Hallucinaties bij kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Hallucinaties bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:18

Een van onze oudste katten is een kater van bijna 17. Hij is in prima conditie; levendig, actief en vrolijk. Heeft geen medicijnen, eet goed en slaapt goed. Alleen lijkt hij soms ineens te schrikken van iets dat wij niet zien of horen. Nu weet ik wel dat katten veel betere zintuigen hebben dan wij, maar dat lijkt er niet mee te maken te hebben. Hij is ineens heel bang voor iets wat hij lijkt te zien en echt zo overstuur dat hij in paniek wegrent, zelfs tegen dingen oploopt die in zijn pad staan. Soms blijft hij een tijdje bang op die plek (half uurtje ofzo), maar meestal is het binnen enkele minuten over.

Het vreemde is dat hij hier al 15 jaar woont en er niet echt iets is veranderd. Die schriktoestanden gebeuren maar af en toe; de afgelopen twee weken een keer of vier. Meestal in de schemering. Aan het begin van de winter heeft hij het ook een paar weken gehad, daarna niet meer. Wij zien niets ongewoons en het gaat ook niet om een nieuw ding in huis of zo. Trouwens, daar heeft hij nooit moeite mee gehad. De andere katten merken niets.

Kent iemand dit?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:20

Wat vreemd. Geen spin die ergens loopt? Of heb je geesten in huis? :))

Creatas

Re: Hallucinaties bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:26

Dement?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:30

Dit kan te maken hebben met nierfalen. Je zou eens een (beperkt) bloedonderzoek kunnen doen, de meeste goede klinieken kunnen dit zelf en je hebt de uitslag dan binnen een kwartier. Kosten zijn ongeveer 25euro.
Hoe zijn zijn tanden ? veel tandsteen ? rood tandvlees ?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:36

Kun je dat eens uitleggen? Het verband tussen af en toe een periode van 'waandenkbeelden' en nierfalen? Hij lijkt helemaal okay, eet ook prima, past en poept ook al goed.

We hebben een kat met een nierkwaal en een die herstellende is van een leverontsteking, die hebben er iig geen last van. Als hij bij de DA komt is dat meestal omdat hij in zijn enthousiasme weer eens te fel heeft gevochten en er iets gerepareerd moet. Tandsteen heeft hij niet bijzonder veel. Tandvlees heeft normale kattenkleur :)

@Cheetahfan: spinnen zat, maar niet waar hij van lijkt te schrikken.

@Creatas: hebben we wel eens aan gedacht, maar omdat hij verder zo normaal en fit is, nooit serieus.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:08

bij nierfalen krijgen ze teveel afvalstoffen in het bloed (ureum) dat kan allerlei neuroligische verschijnselen opwekken van spiertrillingen tot echte "aanvallen" het is eigenlijk een soort bloedvergiftiging.
Ik vang oude/zieke/zwervers op voor het asiel, tegenwoordig heb ik een voorkeur voor aidskatten, maar ik heb ook ongeveer 6-8 (ben de tel kwijt) nierpatienten gehad en dit beeld herken ik bij sommigen. Na jaren nierpatienten (heel intensief !) zat ik er helemaal doorheen en ben ik overgestapt op aidskatten.

NIerfalen ook bij oudere katten, kan meerdere oorzaken hebben, nr. 1 is tanden! de ontsteking komt in het bloed en de nieren moeten dan heel hard werken om die te boven te komen. Wat vaak helpt is dan alle tanden laten trekken. Vaak knapt de kat dan zover op dat zelfs de nierwaardes na een aantal maanden weer goed zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:24

Het zou ook kunnen dat zijn gehoor of zicht wat minder aan het worden is en hij bepaalde dingen dus niet meer direct kan plaatsen, waardoor hij bang wordt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:29

heeft hij geen epilepsie.
Mijn kat heeft namelijk epilpsie en klan van het een op andere moment helemaal in paniek wegrennen en daarbij ook tegen dingen opknallen die in zijn weg ligen.
Dit duurt een paar minuten meestal en dan is het weer klaar alleen is hij na de tijd altijds nog even duf.Mijn kat valt overigens wel neer en begint te stuiptrekken maar dat kan bij elke kat weer anders zijn.
Jou kat is wel 17 enhet kan dus een mogelijkheid zijn,

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 09:19

Heino schreef:
Het zou ook kunnen dat zijn gehoor of zicht wat minder aan het worden is en hij bepaalde dingen dus niet meer direct kan plaatsen, waardoor hij bang wordt.

Daar hebben wij ook aan gedacht, maar dan zou het veel vaker voorkomen, denken wij.

Zijn nieren lijken geen probleem.
Het is geen epilepsie, een van de andere katten heeft dat en dit lijkt er niet op. Het lijkt meer op een paniekaanval.

Mijn dochter had ook nog een idee, misschien eet hij van een bepaalde plant die hallucinogene effecten heeft. Hij verhaart nog steeds erg en hij eet dus vaak planten buiten. We hebben een wilde tuin, waar van alles groeit. Alleen welke plant het dan zou zijn...?

Ik ben vooral nieuwsgierig of iemand het ook kent van zijn of haar kat.

Fijn dat jullie allemaal meedenken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:12

nieren lijken geen probleem ? heb je het laten testen dan ?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 21:02

Nee, maar vroeger katten met nierproblemen gehad. Deze kater eet prima, vacht is glad en glanzend, drinkt niet overmatig, plast niet overmatig, plas is gewoon van kleur en geur. Braakt niet, is vrolijk en levendig.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:45

Het verhaal klinkt me enigzins bekend in de oren. Wij hebben ook een oudere kat (17 jaar oud) en ze heeft last van dementie. Of anders gezegd: wij hebben er vooral last van :D

Bij onze kat is het een beetje halen en brengen. Soms zijn er periodes dat ze er minder last van lijkt te hebben. Ze is dan rustig en gemoedelijk en niet zo snel van slag. Maar er zijn ook tijden dat het echt de kop op steekt. Ze is dan onrustig, bang, schrikkerig en gaat dan ook soms vanuit het niets heel hard miauwen terwijl ze verdwaasd rond zit te kijken. Dat miauwen is geen gewoon miauwen, het lijkt meer op gillen en het gaat echt door merg en been. Bovendien is ze dan ook echt van slag, je ziet aan alles dat ze dan letterlijk de weg kwijt is. Bang voor alles en iedereen om haar heen en da's toch echt wel heel erg zielig om te zien hoor, want verder is het echt een ontzettend lief katje.