Boerenzwaluwen vs eksters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

Boerenzwaluwen vs eksters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 11:59

Sinds wij vijf jaar geleden een nieuwe stal gebouwd hebben, broeden er jaarlijks boerenzwaluwen in onze stal. Heel gezellig, al dat gekwetter, en ze eten ook een hoop vliegen. Helaas hebben de eksters dit jaar ontdekt dat ze de stal inkunnen, en hebben de eieren geroofd. Iemand enig idee hoe ik de nesten kan beschermen tegen deze rovers? Kan ik er iets omheen plaatsen oid? Of een idee hoe de eksters weg te houden uit de stal? Deur dicht is geen optie, ivm de dazen moeten de paarden altijd de stal inkunnen.

Rintah

Re: Boerenzwaluwen vs eksters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:01

zwaluwen zijn een stuk kleiner als eksters, mischien kan je wat maken van een grof gaas waar de zwaluwen wel door kunnen en de eksters niet?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:03

"Onze" zwaluwen bouwen hun nestjes zo hoog tegen het plafond dat er geen andere vogels bij kunnen ...
Heb trouwens nog nooit een ekster of kraai binnen gezien :n
Gelukkig, want ik ben echt dol op zwaluwen <3

Maar hoe je ze kunt tegenhouden ?

Deur dicht kan sowieso niet, want dan kunnen de zwaluwen ook niet meer in en uit ;)

En door dat gaas kunnen de paarden ook niet naar binnen, Rintah :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:04

Shirley schreef:
"Onze" zwaluwen bouwen hun nestjes zo hoog tegen het plafond dat er geen andere vogels bij kunnen ...
Heb trouwens nog nooit een ekster of kraai binnen gezien :n
Gelukkig, want ik ben echt dol op zwaluwen <3

Maar hoe je ze kunt tegenhouden ?

Deur dicht kan sowieso niet, want dan kunnen de zwaluwen ook niet meer in en uit ;)

En door dat gaas kunnen de paarden ook niet naar binnen, Rintah :)

Ik denk dat ze bedoelt iets voor het nest maken :)

Erg leuk he die zwaluwen :)) Wij hebben ze hier ook .

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:05

Laatst bijgewerkt door Kentaro op 21-06-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:06

Oh ... da's een goeie, Sjors :o

Sorry Rintah ...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:07

Shirley schreef:
Oh ... da's een goeie, Sjors :o

Sorry Rintah ...

Haha no problem :) foutjes maken is menselijk :))

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:15

ik had het inderdaad ook bedacht als in voor de deur hoor, laten we het er maar op houden dat ik hard aan het weekend toe ben. vlak voor de nesten is inderdaad wel een stuk lochischere/practischere oplossing :P

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:21

In principe kan de deur wel als er een gat in of boven wordt gemaakt. Onze zwaluwen kwamen langs de dichte poort. Dat ding hangt nogal dus daarboven is een reet van zo'n kleine 10 cm. Daar passen zwaluwen prima doorheen. Maar goed, dat is geen oplossing natuurlijk ivm de paarden.
Aan de nesten zelf zitten is 'gevaarlijk' omdat ze hun nesten misschien verlaten omdat eraan geknoeid is :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:32

Dat zal wel meevallen, ik plaats ook weleens een gevallen jonkie terug in het nest en knutsel er dan een opvangplankje onder, ouders zitten gewoon toe te kijken en gaan weer vrolijk verder met verzorgen *\o/*

Nu zijn dat al tientallen jaren oude generaties, dus die zijn mijn bemoeizucht wel gewend, ik heb de meest nog als ei gekend :))

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:35

Hahaha! Wij hebben ook weleens een gevallen vogel teruggeplaatst hoor. Dat is toen gelukkig ook goed gegaan. Heb er ook al per ongeluk in m'n kamer gehad. Arme dingen altijd gigantisch overstuur natuurlijk x)
Maar iets om het nest heen plaatsen is toch nog anders. Ik weet niet wat de beestjes daarvan zouden vinden. Het is het proberen waard natuurlijk. Als alle eieren telkens opgevreten worden komen ze ook niet verder :(

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:51

Kentaro: bedankt voor de foto en de link! Interessant! Dat groene gaas hebben wij ook nog wel, ga proberen er iets van te fabriceren.
Shirley: wat denk je, als ik bovenin een plankje maak, zouden ze dan strak tegen het dak gaan nestelen? En maken ze dan de opening klein, of zijn het alleen huiszwaluwen die dat doen? Moet er wel bij zeggen dat we geen gemetselde stal hebben, maar kunststof buitenstallen van Buitenhuis.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:07

Ik zou het niet weten :o

Bij ons maken ze de nestjes tegen de houten balken van de zoldering aan, dat is lekker stroef om tegenaan te plakken.
Misschien is het kunststof daarvoor te glad ?

Ze maken een soort halve kommetjes een stukje van het plafond af.Afbeelding
Sommige nesten worden hergebruikt, andere laten ze gewoon leeg, waar dat aan ligt :?
Er komen ook elk jaar nieuwe nesten bij.

Er zijn ook nestjes kant en klaar te koop, misschien zou je die kunnen proberen ?
Dan kun je ze hangen daar waar je ze hebben wilt en dan hopen dat de vogels het ermee eens zijn :))

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=265