Ratje Agressief / Angstig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Ratje Agressief / Angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 20:19

Hallo bokkers :D

Sinds Januari dit jaar heb ik 3 ratten in huis, genaamd Timo, Teuntje en Victor. Geen enkele problemen gehad, maar het viel me wel op dat er een sterke hiërarchie is onder de 3 mannen. Teuntje is vanaf dag 1 al het meest dominant en sociaal, Victor heeft zijn plekje omhoog weten te krabbelen en Timo bleef wat op de achtergrond. Hier heb ik verder nooit problemen in opgemerkt.

Dit is Teuntje:
Afbeelding

Na een paar maanden heb ik Teuntje een keer zien zitten met de haren overeind, waardoor ik even argwaan kreeg of er misschien wat agressie zat te kriebelen, maar heb hier verder niks meer van gemerkt.

Een week terug aaide ik Teuntje zoals altijd onder zijn kinnetje, waardoor hij zomaar uit het niets mij flink in mijn vinger beet, door mijn nagel heen. Langzaam wilde ik zijn vertrouwen terugwinnen en dit leek te werken, maar vandaag pakte ik een bakje water uit de kooi, waardoor Teuntje naar voren schoot en mij weer in mijn vinger beet.

Toen ik Timo bekeek, zag ik bij Timo 4 bijtgaatjes in zijn hals, 1 boven en 3 onder in zijn hals. Timo is ook aanzienlijk kleiner als de andere 2 en is overduidelijk minder aanwezig maar hier schrok ik wel van.

Teuntje is vanaf dag 1 al een beetje een held op sokken. Buiten de kooi is hij ook heel lief en zal hij nooit bijten. Springt op mijn schoot, zit het liefst op mijn schouder en is een schatje. Wel valt het met op dat ik hem regelmatig hoor piepen als ik hem op wil pakken of aai. Misschien heeft dit er iets mee te maken..

Ik wil Teuntje liever niet wegdoen, maar weet even niet wat te doen..

Axel_Clauw

Re: Ratje Agressief / Angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:44

Heeft Teuntje geen pijn waardoor hij van zich afbijt/ handen en soortgenootjes op afstand wilt houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 07:18

ponytjuh76 schreef:
Teuntje is vanaf dag 1 al het meest dominant

Wat versta je precies onder dominant? :)

Het zou inderdaad kunnen dat hij niet helemaal lekker is, haren overeind betekent niet altijd agressie (eigenlijk zelden, in gedrag naar elkaar ook niet), maar wel pijn/ongemak/onzekerheid. Dat hij piept als je hem aait of oppakt betekent ook dat iets hem niet lekker zit, het kan angst zijn, maar ook pijn of gewoon gevoeligheid.

Hoe oud zijn ze nu alledrie?

NesG

Re: Ratje Agressief / Angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:15

Ik lees hier even mee, heb sinds zaterdag ook een angstbijtertje die mij flink heeft gebeten, dus tips zijn ontzettend welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:20

NesG schreef:
Ik lees hier even mee, heb sinds zaterdag ook een angstbijtertje die mij flink heeft gebeten, dus tips zijn ontzettend welkom.

Als je iets meer info hebt (afkomst, verleden, leeftijd, huisvesting, gedrag naar andere ratten en naar mensen etc.) kan ik misschien meer concrete tips geven. :)