in haar mond en is binnen 1 week heel sterk vermagerd. Heeft er iemand een idee waar dat vandaan kan komen? Kan ik haar wat geven om sneller aan te komen?

saskiakefie

Re: mager konijn met abcessen in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:30

Wanneer ben je naar de DA geweest en wat zei die?

Snowwhite90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:31

Wat je haar kunt geven? Een AB kuur van de dierenarts? ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:33

Mijn konijn had dat ook. Abses zat aan de onderkaak achter zijn kin zeg maar.
Ik ben naar de DA geweest hij heeft antibiotica gehad en nog iets (prikkies) en ik heb hem op gewicht gevoerd met babyvoeding in een spuitje. Abses is even wat kleiner geweest maar kwam daarna volop terug.
En toen heb ik hem in laten slapen. Verdere behandeling vond ik te duur en mijn konijn ging echt ontzettend snel achteruit. Vieze prut uit zijn ogen en neus etc. DA vond het ook de beste keuze.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:39

Een konijn dat pijn heeft eet niet/amper. Dus als je wilt dat ze aan komt moet je naar de dierenarts voor de abcessen (had je allang moeten doen al).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:40

blokje: dan is het abces idd naar binnen doorgeslagen. Ontstekingen zijn bij konijnen heel rot ik zou ook gekozen hebben voro inslapen dan idd. Heb dat zelf inmiddels al 4x gehad met sore hocks. Dit was te doen totdat er een ontsteking in de poten kwam. Elke keer ren aan passen maar helaas een paar keer pech gehad met deze afwijkingen bij mijn nijnen. Heb zelfs nog een nijn een half jaar aan 3 verschillende (soms 2 tegelijk) anti biotica's gehad maar ook deze heeft dat helaas niet mogen overleven.

TS: ik zou naar de DA gaan en laten kijken waar het vandaan komt. Zolang er abcessen zijn heeft het geen nut te proberen haar bij te voeren. De pijn overheerst teveel. En probeer te voorkomen wat Blokje haar nijn gehad heeft en wat ik helaas met een andere afwijking ook gehad heb dat het naar binnen door slaat want dan is het helaas makkelijk einde verhaal omdat het heel diep gaat zitten en etter bij konijnen zo dik als stroop is. Verder is de behandeling echt niet makkelijk de meeste nijnen vinden het afschuwelijk. Hoe eerder je begint hoe groter de kans dat het voorbij gaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:41

Ook een reden om als de wiedeweer naar de dierenarts te gaan. Voorkomen dat het naar binnen door slaat..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:42

Geryon schreef:
Een konijn dat pijn heeft eet niet/amper. Dus als je wilt dat ze aan komt moet je naar de dierenarts voor de abcessen (had je allang moeten doen al).

uh ik wil niet je zeikmodus bederven 8-) :') maar daar ben ik natuurlijk al lang geweest vanavond. (getuige de 100 euro die ik nu armer ben }> )Ik vraag puur advies om haar aan te laten komen. Ze eet overigens nog wel, maar niet genoeg

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:43

Dierenfan, ja was echt sneu. Mijn konijn was altijd heel actief en druk hij speelde altijd met mijn cavalier.
En opeens was hij zo rustig en suf en mager. Toen ben ik met een spoedje naar de DA gegaan.
Beesje vond het vertroetelen de weken er na (baby voeding uit spuitje eten etc) heerlijk.

Daarna een paar weken goed gegaan. En toen opeens was het helemaal mis zo sneu.
DA gebeld afspraak gemaakt en tot die tijd heeft me nijn lekker in de tuin gelopen waar hij zoveel van hield.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:44

Bij voeren/dwangvoeren zal sowieso toch echt al snel moeten als ze zelf amper al eet.
Als de darmen stil gaan liggen kan je er net zo goed gelijk mee kappen.

Heeft de DA nog iets gezegd over de abcessen? Behandelt hij met AB of wil/kan hij ze open maken en schoonmaken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:44

dierenfan schreef:
blokje: dan is het abces idd naar binnen doorgeslagen. Ontstekingen zijn bij konijnen heel rot ik zou ook gekozen hebben voro inslapen dan idd. Heb dat zelf inmiddels al 4x gehad met sore hocks. Dit was te doen totdat er een ontsteking in de poten kwam. Elke keer ren aan passen maar helaas een paar keer pech gehad met deze afwijkingen bij mijn nijnen. Heb zelfs nog een nijn een half jaar aan 3 verschillende (soms 2 tegelijk) anti biotica's gehad maar ook deze heeft dat helaas niet mogen overleven.

TS: ik zou naar de DA gaan en laten kijken waar het vandaan komt. Zolang er abcessen zijn heeft het geen nut te proberen haar bij te voeren. De pijn overheerst teveel.

Ze eet gelukkig nog wel wat, het zijn kleine abcessen en zweertjes aan 1 kant van haar mond, de DA had ook geen idee hoe ze daaraan kwam.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:45

100 euro! Wow dan had ik mazzel met mijn DA denk ik :D
Ik heb voor de behandeling iets van 35 euro betaald en voor het inslapen 25 (heeft me pa betaald die zei altijd stoer dat hij hem zou dood maken als het diertje ziek zou worden maar hij durfde dat niet meer dus op zijn kosten naar de DA gegaan.)

Abces bij mijn nijn in der bek was niet ff open te snijden... Daarom dus alleen voor een kuur gekozen en hopen dat die aansloeg.
Daar leek het op maar schijn bedriegt achteraf (bobbel was wel kleiner geworden en hij at ook wel weer maar opeens was het helemaal mis)
Laatst bijgewerkt door blokje op 21-06-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:45

Caira schreef:
Geryon schreef:

uh ik wil niet je zeikmodus bederven 8-) :') maar daar ben ik natuurlijk al lang geweest vanavond. (getuige de 100 euro die ik nu armer ben }> )Ik vraag puur advies om haar aan te laten komen. Ze eet overigens nog wel, maar niet genoeg

Hoe kom je erbij dat ik in een zeikmodus ben? Ik geef gewoon op een normale manier aan wat je moet doen aan de hand van je OP. Die niet duidelijk is.

Wat heeft de dierenarts bij het konijn gedaan en heb je pijnstilling meegekregen?

edit: en de volgende keer eerder naar de dierenarts gaan en niet pas na een week. Konijnen die niet veel eten = niet goed.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 21-06-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:46

Ik zou een zak critical care halen bij de kliniek, hier zitten goede vezels in, en dan voor het lekkere kan je wat baby wortelvoeding pakken, maar ik zou de CC als hoofd bijvoeding gebruiken. (vraag gelijk grote 50ml spuit mee, anders gaat het niet)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:48

ik heb gelijk bloedonderzoek laten doen omdat ze bang was voor nierfalen, dat was het gelukkig niet. Hopelijk gaat ze door de pijnstillers meer eten, maar schijnbaar kan niemand mij advies geven voor voeding, alleen veroordelen op basis van aannames. Daar vraag ik niet om, ik vraag om voedingsadvies.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:50

Caira, je OP was niet zo duidelijk dat we direct wisten dat je al naar de DA etc bent geweest ;)

Zoals ik al in mijn post zei heb ik mijn nijn weer op gewicht gekregen met babyvoeding.
Van die 4 maand potjes peer, wortel, appel etc.
Heb gewoon gekocht wat mijn konijn in het echt ook wel eens kreeg (appel en wortel etc).
Dat was de tip van mijn DA. maar hier boven lees ik ook een vezel advies en dat zou ik persoonlijk eerder doen.
Konijnen hebben vezels nodig, maagje moet niet stil komen te liggen.

Babyvoeding spoot ik met een spuitje in zijn mond. Hij vond het heerlijk ;)
O ja en dat deed ik best vaak op een dag want een konijn is een dier wat al door moet kunnen eten. Normaal hooi of gras etc.
Maar nu moet je het maagje in werking houden. Volgens mij deed ik het elke 2 a 3 uur ofzo. En in zijn hok lag wel bix en wat hooi voor als hij het zelf wou gaan proberen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:53

Dan had je maar duidelijker in je op moeten zijn.

Als het goed is gaat ze gewoon weer goed eten als je genoeg pijnstilling geeft en blijft geven. Zou dat gewoon even aankijken en lekker veel voer geven. Dwangvoeren zou ik niet doen als ze zelf gaat eten. Je kan bijv. wel die babyvoeding oid extra geven maar niet dwangvoeren. Ze krijgen er zo verstoppingen van als ze niet goed in hun vel zitten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:54

Laptop is leeg dus ik wens je veel succes en hopelijk is je konijn snel de oude!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:55

maar het gaat hier toch heleemaal niet om de DA? dat was mijn vraag toch helemaal niet, ik vroeg voedingsadvies? zodra ik dit zag ben ik gelijk naar de DA gegaan, die zei me ook dat zoiets heel erg snel kon gaan. Ik heb nog foto's van een paar dagen terug en dan zie je niets.

Bedankt voor de meiden die voedingsadvies gegeven hebben, ik ga ze gelijk even bellen.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:58

Heeft de DA ook naar de tanden gekeken? Die kunnen, net als bij paarden, haken hebben en dat kan dit soort klachten veroorzaken.
Verder als antwoord op je vraag: wortels, dwangvoeder, baby voeding (en dwangvoer hoef niet per se gedwangvoerd te worden als ze het zelf uit het bakje likt)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:59

brinta proberen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:01

Caira schreef:
maar het gaat hier toch heleemaal niet om de DA? dat was mijn vraag toch helemaal niet, ik vroeg voedingsadvies? zodra ik dit zag ben ik gelijk naar de DA gegaan, die zei me ook dat zoiets heel erg snel kon gaan. Ik heb nog foto's van een paar dagen terug en dan zie je niets.

Bedankt voor de meiden die voedingsadvies gegeven hebben, ik ga ze gelijk even bellen.

Jammer voor je konijn dat je mijn advies niet mee neemt. Hoop maar voor hem dat er niets gebeurt.

Er zijn zoveel mensen die om bepaalde adviezen vragen terwijl er veel meer nodig is dan dat bepaalde advies geven. Zoals de dierenarts in dit geval. Wees blij dat mensen dat dan naar voren brengen. Zou zomaar kunnen dat je niet wist dat je naar de dierenarts moest bijv. Dan zouden mensen alleen voedingsadviezen geven en zal het konijn dood gaan. Er wordt nog altijd gereageerd in het welzijn van het dier en niet wat het baasje wel en niet leuk vind.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:02

Critical Care heeft de juiste voedingsvezels. Uit mijn hoofd 3-6 fikse eetlepels aanlengen en binnen 24u gebruiken, verdeelt over meerdere voedingen. Ik deed liever per keer vers in een beker aanmaken tot de juiste dikte. En dan kan je ik meen wel 25-30ml per voeding geven (ik deed het in etapes van 5-10ml met kleine poetspauze daartussen), tussendoor hebben ze wel verwerkingstijd nodig (hier vonden ze het vies :') ) dus per hapje zit er vaak 2-3ml in. Al dan niet de laatste 5 ml dus lekkere baby-wortelvoeding. En dan om de paar uur (ik hield max 4u aan). De spuit van 50ml is de enige waarvan de tuit groot genoeg is voor de wat dikkere substantie.

Als je niet ver woont en ze zouden dicht zijn heb ik hier nog wel staan :)

Verder is pijnstilling inderdaad erg belangrijk icm de verdere behandeling van de da. Als het fikse abcessen zijn of diep dan weet ik niet of enkel AB voldoende gaat zijn.
Laatst bijgewerkt door Creatas op 21-06-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 21:04

Tanden en kiezen zijn gelijk nagekeken. Ze heeft nu antibiotica en pijnstillers

Afbeelding
1 week geleden, ik hoop dat ze snel weer zo is

Maar er zijn andere manieren om dat te brengen Geryon, vragen bijv. of ik daar geweest ben, ipv gelijk impliceren dat ik dat niet heb gedaan. En welk advies moet ik volgens jou meenemen?

Bedankt Creatas, het waren geen grote abcessen, dus ik hoop dat ze het erop red.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:10

Je OP is nogal onduidelijk en ik las het als in dat je nog niet naar de DA was geweest. Ik veroordeelde dus niet, ik dacht het echt. Ik gaf dit imo ook gewoon op een normale manier aan. Maargoed.

Mijn advies is om niet te gaan dwangvoeren als ze al zelfstandig eet. Dwangvoeren brengt stress met zich mee (en dat is niet altijd zichtbaar) en zeker als ze zich al niet lekker voelen, leidt dit snel tot bijvoorbeeld verstoppingen of gas. Ze zit ook nog maar net op pijnstillers dus dat moet ook nog even doordringen bij haar (dat ze geen/amper pijn meer voelt). Het is heel goed om extra voeding te geven, zoals critical care oid. Maar als ze dat niet aanneemt (uit haar bakje of uit een spuitje oid) raad ik je aan om het niet te gaan dwangvoeren.. Tenminste, als ze al zelf eet.