Alleen nu is er 1 grote verandering en dat is dat mijn vriend en ik een hondje hebben gekocht vorig jaar.
En nu ziet mijn vader best wat nadelen aan de hond. Sommige dingen vind ik onzin en kunnen makkelijk opgelost worden. Maar aan 1 ding heeft hij wel gelijk; je kan de deur niet zomaar makkelijk open gooien. Voor buiten heb ik al een touw gekocht zodat de hond vast komt te liggen en we hebben een traphekje die voor de deur gezet kan worden zodat de deur wel open kan, maar de hond niet naar buiten kan.
Maar mijn vader vind het soms ook wel eens lekker om gewoon lekker eventjes buiten een sigaretje te staan roken en dan moet de deur natuurlijk wel eventjes open.
Op dit moment rent de hond gelijk naar de deur en is hij al eerder buiten dan wij
Op zich ook niet zo heel erg, maar hij doet dan net alsof hij nooit buiten komt en is zeker niet van plan om weer terug naar binnen te komen 
Dit wil ik hem dus een beetje af gaan leren. Ik wil hem dus eigenlijk leren dat een openstaande deur niet direct betekent dat hij als een gek naar buiten moet rennen, maar ons commando af moet wachten.
Maar hoe gaan we hem dat nu het beste leren? Met het commando 'blijf' misschien? Of iets anders?
Wie heeft er tips?

*Edit: Hij luistert naar de commando's zit, lig, blijf. Hij wacht met eten tot ik zeg dat hij mag gaan eten, hij zit dan netjes naast zijn voorbak te wachten en als hij loopt iedere dag los in het bos of op het strandje of veldje dan komt hij ook gelijk aan gerend zodra we hem roepen. Ook als we samen buiten zijn, ik loop naar binnen en roep hem komt hij gelijk aan. Alleen dus niet als ie zelf er tussenuit glipt. Het gaat om een hondje die vorige week 1 jaar is geworden*
De overige commando's kent ie wel en als ie buiten in het bos of op een veldje los loopt komt hij ook gelijk aan gelopen als ik hem roep en ook als we buiten zitten en ik ga naar binnen en roep hem dan, maar niet als hij zelf stiekem snel naar buiten glipt.