Wij denken erover om over even twee kittens toe te voegen aan ons gezin. Liefts 2 uit hetzelfde nestje. Nu vroeg ik me af wat meestal het beste werkt: 2 katers 2 poezen kater+poes
Wat hebben jullie en hoe gaag dat onderling? uiteraard zullen ze tzt gecastreerd worden om sproeien en/of krolsheid te voorkomen.
Nog een vraag, ik heb twee kinderen (1 van 3.5 jaar en 1 van 1.5 jaar). Ik vind zelf de jongste nog wat te klein nu, ik denk dat het beter verloopt als hij wat ouder zal zijn. We kunnen hem dan ook meer uitleggen en straffen bijvoorbeeld. Op welke leeftijd is het verstandig de kittens in huis te halen?
Donja
Geplaatst: 20-06-13 22:18
Ik heb 2 zusjes, gaat erg goed. Vroeger heb ik wel eens een broer en zus gehad, ook probleemloos
Ik heb trouwens een zoontje van 21 maanden en mijn 2 poezen zijn net 2 jaar geworden, gaat prima, hij weet dat hij met alle dieren zachtjes moet doen.
het beste succes heeft 2 kittens die beide erg veel ondernemen met andere kittens erbij. Dus geen kitten(s) nemen uit een nestje die de nestgenoten graag links laten liggen en alleen op onderzoek uit gaan. Je moet dus echt de kittens hebben die alles samen met een andere willen ondernemen.
Verder is het van belang geen 2 kittens te nemen die overal als eerste bij willen zijn allebei. Dat gaat onderling niet zo goed. Echter 2 kittens nemen die beiden wat schuw zijn richting mensen moet je ook niet doen want die trekken elkaar mee in schuw gedrag. Er kan best 1 kitten van de 2 wat schuw zijn dat is helemaal niet erg als je maar 1 kitten hebt die juist heel aanhankelijk is richting mensen. Met geduld en liefde trekt de andere dan ook helemaal bij. Echter als het aanhankelijke kitten niet stabiel is en mee gaat met schuw gedrag dan zit je ook weer met een probleem.
Oftewel: je hebt niet op geslachten te letten. Wij hebben in de opvang net zo vaak stelletjes van alleen katers als alleen poezen als kater en poes. Je moet puur op hun karakter letten. Geen haantjes bij elkaar zetten en geen bange wezens bij elkaar zetten (tenzij ze gerust wild mogen zijn maar die keuze maken niet veel mensen)
Leeftijd van kinderen maakt niet uit. Nu groeien ze ermee op en moet je wel goed opletten in het begin. Kittens moet je idd ook opvoeden maar soms is het gebruik van een grote hondenbench dan handig. Dan kan je even het spul opsluiten als het nodig is. Helemaal niet erg als je maakt dat het een lekker holletje is met dus een schuilmogelijkheid (mag al kartonnendoos zijn) kattenbak en lekker eten en drinken. Meestal loopt het vanzelf. Voordeel is nu dat je kindje van 1.5 nog niet zo makkelijk gaat sjouwen met de kittens. Hier moet je wel mee opletten natuurlijk kittens zijn erg speels en zo gek als een deur als het goed is (hoewel je ook weer rustigere types hebt) en als kinderen ze verkeerd vast pakken dan kunnen ze uithalen met hun nagels.
Ik zou zeggen ga eens lekker langs een asiel om te kijken wat de kinderen van kittens vinden altijd goed om te weten. Wij plaatsen regelmatig kittens in jonge gezinnen echter al onze kittens groeien t/m 12 weken op in pleeggezinnen en voor jonge gezinnen helpen wij dus ook met keuze maken qua gedrag en opvoeding welke kittens het beste geschikt zijn. Wij hebben bijv. ook gezinnen met kinderen die kittens voor ons opvoeden. Ideaal als kittens al kinderen om zich heen gewend zijn natuurlijk. Onder de 12 weken zou ik sowieso geen kittens in huis halen. 12 weken is al erg vroeg maar met zo'n 250 á 300 kittens in de opvang op jaarbasis is 12 weken wel het maximum wat wij aan kunnen. Het gebeurd natuurlijk regelmatig als ze nog niet geplaatst zijn dat ze er langer zitten en dat is geen probleem gezien het grootste gedeelte echt met 12 weken wel weg is.
Dankjewel voor de reacties, het klinkt inderdaad logisch om met name echt op de karakters te letten. Voor ons maakt het in feite niet zoveel uit, maar wil wel graag dat ze echt wat aan elkaar hebben.