Wondzalf nodig naar castratie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wondzalf nodig naar castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 17:48

Hallo,

Gisteren is onze hond gecastreerd.. Nu hebben we van de dierenarts wondzalf mee gekregen wat we 2x daags op moeten smeren..

Dit is echt een drama! Ik heb mijn hond laten liggen en toen op zijn zijkant gelegd.. Lekker gekroeld en beloond maar als ik al met zalf in de buurt van zijn wond kom begint hij te piepen en wilt hij wegrennen. Als hij staat kan ik er niet goed bij. Het liefste wil ik dit in alle rust doen zodat hij geen stress heeft en hem niet met zijn 2e vast moet houden. Hij gaat echt door het lint..

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

MirandaMalik

Re: Wondzalf nodig naar castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:50

Zelf zou ik het gewoon niet meer doen.
Normaal gesproken geneest zo'n wond prima, ik heb bij mijn dieren nooit gesmeerd en geen één heeft er last van gehad.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:57

Ik heb ook geen wondzalf gesmeerd toen mijn hond gecastreerd was.. Zag er ook netjes uit verder.
Wel heb ik er calendula opgesmeerd rondom maar hij vindt het helemaal niet erg als ik zalfjes smeer..

Zal als ik jou was het dan niet doen als het echt zo drama is, of even de da contacten dat het niet lukt en of het echt nodig is?

Is hij verder wel goed in zijn doen?

Mijne zat de eerste avond ook erg te piepen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:57

Is er een speciale reden voor het smeren van die zalf? Heb er ook nog nooit van gehoord. Bij onze hond dus ook niet gedaan, helaas ging het toch ietwat ontsteken, maar daar heeft hij toen een spuit voor gehad bij de DA. Zoveel stress lijkt me op dit moment ook niet best voor hem...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:02

Kun je deze vraag niet beter aan je dierenarts stellen? Wellicht heeft hij ook tips als het niet lukt. Ik had namelijk ook problemen met het oog van mijn konijn schoon maken. De dierenarts dacht toen goed mee voor een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:51

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, zalf smeren na een castratie? Wij hebben het nooit gedaan iig. Ooit bij een paard dat we moesten sprayen, maar bij mijn eigen dan ook weer niet.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:54

Wij hebben het nooit gebruikt.
Overigens smeer ik niet heel snel iets op wonden ook niet bij mezelf. Ik ontsmet een aantal keer mits nodig en daar blijft het dan ook bij. Een wond geneest gewoon veel sneller als je het laat luchten. Teminste dat is mijn ervaring. Mits het natuurlijk goed schoon blijft.

De wondenzalf is ook een ontsmetter maar waarschijnlijk 1 die je er op moet laten. Mijn ervaring is dat sommige van deze middeltjes juist prikken. Ik heb wel eens het ontsmettings spul van mijn dieren op mijn hand gegoten toen ik me ergens aan openhaalde... nou daarna nooit meer op mijn dieren gebruikt zo stak het. En ik maar denken dat ze gewoon vervelend deden of zo iets...
Dus tja als het er niet slecht uit ziet en gewoon schoon gehouden wordt. Denk ik dat je het best kun laten voor wat het is.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 11:55

Op de bijsluiter staat dat de wond daardoor soepel blijft, en dat het tegen ontstekingen is. Ze hebben ook een tumortje uit zijn oor weggehaald en daar is het denk voornamelijk voor, maar ik mocht het ook op de castratiewond doen.

Zijn wond kan altijd luchten hij heeft geen shirt of kap om. Ik heb 2 nachten beneden bij hem geslapen omdat ik bang ben dat hij aan zijn wond gaat likken. Vannacht ga ik in bed slapen en laat hem beneden met een shirtje om, alleen voor de nacht.