Kat en barf/kvv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat en barf/kvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:19

Zo nu en dan voer ik mijn katten tussendoor rauw vlees, denk hierbij aan kip/gevogelte en ook wat paard/rund. Dit is puur wanneer wij het eten.

Nu zie ik dat ze daar onwijs veel plezier aan beleven, en zou ik toch willen kijken of ik ze er meer van kan geven, maar dan in de vorm van KVV/Barf. Zeker omdat we een kater met blaasproblemen hebben lopen (en dat is echt een vuilnisvat) die altijd aast op het voer van de andere twee. De andere twee zijn kieskeurig, ik heb eerder eens van die plakjes KVV geprobeert, van prins denk ik, maar dat blieven ze niet. Net als dat ze de brokken van prins ook niet blieven :+

Hebben jullie goede tips qua merken wat ik eens met ze kan proberen? Ik ga ze niet in één keer overgooien, want stel dat zehet niet blieven dan zit ik met katten die niet eten. Ik ga ze er geleidelijk aan late nwennen :)

Prisjee91

Re: Kat en barf/kvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:21

Die van mij krijgen Haaks, zijn ze dol op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:21

Ik begreep ook dat wanneer mijn blaasproblemen kat op vers overgaat ik geen apart voer meer hoef te kopen toch?

Haaks heb ik nu genoteerd, tnx!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:39

Ik voer carnibest. Heb ook tinlo gevoerd, maar daar aten ze alleen de cattery variant van.
Blaasproblemen hoeven niet over te gaan als je vers voert.
Die van mij krijgen vanaf kitten af aan al kvv, maar toch heeft mijn kater een dikke vette blaasontsteking gekregen met flink wat gruis.

Brokken voeren vind ik dan echt raar. Dus ik heb een pasta erbij gegeven die gruis zou op moeten lossen, en hij krijgt nu standaard appelazijn door zijn voer. Ben nu een paar weken bezig, binnenkort weer de urine laten checken. (ontsteking is allang weg, gruis had hij nog wat last van)
Zijn PH was ook echt veel te hoog, wat je ook zeker niet zou verwachten met kvv. Vandaar de appelazijn erbij.
De pasta om het even goed aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:40

Brokken krijgt die van ons inderdaad ook niet, alleen het natte voer voor blaasproblemen. Dus dan is variatie ook fijn als ik er barf/kvv bij kan voeren.

Tinlo en Carnibest ga ik ook naar kijken!

Appelazijn kan ik altijd door het voer mengen? Dat is geen probleem?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:43

Mijn kater kreeg juist blaasproblemen van vers (blaasgruis met als basis calcium ipv het gebruikelijke natrium --> botten) en ben er dus weer vanaf gestapt. :\
Ik heb Carnibest en Haaksbarf gevoerd, met als afwisseling kipfilet en rundvlees/gehakt. Dat aten ze met smaak. Om te wennen heb ik er in het begin wat blikvoer doorheen gemengd om het een luchtje te geven. En langzaam de verhouding blikvoer/vers veranderd. Dat ging prima.

Edit: momenteel voer ik een onderhoudsbrok voor blaasgruis, gemengd met Orijen. Daar doet hij het goed op. Doel is om straks volledig op Orijen over te gaan of een soortgelijke variant met een zo hoog mogelijk vleesgehalte.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:45

Er zijn katten die een gevoelige maag hebben die er gevoelig op reageren (braken).
Dus het is even kijken hoe en wat. Die van mij vreet het zelfs beter met appelazijn, haha.
Ik geef het er standaard bij. Gewoon een klein scheutje erdoorheen mengen.

Ik voer wel de diabetes variant, daar zit geen rijst in.

EDIT

@ Amanda: en tinlo? daar zitten juist botten in verwerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:47

Ja, maar die botten mag hij juist niet hebben :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:49

Ik ben zelf bezig met mijn katten overzetten op kvv en dat is nog best een langdurig en frustrerend karweitje! Katten zijn vreselijk kieskeurig en sommigen weigeren te eten, waardoor je na 1, hooguit 2 dagen toch weer ander voer moet geven om leververvetting te voorkomen. Ik heb met veel versvoerders gepraat en bijna iedereen (kattenmensen btw) geeft aan dat je het beste de kat kan laten wennen met een theelepeltje per keer door het normale natte voer heen. Sommige katten accepteren het direct, anderen moet je dus met een korreltje per keer meer zien te overtuigen.
Ook schijnt het merk erg veel uit te maken. Carnibest is overal wel verkrijgbaar, maar schijnt slecht gegeten te worden door kieskeurige katten. Bibi is weer een merk wat veel makkelijker geaccepteerd wordt, net zoals Tinlo en haaks. Ik probeer het zelf met die drie merken op dit moment.
Af en toe een eendagskuiken kan ook helpen, vinden ze prachtig speelgoed en veel katten eten deze wel op, waardoor ze toch wennen aan de smaak van echt vlees.

Vooral met een kat met blaasproblemen is het verstandig om wel in de gaten te houden dat ze genoeg binnen krijgen. Koppig wachten tot ze het wel "moeten" eten werkt bij katten niet, die verhongeren dan liever...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:49

Ik ga zeker even aftasten. En als ze de merken niet blieven, dan zou ik bijvoorbeeld voor kippenlevertjes / orgaanvleesjes van de slager kunnen gaan?

Kip gaat er zeker weten in bij de blaaskat en de andere kater :) Blaaskat verwacht ik ook absoluut geen eetproblemen bij, dat is letterlijk!! een vuilnisbak. Wij waren op vakantie, buurvrouw paste op, hebben ze dus de voervoorraad geplundert die achter gesloten deuren was.. :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:51

ah ok amanda! even verkeerd begrepen! :+

Die van mij moeten brokken niet, haha. Ja 2 dagen, omdat het wat anders is, maar dan vinden ze het echt niet meer lekker hoor. Zelfs mijn dikke vreetzak haalt dan zijn neus op.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:01

Ik stel zelf samen, maar als we op vakantie gaan krijgen de katten KVV. Makkelijker voor de oppas :P

Vorige keer heb ik bij degoemeat KVV besteld. Dat vonden ze heerlijk. Nadeel is dat ze het nogal snel eten :P Met karkasjes zijn ze langer bezig.

Wat ze alle vier graag eten is paardenvlees, lamshart, patrijs, kwartel, haringsnippers, (wild)konijn, haas, kalkoen en parelhoen. 1 van mijn katten eet geen kuikens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:07

Orgaanvlees vonden die van mij niet te eten zo los. Dus daarom voerde ik ook KVV ernaast :D
Kippenvleugels of eendagskuikens deden het erg goed. Daar liepen ze al grommend mee de hele woonkamer door (en ik er achteraan met de dweil :+ ). Runderlap ook, dat is wat stugger vlees en erg goed voor de tanden. Kipfelt was vooral lekker makkelijk hap-slik-weg :+

Mijn blaasgruiskat vindt vers heerlijk. Zodra hij maar merkt dat ik met rundergehakt aan de gang ga, staat hij tegen mijn benen aan. Mijn andere kat heeft het nooit echt gegeten, die heeft een duidelijke voorkeur voor brokken. Natvoer vindt ze ook niet geweldig.

Dus voer ik nu Orijen, met als afwisseling natvoor van Animonda
Citaat:
Animonda Carny kattenvoer belooft verse verwerking en kwalitatief hoogwaardige onbewerkte ingrediënten. Het pure vlees of de pure vis, zonder geur-, kleur- en smaakstoffen zorgt voor een heerlijke, natuurlijke smaak waar uw kat dol op zal zijn. Het voer van Animonda is graan- en sojavrij wat het nog gezonder maakt! Animonda kattenvoer vervult alle eisen van een volwaardig, gezond en afwisselend kattenvoer. Het assortiment bestaat uit Animonda Carny Vlees dat er niet alleen voor volwassen katten is, maar ook voor kittens of de oudere kat, Animonda Ocean dat de beste ingrediënten uit de oceaan bevat en Carny Exotic zal uw kat verrassen met de exotische kangoeroe, buffel en struisvogel smaken.

Maar goed, daar ging het hier niet over. Blaasontstekingen heb ik overigens nooit gehad met vers. Ook mijn vorige kat (nierpatiënt) knapte er enorm van om, vooral door het vocht dat in het vlees zit.
Alleen mijn huidige kater ontwikkelde dus blaasgruis.
Vind het ook erg jammer overigens, want de ontlasting gaf nooit problemen, vacht was super!
Nu met mijn huidige voer ook, maar het is wel even zoeken geweest :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:16

Ik voer mijn katten al jaren eendagskuikens en 's avonds krijgen ze allemaal ook nog een handje senior brokjes van Ecostyle. Ze vinden het heerlijk en doen het er goed op. Ik hoef maar te roepen en ze komen vanuit alle hoeken van het erf aangestoven. Een kuiken is een complete voeding, huid, veren, ingewanden, botten, spiervlees. Ze krijgen er 3 a 4 per kat per dag. Per dag kost me dit voor 4 katten nog geen € 1.50, dat vind ik niet duur.

Voordat ik met eendagskuikens begon heb ik ook een tijdje Carnibest gevoerd, maar 1 van de katten vond dit niet lekker en viel in een maand tijd nogal terug in gewicht, hetgeen mijn andere kat dan weer ruim aankwam. Met de kuikentjes kan ik goed doseren hoeveel elke kat eet. Als ik thuis ben creëer ik 3 of 4 voermomenten dat ze allemaal een kuikentje krijgen. Net als in de natuur, dan eten katten ook meerder malen kleine porties op een dag. Ik voer ze wel buiten, dit vanwege het eigeel in de kuikentjes, dit wil er nog wel eens uitlopen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:24

Lijkt me wel een beetje eenzijdig alleen kuikens? Je voert wel brokjes bij, maar toch...
In het wild eten ze idd kleine hapjes, maar er is maar een klein deel van het jaar 'jong' gedierte?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:25

Jans schreef:
Ik begreep ook dat wanneer mijn blaasproblemen kat op vers overgaat ik geen apart voer meer hoef te kopen toch?

Haaks heb ik nu genoteerd, tnx!

Ikzelf denk dat dit te optimistisch is geredeneerd. Er worden niet voor niets speciale voeren al jaren hiervoor geproduceerd met veel benodigd onderzoek..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:28

criollo_yess schreef:
Een kuiken is een complete voeding, huid, veren, ingewanden, botten, spiervlees. Ze krijgen er 3 a 4 per kat per dag. Per dag kost me dit voor 4 katten nog geen € 1.50, dat vind ik niet duur.

Een eendagskuiken is géén complete voeding! Volwassen dieren zijn uitgegroeid en compleet en voor de volledigheid is het dan ook nog belangrijk toch minstens 4 a 5 diersoorten te voeren - en dan niet alleen gevogelte.

Katten zijn inderdaad kieskeurig en daardoor is het niet altijd gemakkelijk om ze KVV of BARF te voeren. Wij voeren en verkopen het merk Tinlo, voor honden (ponds- en kilorollen) en voor katten (rolletjes van 250 gram, fijner gemalen). De compleetdozen bevatten 5 verschillende 'smaken' en die afwisseling maakt dat veel katten het graag blijven eten.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:31

Als je echt gaat spitten in barf voor katten, blijkt dat niemand echt weet wat katten precies nodig hebben en in het wild precies allemaal eten. Maar aangezien mijn katten al jaren geen dierenarts hebben gezien, goed in de vacht zitten en levendig zijn, ga ik er maar van uit dat het met de voeding wel goed zit.... Tsja en op het menu staan vast ook nog wel muizen, vogeltjes en insecten die ze zelf vangen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:34

Een eendagskuiken is zeker niet compleet! Je kunt het er wel bijvoeren, doe ik ook.
Dat het bij jouw katten goed gaat zal inderdaad dan komen doordat ze zelf bijvangen én dat je brokken bijgeeft!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:34

criollo_yess schreef:
Als je echt gaat spitten in barf voor katten, blijkt dat niemand echt weet wat katten precies nodig hebben en in het wild precies allemaal eten. Maar aangezien mijn katten al jaren geen dierenarts hebben gezien, goed in de vacht zitten en levendig zijn, ga ik er maar van uit dat het met de voeding wel goed zit.... Tsja en op het menu staan vast ook nog wel muizen, vogeltjes en insecten die ze zelf vangen.

Precies, bovendien zijn onze katten al lang niet meer de "oorspronkelijke" katten die ze ooit waren maar vaak huiskatten geworden.
Ik geloof in de kennis en kunde van goede dierenvoermerken - aangezien mijn man daar al jaren en jaren werkzaam is.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:42

Mijn kat was ook vreselijk moeilijk over te krijgen op kvv. Hij kreeg wel een kuiken, waar hij helemaal wild van werd, aangevuld met brokken.

Overwennen op vlees heeft lang geduurd, hij liet alles staan. Uiteindelijk wilde hij wel een paar happen nemen van Farmfood rundvlees compleet, en nu hij eraan gewend is vreet hij zijn pootjes er zowat bij op.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:44

Darf heeft ook een kvv voor katten, Darf levert biologische producten.
Een klant van mij voert dit en is er erg tevreden over.
Kvv voor honden is niet geschikt voor katten, katten hebben taurine nodig, dat zit niet/te weinig in honden kvv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:54

Eendagskuikens zou ik wel leuk vinden om er bij te geven. Vooral omdat ik het leuk vind om de katten er mee bezig te zien :D

Darf ga ik ook even opzoeken. Farmfood ook.

Orijen voer ik nu ook wel, maar ik moet echt heel veel wisselen als ik de katten brok geef, als er een zak orijen doorheen is moet ik een ander merk geven anders vreten ze het niet :+

Ik wil inderdaad wel echt KVV voor katten hebben, was zelf met zoeken ook al tegengekomen dat het KVV voor honden niet geschikt is voor de kat.

Daarom open ik ook een nieuw topic, bijna alles wat ik op bokt kon vinden gaat over honden en KVV. Ik zoek echt naar ervaringen met katten KVV. En daar ben ik jullie heel dankbaar voor!

Ik twijfel ook of ik onze blaaskat echt volledig op KVV zou overzetten, ik denk dat het heel goed is om er de Urinary van RC of Kattovit naast te blijven geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:06

Of Hill's CD of SD afhankelijk van hoe heftig het op het moment is..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:16

Esther schreef:
Kvv voor honden is niet geschikt voor katten, katten hebben taurine nodig, dat zit niet/te weinig in honden kvv.

Ik heb hierover uitgebreid contact gehad met de fabrikant, in runderspiervlees schijnt voldoende taurine te zitten. Mijn kat eet het nu ruim een half jaar en hij is er qua gezondheid al flink op vooruit gegaan,