ervaring kat met eosinofiele ulcus, zweer op lip granuloom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

ervaring kat met eosinofiele ulcus, zweer op lip granuloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:20

http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... nuloom.php

Afbeelding
voorbeeld plaatje

wie zijn kat heeft dit nog meer en wat is bij jullie de oorzaak?
4 jaar geleden had mijn ex kater dit voor het eerst, heeft toen een injectie gekregen en atopica en toen is het weggegaan en weggebleven.
Nu heeft hij het, weer in dezelfde maand teruggekregen, waardoor ik neig naar allergie voor iets van buiten.
Wederom spuitje en atopica en nu hopen dat het weggaat. Andere optie is levenslang pretnison, maar dar ben ik geen voorstander van. Zeker niet nu het na een maand atopica 4 jaar weg is geweest.

Da adviseerde om elke maand drupels te geven tegen vlooien, aangezien dit ook een reactie op een vlooienbeet kan zijn, maar vergiftig ik mijn kat dan juist niet?
Bij het controleren was niks te zien, en zelf controleer ik ook regelmatig alle 2 de katten en en hond met het kammetje,
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-06-13 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:22

Ja. Mijn kat heeft het nu al 2 x gehad. Inmiddels is ze dankzij cortosteroide er weer vanaf.
Het is vaak in combinatie met veel likken.

Lynn_Nikita

Re: ervaring kat met eosinofiele ulcus, zweer op lip met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:23

ja, die spuit heeft de mijne nu ook gehad
heb je behalve de spuit niks gegeven of veranderd in en om huis?
In hoeveel tussentijd had je kat dit?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:24

De laatste x ging ze als een gek haar tepel op likken. Dit hebben we aangepakt door dat te laten genezen en ze heeft nu nergens meer last van. Denk dat er 2 jaar tussenzat

madelief88

Re: ervaring kat met eosinofiele ulcus, zweer op lip granuloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:29

Één van mijn katten heeft het onlangs lichtjes gehad. Gelukkig was de oorzaak heel simpel te herleiden, had vlak ervoor zo'n plastic speeltunneltje van de Action gekocht. Deze weggehaald en het was binnen een paar dagen over, ze is er dus ook niet voor behandeld. Met behandeling heb ik dus geen ervaring, het kan heel lastig zijn als je de oorzaak niet weet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:31

aan het voer ligt het niet dat weet ik zeker, eerste keer kreeg hij namelijk ook andere brokken als nu, en die krijgt hij alweer ruim een jaar
maar aangezien het nu voor de 2e keer in voorjaar is verwacht ik eerder iets van pollen of zo

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:50

Evt binnenhouden om daarachter te komen geen optie?

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:51

Onze 4jarige je-weet-wel-kater heeft dit onder/op zijn kussentjes.
Helaas zou het bij hem auto-immuun zijn volgens onze dierenarts.

Bij hem begon het met openscheurende voetzolen, die in het 1e jaar nog na enkele maanden genazen. De keer daarop scheurden ze opnieuw open en begon het met woekeren van gezwelletjes. Toen behandeld met cortisone; aan 2 pootjes gingen ze weg, 2 anderen zijn na verloop van tijd geopereerd om ze weg te halen, omdat hij amper nog kon stappen en ons hele huis dagelijks onder het bloed hing. Na die operatie is de cortisone nog een maand of 2 verder gezet, zijn pootjes waren weer helemaal normaal op den duur.
Helaas kwam het gewoon kei hard terug toen de cortisone was afgebouwd (in samenspraak met DA wilden we proberen of hij toch niet goed zou blijven zonder cortisone). Terug met cortisone opgestart, gezwellen genazen niet meer en uiteindelijk is hij zelfs op een zijden draadje aan de dood ontsnapt omdat 1 van die gezwellen zwaar geïnfecteerd was geraakt. Toen besloten nog een 2e en laatste keer te opereren en dan nooit meer te stoppen met de cortisone.

Wij wilden ook geen levenslange cortisone geven, vanwege alle neveneffecten en het feit dat zijn leven zo verkort zou worden. Maar zonder de cortisone had hij gewoon geen waardig bestaan meer, hij kon amper wandelen, bloedde de hele dag door aan zijn pootjes en hij zou waarschijnlijk sowieso jong sterven als hij zo'n groot risico op infecties liep.

Nu is hij staat hij dus permanent op cortisone, 1 dosis om de 2 dagen is genoeg om zijn voetzooltjes gezond te houden en wij genieten dan maar zo lang het kan en zijn ons bewust dat hij door de cortisone geen oude kat zal worden, maar het beestje zijn kwaliteit van leven is er zo op vooruit gegaan, dat we dat er voor over hebben.

Waarom de dierenarts denkt dat het bij hem auto-immuun is? Het is eigenlijk altijd een enorm zieke kat geweest. We hebben hem als kitten in huis genomen met niesziekte, zware herpes op zijn ogen en een oormijtinfectie die we pas na een half jaar weg hadden. Daarbovenop nog eens zwaar ondervoed.
Zijn ogen ontsteken nog steeds om de haverklap (dus vermoedelijk slecht immuunsysteem), hij is enorm gevoelig voor oormijt (moet regelmatig behandeld, dus wss slecht immuunsysteem). Als hij een wondje oploopt, zit hij binnen de kortste keren met een ontsteking. En als klap op de vuurpijl is enkele jaren geleden een plek van 5cm doorsnede huid op zijn schouder spontaan afgestorven na zijn jaarlijks spuitje.
En dat had hij dus al allemaal voor de cortisone. De cortisone maakt zijn afweersysteem er natuurlijk niet beter op, maar dat weegt uiteindelijk wel niet op tegen het feit dat hij nu gezonde kussentjes heeft.

PS. Dit is geen cortisone propaganda, ik vertel alleen maar over mijn kat, is zeker geen standaard richtlijn voor de behandeling van de aandoening :o

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:26

@TS, ik zou hier denken aan een contact-allergie, ik heb een kat gekend in de opvang die precies hetzelfde kreeg van uit metalen voerbakjes eten of drinken.

@Caro; is jouw poezel wel eens getest op leukemie ? (ik hoop dat dit het niet is natuurlijk !) maar kapotte voetzooltjes is wel een typisch kenmerk.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:30

Jep, leukemie is getest :) (alsook FIV ivm het veelvuldig ziek zijn)
Maar die eosinofiele ulcus/plaques etc komen dus ook nogal eens onder de zooltjes voor,
was iig niet de 1e keer dat de DA dit zag (helaas wel de ernstigste)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:01

Ik heb wel een metalen voerbakje, maar in de 6 jaar heeft hij het nu 2 x gehad