Oudere kat blijft verharen. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Oudere kat blijft verharen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 07:47

Hoi,

Ik heb hier 2 oudere katten. Een huis-tuin-keuken lapje, en een voormalige showkat (Heilige Birmaan).
Nu lijkt de eerste (HTK kat) problemen te hebben om door de rui heen te komen. Hij verhaart al maanden en we worden het allebei een beetje beu. Zijn er supplementen die hem hier doorheen kunnen helpen?

Hevonen

Re: Oudere kat blijft verharen. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:54

Wij hebben vijf oudere katten, zelfde probleem. Borstelen helpt wel iets, maar niet voldoende.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:06

Je kan proberen om visolie over het voer te doen (of zonnebloemolie werkt ook).
Wel langzaam opbouwen. Maar het is heel goed voor de vacht en rui, net zoals bij paarden.

En verder zijn die furminator kammen echt ideaal!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:51

Lupoderm huid&vacht kuur. Dan verharen ze 1x goed (niet 1x per jaar, maar per ruiperiode) en verder nauwelijks. Ook niet duur in gebruik.

Furminator kun je wel gebruiken, maar je stopt daar dus wel de natuurlijke cyclus. Dus dan 1x gebruiken en minstens 2 maanden niet meer. Geld ook voor andere borstels die haren kapot maken, maar de furminator is wel wat 'agressiever'.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 09:22

Voor de Birmaan is de furminator ideaal, maar de ander is kortharig en die vind die Furminators gewoon niet prettig. Ik ga Lupoderm eens proberen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:16

Klein flesje kost 10 euro, die heb ik ook gekocht om uit te proberen. Had het voor m'n kat gekocht die zichzelf helemaal kapot likte, maar ook aan m'n hond gegeven ter controle. Die verhaarde nauwelijks meer. (Mijn kat verhaalt al niet, dat moet ik er zelf uit halen)

Als je tevreden bent kun je ze per liter ook voor 25 euro kopen geloof ik, dan is het helemaal goedkoop.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:06

wat noemen jullie een oudere kat,

wij hebben hier 4 katten van rond de leeftijd van 7 jaar, zelfde probleem

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 07:15

@ Sassol: ik heb een flesje besteld. Zal eerdaags binnen komen.
@ Bello: ik heb er twee van 10/11 jaar oud.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:31

Wij hebben vijf katten- de jongste zal zo'n 13 jaar oud zijn en de oudste twee zijn 17.

IK ben benieuwd naar de resultaten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:35

UK_eef schreef:
@ Sassol: ik heb een flesje besteld. Zal eerdaags binnen komen.

Hopelijk werkt het! Hier zag ik na een week toch echt al wel verschil :j

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 09:37

Ik kreeg het gister binnen en ben toen gestart. Ik hoop ook snel verschil te zien!

Geef jij/geven jullie het elke dag door het voer?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:12

UK_eef schreef:
Ik kreeg het gister binnen en ben toen gestart. Ik hoop ook snel verschil te zien!

Geef jij/geven jullie het elke dag door het voer?

Ja, elke dag door het voer. Als je brok geeft, zorg dan wel dat de kat het in 1 maaltijd binnen krijgt. (Mijn kat eet vlees dus die heeft het altijd in 1 maaltijd op)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:30

Ben je toevallig van voer verandert? Sommige katten zijn 'merkgevoelig' en verharen nou eenmaal continue op bepaalde merken voer (vaak toch de goedkope merken met veel toegevoegde troep). Een beetje experimenteren met verschillende merken kan soms de oplossing zijn.
Als dat niet het geval is, is er iets anders aan de hand. Olie kan helpen als het een dieetprobleempje is en kan zeker ondersteunen, maar verandert niks aan de oorzaak.
Oudere leeftijd (10 is nog niet zo oud hoor) kan leiden tot slechtere vachtverzorging en daardoor lijken ze meer te verharen, maar dan moet je dus wel merken dat er minder gewassen wordt. In dat geval is borstelen de beste oplossing.

Als laatste nog de oorzaak die veel mensen niet willen horen: continu verharen is vaak een symptoom van (chronische) stress.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:45

Vind ik wel een goede Zwerte, van die stress! Bedankt voor alle tips.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:37

'k Heb het idee dat het dit jaar/seizoen ook erger is dan andere keren. We hebben hier katten in de leeftijd van 5 t/m 17 jaar en ze lijken allemaal een stuk langer in de rui te zijn. 't Is natuurlijk ook wel abnormaal weer geweest met een lange winter en toen ineens zo'n wisselvallige periode, dat zal er ook vast mee te maken hebben?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:04

Zwerte schreef:
Ben je toevallig van voer verandert? Sommige katten zijn 'merkgevoelig' en verharen nou eenmaal continue op bepaalde merken voer (vaak toch de goedkope merken met veel toegevoegde troep). Een beetje experimenteren met verschillende merken kan soms de oplossing zijn.
Als dat niet het geval is, is er iets anders aan de hand. Olie kan helpen als het een dieetprobleempje is en kan zeker ondersteunen, maar verandert niks aan de oorzaak.
Oudere leeftijd (10 is nog niet zo oud hoor) kan leiden tot slechtere vachtverzorging en daardoor lijken ze meer te verharen, maar dan moet je dus wel merken dat er minder gewassen wordt. In dat geval is borstelen de beste oplossing.

Als laatste nog de oorzaak die veel mensen niet willen horen: continu verharen is vaak een symptoom van (chronische) stress.

dat is bij mij niet de reden,, heeft verschillend voer gehad maar ze bleven verharen.
maar misschien ligt het er ook aan omdat het eigenlijk buitenkatten waren ??? ik weet het niet

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:50

bello2005 schreef:
Zwerte schreef:

dat is bij mij niet de reden,, heeft verschillend voer gehad maar ze bleven verharen.
maar misschien ligt het er ook aan omdat het eigenlijk buitenkatten waren ??? ik weet het niet

Het is eigenlijk offtopic aangezien het jouw topic niet is, maar zoals ik als laatste zei: stress is regelmatig de oorzaak van continu verharen. Vier katten binnen houden die oorspronkelijk buitenkatten waren is prima mogelijk, maar dat kost wel veel aanpassing in je huis (veel hoge plekjes, krabmogelijkheden, vijf kattenbakken op verschillende lokaties, voer en water verspreid door het huis) en tijd en aandacht van de eigenaar.
Helemaal als ze allevier verharen is de kans best groot dat je een 'stressprobleem' hebt.

TS, je was blij met de stress als tip, heb je zelf het idee dat het meespeelt?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:50

@ Zwerte: ja, zou kunnen. Ik heb 2 senioren bij elkaar. De ene is sowieso een beetje een stresskip, de ander kan gewoon niet alleen zijn (Heilige Birmaan). Ze vliegen elkaar nog weleens in de haren maar ik lees overal dat dat normaal is. Verder liggen ze als ik thuis kom ook vaak samen op één bed te slapen. Hard to tell dus...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:19

Liggen ze echt tegen elkaar aan of beide aan een kant van het bed? Echt samen slapen en elkaar wassen zijn tekenen dat ze dikke vrienden zijn namelijk. Maar ook als niet vrienden kunnen katten elkaar prima in huis tolereren, hoeft dus geen stress te geven. Samen op bed is vaak toch wel echt acceptatie, dus de basis lijkt ok te zijn tussen je twee katten.
Vechten is zeker een enorme bron van stress. Het is idd een algemeen geaccepteerd ding, wat erg jammer is, want een kat is net zoals vrijwel alle diersoorten: ten alle tijden willen ze vechten voorkomen. Komt het tot vechten, dan zien ze dus geen optie meer om elkaar te ontlopen of op een andere manier de onenigheid op te lossen, want vechten is altijd de laatste optie. Jammergenoeg kan je via internet zoiets niet oplossen want het kan legio oorzaken hebben en elke vorm van agressie vraagt om een specifieke therapie en een verkeerde therapie kan het probleem verergeren.
Als je deze dingen (het niet alleen kunnen zijn, vechten en stresskipje) graag wil oplossen/verbeteren, dan kan je gebruik maken van het aanbod wat in mn onderschrift staat, gratis consult gedragstherapie. (dit is trouwens niet de reden geweest van mn reacties in dit topic, ik wil gewoon algemeen advies geven maar als ik een mogelijk interessante casus zie, grijp ik die kans wel aan natuurlijk)