Hond in de auto (autogordel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Hond in de auto (autogordel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:20

Onze hond gaat heel erg vaak mee in de auto, overal naartoe.. Mijn vriend deed hem altijd achterin de klep bij zijn auto, maar ik wil dat nooit omdat ik dat een eng idee vind als er iemand achterop rijdt. En dit is dus laatst gebeurd.. Toen ze dus ook achterin zat. Gelukkig had ze helemaal niks, en is ze nog even blij als altijd weer uit de auto gekomen. Ze heeft er gelukkig ook geen auto-angsten oid aan overgehouden.

Ikzelf heb een autogordel voor haar, omdat ze bij mij altijd op de achterbank mag. Het idee dat ze die auto doorvliegt als ze los op de bank zit vind ik dus ook niks, vandaar dat ik die gordel een tijd geleden aangeschaft heb.
Maar nu hoor ik daar ook weer negatieve dingen over.

Dus nu ben ik benieuwd hoe jullie de hond mee nemen in de auto? En wat jullie ervaringen zijn met een hondengordel?

pluisje88

Re: Hond in de auto (autogordel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:24

Die van ons zit gewoon op de achterzitting met een tuigje om en vast met een gordel. Wel een tuigje en geen halsband anders breekt ie zijn nek als je een ongeluk krijgt of wat dan ook. Hij is nu bijna 6 en doen het zo vanaf het begin maar het bevalt ons prima. De hond ook trouwens

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:24

Die van mij zit los in de auto. Als hij een gordel om had ging hij constant rondjes draaien, zonder zit hij netjes stil. Nu heb ik een herder van 45kg achterin zitten, dus als die rondjes draait heb ik een staart voor mijn ogen tijdens het rijden.
Gordel is wel fijn, sommige landen zelfs verplicht. Heb je zo'n tuig? Dat is wat steviger voor de hond mocht er wat gebeuren. Je heb ook een verbinding voor aan de halsband.. lijk mij dat een hond zich dan kan ophangen als er wat gebeurd.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:25

Die van ons zit ook in een tuigje en dan een gordel om op de achterbank en soms op de voorbank.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:26

wij hebben een station en de achterbak zo groot mogelijk gezet en daar liggen de hond(en) los in...

zit wel een hondenrek in...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:29

Hier ook een tuig om en dan vast met een gordel op de achterbank. Vindt het zelf geen prettig idee achter in de bak.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:13

Ik heb inderdaad ook een tuigje, zo een om precies te zijn:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... dels/52797

Ikzelf heb een station dus zit er genoeg ruimte tussen hond en eventuele achterop-rijder :P Maar mijn vriend heeft een 3-deurs, dus die heeft wat minder ruimte, vandaar dat ik het eigenlijk al niet wilde hebben. Hij heeft nu gelukkig zijn lesje wel geleerd. :+

Kimmie: Zo'n hondenrek zie ik ook vaak inderdaad. Maar dan zie ik vaak dat mensen ze in de klep hebben, want ik dacht dat zo'n rek er voor zorgt dat de honden niet op de achterbank springen, of hoe "gebruik" jij hem precies? Wat is de functie zeg maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:18

Als het echt fout gaat is de hond nergens 100% beschermd, en alle opties hebben hun eigen voor- en nadeel natuurlijk. :) Belangrijk is om in ieder geval geen honden los (dus zonder rek of net) in de auto te hebben, dat is gewoon levensgevaarlijk. Op de bijrijdersstoel zou ik zelf ook niet doen.

In mijn auto zit onze hond altijd in de bench die op de achterbank vast staat geklemd tussen de bijrijdersstoel en de achterbank. Hij kan dus geen kant op, het nadeel is dat er dus ook geen snelle vluchtoptie is. In de auto van mijn vriend zit hij op de achterbank in een stevig tuig + gordel. Ik merk dat de hond de bench prettiger vindt en bij een noodstop met de auto van mijn vriend is hij al eens van de bank af gevallen, gewoon minder stabiel dus. Maar op zich is het wel een veilige optie, beter dan los in ieder geval.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:23

In de meriva zitten ze ieder apart in hun bench.
In de saxo zit de een op de bijrijderstoel, de ander op de achterbank. (deze wordt alleen gebruikt voor korte stukjes weg)
Je hebt ook van die netten! Voorkom je in het ieder geval dat ze (vrijwillig of niet) door de auto kunnen gaan!
Afbeelding

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:26

Wij hebben sinds kort een tuigje en dan gaat hij achterin de kofferbak. Dat tuigje maken we dan weer vast aan de gordel die in de kofferbak zit. Eerst ging die altijd los voorin bij de auto, maar gezien we nu een drukte maker hebben is dat niet veilig :) We hebben hem gekocht voor als we op vakantie gaan, in Duitsland is het namelijk verboden je hond los te vervoeren (eigenlijk ook wel ergens terecht).

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:27

Onze hond zit niet op de bank maar op de "grond". Hij moet dan liggen dus ook als je hard moet remmen is er nog niks aan de hand. Nu kan ik me inbeelden dat het met een kleinere hond lastiger is.. Dan is zon tuigje wel ideaal misschien!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:29

die van mij zit gewoon op de achterbank in haar tuigje met de gordel zo dat ze wel iets kan draaien maar dat was het

riegje

mijn hond gaat gewoon los mee in de auto, heb ooit zo'n tuigje geprobeerd, het beest vond het vreselijk.
En ja het kan fout gaan, maar je kan niet alles voorkomen.

kimmie261

de functie van het rek is voornamelijk dat ze niet naar voren kunnen springen,ze hebben nog wel eens toeterend voorin gezeten en een half dashboard kapot gekrabbelt :+

rek zit dus bij mij tegen de voorstoelen aan,voor de rest is de ruimte waar ze in liggen/staan...

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:31

Onze hond zit bij de bijrijdersstoel op de grond, ze is heel rustig en gaat altijd rustig zitten of liggen. Dit hebben we eigenlijk met al onze honden al gedaan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:31

Leuk om zo eens ieders ervaringen te lezen!

Reusje0504 schreef:
Onze hond zit niet op de bank maar op de "grond". Hij moet dan liggen dus ook als je hard moet remmen is er nog niks aan de hand. Nu kan ik me inbeelden dat het met een kleinere hond lastiger is.. Dan is zon tuigje wel ideaal misschien!

En doe je hem dan voorin op de grond, of achterin?

Ik heb trouwens een Border Collie kruising, dus die past niet zo heel makkelijk tussen onze stoelen.

Haha Kimmie.. := Ik zie het stiekem al voor me, zo'n toeterende hond achter het stuur.. :')
Oh zo! Ik zie vaak het rek tussen klep en achterbank, maar voorin kan natuurlijk ook!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:35

Ik heb een Jack R. Die gaat rustig liggen waar er plaats is. bijrijderstoel of achterin en als de auto vol zit dan in de kofferbak het maakt hem helemaal niets uit. Als tie maar mee mag.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:38

Reusje0504 schreef:

En doe je hem dan voorin op de grond, of achterin?

Kan allebei, voorin heeft ie wel wat meer ruimte, maar als daar een bijrijder zit kan die ook gewoon achterin. maar ik moet zeggen dat we dan ook wel een hele ruime auto hebben. Anders denk ik dat alleen voorin kan. In onze vorige auto defen we hem in de kattebak maar helaas hebben we nu een sedan en geen station meer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:39

uhm ja,dat was bij de dierenarts..sta je daar binnen hoor je de hele tijd de auto toeteren... :o

bij iedereen die daar dus naar binnen ging met een dier blafte die honden als gekken en sprongen op het stuur...nou ja,de meiden daar achter de balie hadden de grootste lol,maar goed,ze hadden geprobeerd het dashboard eruit te krabbelen,nu was dat toch een 'sloopauto' dus ach niet zo erg,maar bij de auto die we nu hebben,hebben we wel een rek ertussen gezet...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:46

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:49

haha ja nou ja...je weet meteen wel dat je dat niet meer wil...pff hoe beschamend zeg...

en dat net durf ik bij die van mij niet aan,daar hebben we toch maar voor ijzer hekwerk gekozen...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:55

Ik heb mijne op het moment meestal aan de halsband vast gezet of ik rist het kleed dicht en kan ze er ook niet zomaar overheen komen. Mijn hond heeft een schurfthekel aan tuigen. Met tuig om gaat ze staan en draaien en doen zonder ligt ze al te pitten voor ik de straat uit ben. ik ben nu wel nog op zoek naar een tuig dat ze wel fijn vind..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:05

Onze hond zit altijd vast aan een tuig in de auto, we hebben zo'n gordeltuig maar ook het tuig dat we normaal gebruiken met wandelen gebruiken we wel eens voor korte stukjes. Onze hond vind het wel best, maar die snapt een halsband sowieso niet en loopt altijd aan een tuig dus denk maar net wat je gewend bent. Gelukkig geen ervaring met hoe goed het nu werkt bij een ongeluk :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:11

Die van ons loopt aan de halsband, maar in de auto moet het tuig om. Hij springt op de achterzitting, graait het tuigje van de bank en gaat zitten wachten tot ik hem om doe :D
Hoezo gedresseerd ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:14

pluisje88 schreef:
Die van ons loopt aan de halsband, maar in de auto moet het tuig om. Hij springt op de achterzitting, graait het tuigje van de bank en gaat zitten wachten tot ik hem om doe :D
Hoezo gedresseerd ;)

Of hij weet hoe het baasje rijdt?!........ :+ :')