help! vleermuis gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

help! vleermuis gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 18:07

Hoii wij hebben net een super kleine bayby vleermuis gevonden nu hebben we hem in een openbak op het gras gelegd met een handoek we hebben al hem proberen verdunde koffiemelk te voeren wat moeten we doen !?
Gr thincla :o?

Nickeltje

Re: help! vleermuis gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:08

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:10

achossie! we hebben hier al een paar jaar 2 vleermuisjes wonen, maar nooit kleintjes gezien van ze. Succes!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 18:40

Dankje! Kan het zijn dat de moeder vleermuis hem weer gaat oppakken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:42

Dat weet ik niet, daar voor zal hij dan op zijn minst terug in het nest moeten komen.
Maar weet je heel zeker dat het een jong is dan en niet gewoon een dwergje? De dwergvleermuis is wel de meest voorkomende hier in Nl.
Bel even voor advies naar een vleermuis opvang, die weten het best wat jij kan doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:35

NOOIT een vleermuis zo op pakken ze kunnen hondsdolheid (rabies) hebben dus altijd stevige handschoenen aan doen. Verder zelf niets mee doen. De dierenambulance bellen of zelf naar een vogelopvang in de buurt brengen. Ik zou er zelf echt niet aan beginnen.

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:38

Gewoon weer ergens aan de muur hangen. Zo hoog mogelijk, zodat de katten er niet bij kunnen.
Geen melk geven!
Als die er morgen nog is, idd iemand van de site hierboven even bellen.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:43

In een doosje doen met een doekje of washandje om onder te verstoppen en een vleermuisopvang in de buurt bellen.. Die komen hem heel snel ophalen :j (anders ook een nat keukenrolletje en meelwormen zodat ie kan eten of drinken)
Zij zorgen ervoor dat hij aansterkt en laten hem daarna weer los op de plek waar hij hoort..

Edit: Je mag ze niet in huis hebben zonder het te melden omdat ze beschermt zijn :)

Ohja, en wat Mucho zegt kan ook, weer aan de muur hangen maar wel hoog genoeg zodat hij zich kan laten vallen om weg te vliegen. Minstens 3 meter heb ik me laten vertellen omdat ze anders te pletter vallen..

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:58

Ik denk dat hij nog niet kan vliegen want hij is echt eenbaby en heel klein we bellen morgen waarschijnlijk ds dierenamvulance

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:01

En waarschijnlijk is zijn moeder nu als een gek naar hem op zoek.
Het is bekend dat jonge vleermuizen veel uitrusten, omdat ze het vliegen nog niet goed aankunnen of helemaal nog niet kunnen.

Waar heb je hem gevonden?

Snel terugzetten en hopen dat hij nog geaccepteerd gaat worden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:03

Citaat:
De jongen hebben de grootste overlevingskans bij de moeder.

Vind u een baby vleermuis, dan kunt u die het beste op een tot 37 graden verwarmd flesje omwikkeld met keukenrolpapier en bedekt daarmee in een doos opvangen tot het goed is opgewarmd en aktief wordt. Dan geeft u het jong warme verdunde koffiemelk met een theelepel. Is de uitvliegplek bij u bekend, dan kunt het daarna pas met een lange hengel met een vaatdoekje eraan de uitvliegplek in laten kruipen.

Is de plek verlaten, dat houdt u het voeden vol tot het dier opgehaald kan worden of u brengt het bij de opvang.

Ook al oudere jongen die de invliegplek nog niet goed kunnen aanvliegen komen wel eens in huis. Bij hanteren kunt u lezen hoe u het dier tijdelijk veiligheid kan bieden.

In de schemering zet u het tijdens het uitvliegen van de moeders zo hoog mogelijk onder de invliegplek aan de muur, u kunt hiertoe ook een hengel gebruiken met een doek aan het eind waar u het diertje op zet. Het zal gaan klimmen en de moeder zal haar kind zoeken en mogelijk zelfs oppikken. Blijft u erbij tot u ziet dat het jong naar binnen gekropen is.

http://home.versatel.nl/marjan.oosten/E ... 20huis.htm

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:05

Wij hadden er van de week 1 op de oprijlaan! Ook een baby. Ik mocht hem van me vader niet aanraken, omdat de tandjes zo scherp zijn als naaltjes en ze veel ziektes kunnen hebben die ook mensen zien maken. Heb hem met een schep aan de kant gelegd. Hij schreeuwde heel hard en zelf al een beetje aan de kant te vliegen.
Als een je overdag een vleermuis ziet, zeker op de grond, dan is die hoogst waarschijnlijk ziek en gaat snel dood.

(edit: denk aan hondsdolheid)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:07

ow, het zijn allemaal ook zo schattig !
heb er hier in de buurt een paar vriendjes. 1 komt bij me, een grijs witte <3
zou ipv de dierenambulance een opvanghuis bellen ;)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:08

Een dwergvleermuis is ongeveer 3 a 4 cm groot, kleiner nog als een volwassen muis..

Maar zou je hem dan niet binnen halen..? Het is niet heel erg lekker weer en dan raakt hij misschien onderkoeld..
Ik heb vorig jaar een vleermuisje gevonden, dacht ook dat het een baby was maar was een volwassen dwergvleermuis "puntgaaf prachtexemplaar" volgens de vleermuisopvang.. :')
Toen ik hem vond was hij koud en stil maar eenmaal opgewarmd werd hij een stuk levendiger. Mij werd verteld dat hij uitgeput was en daarom was gestrand..

Hier deed de dierenambulance geen vleermuizen ophalen, ik moest de vleermuisopvang bellen.. De gemeente heeft ook een speciaal 'vleermuisprotocol"