Wat te doen met kuiken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Wat te doen met kuiken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 09:34

Ik heb een soort van probleem. Wij hebben een kip(met hanen) of 30 lopen nu hadden we een paar nestjes waarbij we in totaal op zo'n 22 kuikens zaten. Geen probleem want daar zorgt moeders wel voor. Maar nu kom ik daar vanmorgen zie ik dode kuikens liggen en 1tje die nog leefde en piepte maar niet heel erg levendig. Ze zullen nu zo'n 2 weken oud zijn. Dus mee naar binnen genomen in een handdoek gewikkeld en in een doos gezet. Nu blijken er 7 kuikens dood te zijn. Maar ja nu zit ik daar met een kuiken gaat iets beter heb er water en eten bij gezet betwijfel of ze gaat opknappen. Maar wat kan ik nu het beste doen. Het is geen optie om ze bij een andere kip te zetten deze lopen los buiten en deze loopt nog niet echt en zal dus niet kunnen bijbenen. En is een warmte lamp nu nog nodig anders moet ik die nog proberen ergens vandaan te halen.

Laptopmuis

Re: Wat te doen met kuiken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:54

Denk wel dat een warmtelamp wel nodig is, anders een gloeilamp zoeken die wat warmte afgeeft.
Heb je kuikenmeel als voeding voor de kleine?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:56

hoi, ja een goede fitting met een lamp van 100 w of 60 geven ook goede warmte af, gebruik ze voor mijn reptielen, maar ik weet niet waar je woont, heb ook een rode warme lamp liggen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 09:58

Dank jullie wel. Ik heb kuikenmeel dit krijgen de andere kuikens ook die dus gewoon nog buiten bij de moeder lopen dat is andere kip.
Ik ken wel iemand die een warmte lamp heeft dus die zal ik zo eens bellen of ze hem klaar legt kan ik die wel gaan halen.
Het gaat nu wel wat beter krijgt wat meer praatjes. Alleen eten en drinken heb ik hem nog niet zien doen helaas.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:02

Ik wens je veel succes. Ik heb het ook een keer gedaan en het kuiken was na 3 dagen ook dood. Eten en drinken zal je ze mee moeten helpen want normaal geeft mama kip het voorbeeld. Ik vind het goed dat je dit doet maar geef het erg weinig kans...

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:07

ja ze zal het met een klein spuitje moeten doen of zo heb toen voor de jonge kittens bij de dierenarts tuutjes mee gekregen die ik op de spuit moest zetten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:09

Nou de kuikens eten als zelfstandig in ieder geval buiten als 's ochtends met eten en drinken kwam vlogen ze allemaal gelijk de etenbak in en naar drinkensbak dus ze kunnen het wel zelfstandig en verder scharrelde ze ook al met moeders mee buiten dus ik ben benieuwd. Hij zou dus wel zelfstandig moeten kunnen redden.
Kan ik niet zomaar buiten laten zitten en z'n nek omdraaien kan ik ook niet. Ben ik veel te soft voor. Toen ik klein was heb ik zelfs kleine muisje willen grootbrengen maar ja dat ging niet natuurlijk. Heb wel wat ervaring met jonge beestjes opvoeden maar ze is zo alleen vind ik zo sneu.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:11

Zou niet zomaar met spuitjes gaan werken, dadelijk komt het in het verkeerd keelgat en gaat het de longen in.
Als die zwak is kan je hem wat ORS maken.
Citaat:
'In geval van nood kun je ook zelf ORS maken. (al heeft de ORS uit de winkel/apotheek de voorkeur en handig om al in huis te hebben voor het geval dat

200 ml gekookt en afgekoeld water
met daarin opgelost 1 theelepel suiker
en 1/4 (kwart) theelepel zout
Bij voorkeur fijn zeezout
Basis regel is dat ORS nooit zouter dan je eigen traanvocht mag smaken.

Doe je het in een bakje en houdt af en toe de snavel van het kuikentje erin, dan drinkt die zelf. Krijgt die weer energie door. Maar kan goed zijn dat de kuikens een ziekte onder de leden hebben.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:52

ja het is erg lastig maar als je voorzichtig bent met een spuitje werkt super, kleine druppeltjes dat is ideaal,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:45

Ik deed altijd een druppel water aan mijn vinger, en dan langs de snavel houden, dan doen ze vaak vanzelf hun bek open en loopt de druppel naar binnen. Water is nu het belangrijkste, het voer komt later wel. Meer kun je denk ik niet doen.. Warm houden (zet een thermometer erbij en zorg dat de temperatuur rond de 30 graden blijft, of iets warmer voor jongere kuikens) en zorg dat ie water binnen krijgt.. Succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 13:21

Ze is een stuk fitter nu. Heb er een lamp bij staan en heeft net wat gedronken en gegeten. Eten deed hij uit zichzelf toen ik met me vinger beetje door het bakje ging. Drinken heb ik nog even geholpen door z'n snavel in het water te doen.
Denken jullie dat het zou kunnen om haar vanavond onder een ander kip te zetten. Ik ben bang dat die daar nog te zwak voor is.