wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:27

Jaja.. ik ben eens aan het nadenken geslagen. We hebben 2 dwergkonijnen en deze hadden altijd een ruim hok met zelfgemaakte ren van zo'n 3 m2 er aan vast, maar toen we afgelopen winter verhuisd zijn, heb ik ze een grote ren belooofd. En die hebben ze dit voorjaar dan ook gekregen. De ren is 8 bij 10 meter groot en daar in staat hun hok.

Er is een stukje tegels, maar het grootste deel bestaat uit gras. Ze zijn natuurlijk helemaal happy met zn tweetjes in die grote ren, maar ik merk dat het gras wel erg hoog wordt (zoveel eten ze er niet van) en op zich zou ik er best nog wel wat dieren bij in willen hebben. Ik weet alleen niet zo goed wat voor dier zich in combinatie met konijntjes goed zou voelen in deze omgeving? Vandaar dat ik dacht.. vraag het hier eens :)

Sweetgirl1

Re: wat zijn leuke gras-etende dieren voor 80 m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:28

Een cavia?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:29

kippen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:30

Cavia's of nog wat konijnen :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:32

dwerggeitjes? Moet je wel een klimtoestel hebben

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:32

Wat fijn voor de konijntjes dat ze zoveel plek hebben!!

Heb je ook onder het gras gaas oid zodat ze zich niet uit de ren kunnen graven? Welke dieren je erbij kan doen.. Cavia's zijn klein genoeg om erbij te kunnen houden, maar is wel erg gevaarlijk. Ben daar normaal niet zo van, maar met zo'n grote ruimte kunnen ze elkaar wel uit de weg gaan. Blijft gevaarlijk, een vreugdesprong van het konijn kan de cavia zo vermoorden..

Maar dan wel natuurlijk minimaal twee en niet zoals Sweetgirl1 zegt.

Meerdere konijnen is ook een optie. Er wachten er nog zoveel in opvangen en asiels op een baasje :D

Hier op bokt zag ik ook eens iemand die kippen en konijnen hield!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:35

kunnen cavia's ook buiten in een ren? Dat wist ik niet! Hebben ze dan ook een soort hok zoals de konijnen nodig? Das op zich wel een leuk idee, ik ga er eens info over opzoeken :)

Ik heb het gaas aan de zijkanten een flink stuk ingegraven. Ze hebben wel een hol, maar die is in het midden van de ren. Ik vind het heel fijn dat ze wel lekker kunnen graven en een hol kunnen hebben zoals nu. ik heb nog geen poging tot uitgraven bij het gaas ontdekt, maar controleer dat wel dagelijks :j.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:39

Wat konijntjes erbij haha.
Denk dat je er misschien wel wat krielkippen bij kunt zetten of eventueel cavia's maar dan zou je wel goed op moeten letten dat ze ook beide het juiste voer krijgen (cavia's hebben vitamine C nodig).

Voor geitjes is het te klein en ook voor schapen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:40

Ik denk dat de omheining voor (kriel) kippen te laag is. Het is ongeveer 1.10 boven de grond zeg maar. Kunnen die daar niet overheen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:41

Dat is wel leuk voor ze inderdaad.

Cavia's kunnen buiten in een ren ja. Ze hebben wel echt een hok nodig dat tochtvrij is. Ze kunnen slechter tegen tocht en lage temperaturen. Dus in een strenge winter zou het nodig kunnen zijn om ze even binnen te halen of in een verwarmde schuur te hebben..
Dat moet je ook maar willen natuurlijk :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:41

Als je de kippen de vleugel aan één kant kortwiekt kunnen ze er waarschijnlijk niet op.
Zijdehoenders kunnen helemaal niet vliegen. Je kan ook wat zwaardere rassen nemen zoals de marans, grote wyandotte, ... die komen ook de lucht niet in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:47

Kippen op zich vind ik wel leuk, maar daar zou ik ook eerst meer over moeten lezen. Moet je daar bijv een haan bij hebben (want ik weet niet of de buren daar blij mee zouden zijn)? En hoe gaan ze samen met de nijntjes?

Ik heb er ook al over gedacht om wat dieren (konijnen oid) op te vangen om vervolgens weer een goed huis te zoeken, maar ik weet niet wat daar allemaal bij komt kijken. Mijn huidige nijntjes heb ik ook opgevangen, maar zij blijven hoor!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:47

Caviaatjes gaan prima! Wij hadden er ook 5 op een groot stuk, zijn echte graseters. Gewoon een extra hokje zodat konijnen en knaafjes apart kunnen als ze dat willen, en lekker laten lopen. Die van ons lopen zomer en winter buiten, alleen als het heel bar wordt krijgen ze plexiglas tegen hun hok aan zodat ze winddicht zitten. Waterdicht is natuurlijk wel altijd een must :) dat ze een plek hebben waar ze lekker droog kunnen zitten.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:49

Ik denk dat het probleem is wanneer je konijnen er steeds bij gaat zetten en weer weg gaat nemen dat dit niet echt goed is voor je bestaande koppel. Je moet steeds opnieuw koppelen, steeds opnieuw stress.
Dus als je er konijnen bij wilt zou je echt konijnen moeten nemen voor het leven.

Kippen hoef je niet te houden met een haan. Hennen maken ook wel geluid als ze een ei moeten leggen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:49

Leorah schreef:
Kippen op zich vind ik wel leuk, maar daar zou ik ook eerst meer over moeten lezen. Moet je daar bijv een haan bij hebben (want ik weet niet of de buren daar blij mee zouden zijn)? En hoe gaan ze samen met de nijntjes?

Ik heb er ook al over gedacht om wat dieren (konijnen oid) op te vangen om vervolgens weer een goed huis te zoeken, maar ik weet niet wat daar allemaal bij komt kijken. Mijn huidige nijntjes heb ik ook opgevangen, maar zij blijven hoor!

met die vraag kun je aan het onderschrift te lezen terecht bij laptopmuis ;D

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:50

Wij hebben zelf altijd kippen bij ons konijn gehad! Ging erg goed. (Konijn zat helaas wel zonder soortgenoot, we wisten niet beter)

Solleke_Noah

Wij hadden onze cavia en konijnen gewoon samen zitten, dat ging goed bij elkaar... In de winter verhuisden ze wel tijdelijk naar de schuur tegen de kou, maar voor de rest kunnen cavia's ook buiten gehouden worden :)

Geryon

Konijnen nemen om steeds weer weg te doen zou ik inderdaad ook niet doen. Tenzij je heel makkelijk te koppelen konijnen hebt? Ik had een hele vriendelijke ram die gewoon meteen vrienden was met alles en iedereen. Hoefde hem niet eens te koppelen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:53

Hou er met kippen rekening mee dat er geen gras overblijft onze kippen hebben nu een ren van ik denk 10 bij 10 en dr is zeg maar geen gras over :p en ze zitten er zo een anderhalve maand in.. Of dat zo hard gaat met kriel denk ik niet maar zou voor mij een aandachtspuntje kunnen zijn :)
Een haan hoeft niet kipjes kunnen prima met elkaar :) mooi nachthokje waar ze evt eitjes kunnen neer leggen en ze zijn tevreden :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:54

Leorah schreef:
Ik denk dat de omheining voor (kriel) kippen te laag is. Het is ongeveer 1.10 boven de grond zeg maar. Kunnen die daar niet overheen?

Mijn krielkippen (4 hennen, 1 haan en nu 6 kuikens) hebben een stuk van 50m2 en hekje is maar 50cm hoog. Is er in 2 jaar 1tje overheen gekomen (zin niet geknipt of dergelijk) en die liep te ijsberen om er weer in te kunnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:57

Daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, in dat geval neem ik er sowieso geen konijnen bij.

Krieltjes en caafjes ga ik eens meer over opzoeken :) Bedankt voor de tips tot zoverre :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:00

Toch is het wel het beste om altijd een haan bij je hennen te houden. Maar noodzakelijk is een haan niet idd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 06:41

Waarom is dat beter dan?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:48

ik zou inderdaad gaan voor nog 1 of 2 koppels konijnen erbij en die gewoon lekker bij elkaar houden
kippen heb ik mindere ervaring mee samen met konijnen die overleefden het niet (de konijnen)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 06:49

Leorah schreef:
Waarom is dat beter dan?

Omdat een haan voor de hennen zorgt als het ware. Bewaart de rust als er ruzietjes ontstaan, waarschuwt als er een roofdier aankomt. Dat soort dingetjes.