Welk hondenras past het beste bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Welk hondenras past het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:46

Ik ben aan het overwegen te emigreren naar Frankrijk. Dit heeft al hele serieuze vormen aangenomen en een van de dingen die ik zeker weet is dat er dan eindelijk ruimte en tijd is voor een hond! Maar ja, wat past nou echt bij mij? Er zijn zoveel rassen.

Van jongs af aan tot mijn 11de ongeveer hebben wij altijd een hond gehad. Een kruising tussen een herder en een labrador en een vuilnisbakje met ook herder er in, beide uit het asiel. Nu loop ik ook regelmatig met een witte herder van een vriend van mij. Een hele lieve, aanhankelijke hond die goed luistert en soms een beetje te hyperactief.

Wat ik zeker weet dat ik wil:
- Redelijke maat (dus herdermaatje iets eronder iets erboven mag)
- Niet agressief (ligt natuurlijk ook gewoon aan hoe voed je een hond op)
- Vriendelijk maar ook waakzaam (goed volk moet gewoon vriendelijk onthaalt worden, zeker geen geblaf de hele dag!, maar wel fijn als hij alert is op vreemden)
- leergierig maar niet hyperactief. (Als ik s avonds binnen zit, is het wel fijn als ie gewoon ergens neer kan ploffen en lekker kan gaan liggen slapen.)
- Comfortabel in het klimaat van Frankrijk.

Ik kom zelf niet veel verder dan een herder of een boxer. Allebei mooie honden die goed af te richten zijn, maar er is zoveel meer. En ik heb nog nooit een hond zelf opgevoed, dus of dit dan de meest verstandige rassen zijn weet ik niet.

Welke bokker met verstand van honden kan mij advies geven en mee denken over een ras dat past bij mijn eisen?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Astaloca

Re: Welk hondenras past het beste bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:47

mijn baas heeft een hongaarse vizsla een ongeloofelijk leergierig heerlijk dier :) misschien iets voor jou?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:53

Wij hadden zo ongeveer dezelfde eisen als jij en hebben uiteindelijk voor de bordeauxdog gekozen. Ze is nu zon 4 weken hier en het bevalt zeer goed!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:55

Ik zou zeker een Bordeauxdog overwegen
Wil je weten hoe ze uit zien zie mijn onderschrift voor een van mijn dek reuen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:56

Bordeauxdog hebben het wel sneller warm!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:00

Boxers zijn behoorlijk hyperactief, degene die ik ken wel iig.

Mijn tante had ook een vizsla, dat was een leuk dier :j Maar niet echt waakzaam, ik weet niet of dat wel een raskenmerk is..

Witte herders zijn volgens mij wat (kind)vriendelijker en blaffen wat minder dan andere herders, maar ik weet niet of die van warme klimaten houden.

Er zitten hier in de buurt redelijk veel herders.. onze buren hebben groenendalers.. maar die blaffen naar alles wat beweegt, tot diep in de nacht, en ze hebben al vanalles geprobeerd om ze stil te krijgen.. Dus als je voor een herder gaat.. geen idee of het erfelijk is die drang tot blaffen, maar dan zou ik goed kijken naar de ouders en goed navragen bij de fokkers hoe je dat kan aanpakken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:03

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:10

Ik heb 2 vizsla's en die moeten wel echt lopen, een uur of 3 per dag halen wij zeker. Gewoon de hele dag buiten in de tuin of op het erf is zeker niet genoeg. Het zijn schatten van dieren en ontzettend slim maar ze hebben de uitdaging nodig. Daarnaast kunnen ze niet tegen de warmte, dat klinkt heel raar met hun korte vachtje, maar hier vinden ze de zon heerlijk, maar niet de hitte. En dat hoor ik van alle vizsla eigenaren om me heen.

Misschien is een Brak achtig type iets voor je? Een grand bleu de gascogne, erdelyi kopo of een duitse brak. Kortharige honden, waarvan de grand blue ook nog eens van origine frans is. Als je niet zo van de lange oren en houdt is de duitse brak beter.

Edit: ik vraag me af van wat voor type hond je houdt, wil je een jachthond (hoog en smal) of wil je meer richting een bull type (de mastino napolitano is misschien ook een goede, moet je wel streng zijn) (groot en breed) of meer herder achtig? Dat vergemakkelijkt het zoeken en het geven van tips.
Laatst bijgewerkt door Jette op 18-06-13 13:24, in het totaal 3 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:10

misschien een labrador, een border collie of een Rhodesian Ridgeback

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:13

Een border collie is behoorlijk hyperactief

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:15

Borders moeten idd flink aan het werk, anders kunnen ze erg neurotisch worden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:16

8nnemiek schreef:
Een border collie is behoorlijk hyperactief

Valt reuze mee zolang je ze maar een taak geeft. Juist BC's zijn prima huishonden die 's avonds lekker naast je liggen te slapen als ze overdag maar hun koppie hebben kunnen gebruiken. Dus niet zo zeer fysiek maar mentaal aan het werk zetten.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 18-06-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:17

Een australian shepherd, als je die overdag wat uitdaging bied blijft ie 's avonds wel naast je liggen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:18

Miryamk schreef:
Een australian shepherd, als je die overdag wat uitdaging bied blijft ie 's avonds wel naast je liggen.

Die heeft een dikke vacht, vraag me af of hij dat wel trekt qua hitte?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:19

Jette schreef:
Miryamk schreef:

Die heeft een dikke vacht, vraag me af of hij dat wel trekt qua hitte?

Die dikke vacht isoleert juist goed. Die van mij ligt gerust in de zon terwijl de rest al voor pampus ligt.

Eventueel is een Toller ook nog wel wat denk ik.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:20

Cayenne schreef:
Borders moeten idd flink aan het werk, anders kunnen ze erg neurotisch worden.

Nee hoor, dat ligt maar net aan de lijn waar ze uit komen.
We hebben een 9-jarige Border Collie teef en die heeft voldoende aan d'r rondjes wandelen per dag. We hebben ook een Parson Russel, dis is een stuk actiever en zelfs die is rustig voor zijn ras.

Maar wat ik in TS' omschrijving lees, zou ik sowieso niet direct aan een Border Collie denken. Eerder een bull-type.

Miryamk schreef:

Daar heb ik dan juist weer de ervaring mee dat ze hyperactief zijn.

[EDIT] Rhodesian Ridgeback vind ik wel een goede optie. Ook omdat het best imposante honden kunnen zijn, daarmee voel je je wel veilig ;) Of je moet een Ierse Wolfshond nemen, als je toch de ruimte hebt. Daar ben ik persoonlijk helemaal gek van.
Laatst bijgewerkt door Bijinn op 18-06-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:22

Een Aussie zou ik ook geen werklijn van nemen, gewoon een showmodel :D
Ik vind ze persoonlijk minder hyper dan een BC maar ze hebben wel een duidelijke baas nodig.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:23

Houd er in frankrijk wel rekening mee dat heel veel honden als "gevechtshonden" worden gezien en dus niet zonder muilkorf of helemaal niet daar mogen rondlopen op openbaar terrein.

maar waarom niet daar bij een plaatselijk nestje gaan kijken. Zeker als je in een landelijk gebied zit zijn er regelmatig jagers die een nestje hebben. Dit zijn over het algemeen honden met een prima karakter en zeer geschikt voor het lokale klimaat.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:39

Wat een berg reacties haha.

De bouw van de hond vind ik niet heel belangrijk mits de grote goed is. Vind heel veel mooi. Gaat me vooral om het karakter. Ik ben alleen niet zo een fan van de hoofden van een bull. (sorry mensen die dat wel vinden!)
Kwa beweging, ik vind het leuk als hij mee zou kunnen met een rit te paard. Hij zal sowieso heel de dag wel op het erf rond kunnen lopen. Iedere dag sowieso daarnaast een lange wandeling, afhankelijk van wat we die dag gedaan hebben en in het begin sowieso de nodige opvoeding. Misschien later nog wat truckjes aan leren.

Border collie ken ik ook als hele hyper actieve honden.
Ik zal alle rassen die ik niet ken eens googlen :D.

cayenne, waarom precies die? Kan je iets meer over dit ras vertellen?

Lizy dat kan natuurlijk ook! Goede tip, maar ik wil me toch graag oriënteren. Ook is mijn frans nog niet super goed dus als ik nu een hond zou aanschaffen voor vertrek, zou ik dat in nederland doen om goed te communiceren en zeker te weten dat ik een geschikte hond koop. wellicht dat ik het pas later doe en alsnog in frankrijk rond ga kijken, maar dan is mijn oriëntatie ook geen verloren kennis denk ik.

Jette raad de vizsla dus eigenlijk af begrijp ik. Bedankt voor je eerlijke advies! Ik vind het wel een mooie hond maar hij is dus niet geschikt voor mij helaas.

Edit: rhodesian ridgeback even opgezocht, wat een mooie honden! Wie kan mij meer vertellen of hun karakter?

australian shepherd heeft het dus niet te warm? Zijn deze niet nogal hyper? Wel ook een hele mooie hond, maar die vacht? Hoeveel onderhoud vergt die?

Toller ken ik niet, vind hem wel mooi, maar weet er echt helemaal niks over. Dus brand gerust los haha.

erdelyi kopo vind ook mooi, maar wederom, ken ik totaal niet!

Nog even een pb hier van iemand die ook meedenkt zodat de kenners erop kunnen reageren:
Zjoukje schreef:
Ik stuur je een pbtje omdat ik nog niet genoeg berichten heb verstuurd om ook op andere topics dan paardentopics te kunnen reageren.

Zelf heb ik een kruising welsh corgi cardigan, heel leuk ras en ik heb even je eisenlijstje erbij gepakt!

- Redelijke maat --> Welsh corgi cardigan is de kleinste maat herdershond die er is, medium maat hond zeg maar.
- Niet agressief --> Omdat een cardigan corgi een herdershond is drijft hij graag, hij is daardoor niet agressief maar lost situaties op door drijfgedrag.
- Vriendelijk maar ook waakzaam --> cardigan corgi's zijn heel vriendelijk en baasgericht, heeft direct door als er een vreemde is of een andere situatie dan normaal maar reageert niet agressief hierop.
- leergierig maar niet hyperactief --> Cardigan corgi's zijn heel erg slim en pikken commando's en gebaren heel snel op. Omdat ze zo slim zijn is het belangrijk voldoende mentale uitdaging aan te bieden. Dus om hem moe te krijgen hoef je niet de halve dag te gaan wandelen. Die van mij hoor je de hele avond niet hoor, dan ligt ie heerlijk in zn mand te snurken!
- Comfortabel in het klimaat van Frankrijk. --> Weet niet of het voor alle Welsh corgi cardigans geldt, maar zodra die van ons de zon ziet gaat ie er vol in liggen, of het 10 of 30 graden is hij is gek op zon!

Hoop dat ik je enthousiast heb kunnen krijgen voor dit geweldig leuke en mooie ras, maar hoop vooral dat je een hond vindt die bij je past!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 18-06-13 13:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:47

Mijn hond :D Maar die is al bezet :P
Maar waarom kijk je daar niet in het asiel? Zijn vaak hele leuke honden, die ook al tegen het klimaat kunnen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:57

Ik raad een vizsla niet af, het zijn namelijk fantastische honden! Maar je moet er wel de tijd voor hebben, ik zie best veel mensen die het niet trekken omdat ze gewoon veel beweging en aandacht nodig hebben. Heel relaxt zijn ze niet, sensibel en gevoelig. Maar wel te leuk, als je ze genoeg beweging geeft. Ondertussen kan ik, zeker met de oudste, lezen en schrijven. Maar dat heeft me toch zeker 2 jaar gekost, karaktertje hebben ze wel :) Ik weet niet waar je woont, maar anders mag je wel een keertje mee wandelen. Kan je een beetje zien wat voor honden het zijn. Het is namelijk lastig uit te leggen wat voor honden het zijn.

En een corgi is leuk! Ze zijn wel klein (slechts 30cm). Verder zou ik dus zeker naar een brak kijken, denk dat dat wel in je straatje zou kunnen passen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:04

Een ridgeback kan zeker een geschikte hond zijn zo aan je eisen te lezen wel zal ik heel goed op de lijnen letten sommige zijn wat minder makkelijk met andere honden en ook veel feller met vreemden. Daarnaast zijn die voor een "beginner" lastiger af te richten.

Een RR is wel een hond die niet slaafs is apporteren vinden de meeste maar onzin en echt trainen zoals de africhting is niet aan de meeste besteed, maar wat samen met de baas doen stuk fietsen wandelen ravotten dat vinden ze allemaal geweldig. Zodra ze binnenkomen ploffen ze neer en gaan ze slapen in elk zonnen straaltje die nog binnen komt door de ramen.

Mijn familie fokt RR dus heb al veel voorbij zien komen en allen zijn het fijne honden met een tikkeltje terughoudendheid tegen vreemden en geef overmatige blaffers. Vrienden worden super begroet vreemden word naar geblaft en dan gekeken of de baas door heeft dat er een vreemde is. Wel zijn ze beschermend als het baasje word bedreigd een heel fijne combi dus van waaksheid en vriendelijkheid.

Wil je meer info pb gerust

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:10

ja ik zie nu ook dat die corgi heel klein is. Dat is sowieso niet wat ik zoek.

Nee ik snap dat je je eigen hond niet afraad, maar voor mij en voor wat ik wil ;). Alleen maar fijn dat mensen ook de nadelen van een ras durven te noemen. Ik wil geen super sensibele hond, want ik ben geen door en door hondenkenner. Wil niet het risico dat ik de hond niet kan bieden wat hij nodig heeft.
Ik zal nog eens naar een brak kijken :)

Def, tja asiel is leuk maar ik weet niet wat een hond al heeft meegemaakt. Wij hebben onze laatste hond laten maken omdat deze agressief was naar ons toe. Nu denk ik dat iemand met kunde deze hond zeker had kunnen helpen maar als 11 jarige heb je daar weinig op in te brengen.
Ik ben voorstander van het asiel en tegelijk durf ik het niet goed aan omdat je veel minder goed weet wat je krijgt. Om deze reden heb ik besloten een rashond te kiezen of eventueel een kruising, maar wel een pup uit een nest. Misschien dat als er een 2de hond komt, ik het wel aan durf om naar het asiel te gaan. maar in eerste instantie wil ik een hond waarbij ik echt kan zeggen dit is mijn eisen pakket, wat past hierbij.

Seven, dat klinkt op zich heel goed. Gewoon commando's als zit, blijf of volg, doen ze dat wel? Ik hoef geen hele truckendoos, maar gewoon de basisafrichting wil ik wel aanleren.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 18-06-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:10

Succes Topicstarter met het vinden van de juiste hond..

Wij hebben zelf een Jack russel , iedereen zei in het begin weet waar je aan begint.. nou wij hebben geluk onze JR is niet hyper actief of een hakkenbijter , hij is juist alles behalve dat , en hij kan ook goed alleen zijn hoor ..en daarnaast door de cursus die we volgen luisterd hij ver boven de maat van een gemiddelde JR.

ik denk dat je groot gedeelte zelf in de hand hebt hoe je hem opvoed .. ga met je pup naar cursus daar leer je heel veel en je hond ook ..
Heel veel succes :D

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:10

Ik zou zeggen een bouvier. Ja, ze hebben een behoorlijke vacht. Deze zou sowieso getrimd moeten worden, maar scheren is zeker geen schande. Ze hebben echt een vriendelijk karakter, maar vreemde moeten wel eerst door de baas gezien worden, voor ze het terrein op of af mogen.