help mijn hond kan slecht alleen zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

help mijn hond kan slecht alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 06:24

We hebben sinds kort een hondje, een geweldig hondje op bijna alle fronten.
Ze luistert erg goed en is super lief, maar het alleen zijn is een drama.
Ze hoeft bij ons niet veel alleen te zijn, daar ik niet werk.
Dus overdag is het probleem niet, dat is pas in de nacht.
Ze jammert, piept en huilt wat af. De buurvrouw had er al gisteren een opmerking over gemaakt. (heel begrijpelijk)
Vannacht heb ik zelfs op de bank geslapen, zodat mijn man kon slapen :(
Ze is bij de vorige eigenaar ook vaak genoeg even alleen geweest, maar er waren nog andere honden.
Dus echt alleen was ze dus eigenlijk ook weer niet.
Ze is pas een jaar, ik heb al op marktplaats en bokt gezocht naar een gedragsdeskundige in de buurt (Wageningen),
maar helaas niet te vinden.
Het hondje vinden we voor de rest echt super leuk en we willen daarom kijken wat we er aan kunnen doen.
Wie heeft er tips voor ons of weet een goede en betaalbare gedragsdeskundige bij ons in de buurt?

Lynn_FDA

Re: help mijn hond kan slecht alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 06:52

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 06:53

Je zou eens Ruby Wijnandts een van de assistentes van dierenkliniek Kerkewijk in Veenendaal eens kunnen inschakelen. Zij is gedragstherapeut voor honden ook.

Maar is haar meenemen naar de slaapkamer geen optie, desnoods in een bench zodat ze niet op bed kan?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:07

Zijn jullie in de eerste nachten soms naar haar toe gegaan als ze piepte? Want dat versterkt het gedrag. Verder moet het eigenlijk vanzelf ophouden als ze een aantal nachten alleen is. Maar als het lang door blijft gaan en ze er echt niet tegen kan kun je bijvoorbeeld een radio aanzetten in haar buurt zodat ze niet helemaal "alleen" is. En Wageningen! *\o/*

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 08:22

We probeerden het te negeren door er niet heen te gaan, dan maar 2 uur piepen.
Echter afgelopen nacht werd de volume knop iets hoger gedraaid en ben ik beneden op de bank gaan slapen. Dit is dus de eerste keer geweest dat we er gehoor aan hebben gegeven. Ook ivm de buurvrouw die gisteren al wat klaagde. De radio hebben we inderdaad al aangedaan.

We zouden haar mee kunnen nemen naar de slaapkamer, maar plek voor een bench is daar niet. Ik heb ook liever de hond niet boven. Ik zoek echt naar een tip om het probleem aan te pakken en te verhelpen. Ik denk dat ik het probleem niet aanpak om haar toch maar me naar bed te nemen, ook al lig ze dan naast het bed in eigen mand. Desondanks ben ik wel blij dat jullie met me mee denken.

ik ga eens even achter die namen en links aan die jullie me geven. de link naar de Wagenrenk gaat naar een medisch dierenziekenhuis gebeuren, niet echt iets voor gedrag wat ik zo in de vluchtigheid zie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:11

mandje of dekentje volstaat ook voor veel honden om op te slapen,snap niet waarom elke hond tegenwoordig standaard gekooit moet worden??

en tja,een hond is een roedeldier,een dier wat graag in een groep leeft en slaapt,als jij de hele dag thuis bent en de hond wordt solitair gehouden,vervang jij dus zijn "roedel" ,als jij naar bed gaat is ie moederziel alleen,en niet iedere hond legt zich daarbij neer,is of gelukkig alleen..

oplossing? een hond erbij,of meenemen naar je slaapkamer,of daar op de overloop/hal laten slapen,op zo'n manier dat de hond jullie hoort...

en nogmaals op je slaapkamer of hal kan een hond ook prima in een mandje slapen,hoeft niet in een kooi :n

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:16

kimmie261 schreef:
mandje of dekentje volstaat ook voor veel honden om op te slapen,snap niet waarom elke hond tegenwoordig standaard gekooit moet worden??

en tja,een hond is een roedeldier,een dier wat graag in een groep leeft en slaapt,als jij de hele dag thuis bent en de hond wordt solitair gehouden,vervang jij dus zijn "roedel" ,als jij naar bed gaat is ie moederziel alleen,en niet iedere hond legt zich daarbij neer,is of gelukkig alleen..

oplossing? een hond erbij,of meenemen naar je slaapkamer,of daar op de overloop/hal laten slapen,op zo'n manier dat de hond jullie hoort...

en nogmaals op je slaapkamer of hal kan een hond ook prima in een mandje slapen,hoeft niet in een kooi :n

Helemaal mee eens :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:33

Hier slaapt ook niets in een bench maar zo weet je zeker dat ze dan niet op bed komen. Het probleem aanpakken zal denk ik hoe dan ook veel tijd vergen. Dus mogelijk ook veel gepiep s nachts. Misschien vast melden aan de buren dat er aan gewerkt wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:39

áls je er een beetje tijd in stopt kan je een hond afleren niet op bed te gaan...

maar ik begrijp dat tegenwoordig honden opkooien makkelijker is als een beetje energie in opvoeding te stoppen..

helaas.. -O-

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:41

Overdag oefenen! Eerst in een aparte ruimte waar jullie niet zijn. Gewoon verplicht elke dag alleen laten, ook al hoef je niet weg! Eerst 5 minuutjes, en dat heel langzaam opbouwen. Belangrijk is pas weer "thuis te komen" als de hond stil is dus absoluut niet als ie jankt! Dan beloon je nl. dat gedrag. En als je weer "thuis komt" en de hond vrij laat er niet teveel aandacht aan geven. Het is niets bijzonders, want je komt tenslotte weer gewoon terug.

Mijn hondje was 5 maanden toen ik haar kreeg en ik heb haar nu bijna 3 maanden. Ze blijft nu al probleemloos 4 uur alleen maar dat is dus niet vanzelf gegaan. Kost wel even wat tijd en moeite.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Izep op 18-06-13 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:44

Ik zou ook kiezen voor een hond erbij, misschien willen die mensen nog wel een hondje kwijt ?
Als de jouwe dan een kameraadje had op het oude adres, zou het natuurlijk helemaal fantastisch zijn !

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:32

Jullie hond moet nog wennen bij jullie, dat duurt altijd even, kan tot een jaar duren.. Een verhuizing is niet niks voor een hond. Het leren alleen blijven, dat is tenslotte beneden slapen, moet je opbouwen. Je kunt beginnen met je hond bij je op de slaapkamer laten slapen, in haar eigen mand. Dan stapsgewijs de mand steeds verder weg zetten, van de slaapkamer op de overloop via de gang naar de huiskamer. Waarschijnlijk gaat het ook makkelijker als de hond beter gewend is en zijn draai gevonden heeft.

Al zie ik het probleem van de hond bij je op de slaapkamer laten slapen niet. Onze honden slapen en sliepen altijd waar zij wilden slapen. In de mand op de slaapkamer, in de gang, op de overloop of in de huiskamer, ze kunnen 's nachts het hele huis door.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:17

Een bench hebben wij niet, ik denk ook niet dat we dat willen. Je ziet en hoort er wel veel over.
Vroeger bij mijn ouders thuis lagen de honden ook altijd s'nachts in de keuken en hadden ook geen bench.
Aanstaande vrijdag komt er een gedragsdeskundige kijken en advies geven. Het is niet iets wat met een paar dagen over al zijn, maar dat hadden we ook niet anders gedacht.
We begrijpen dat de hond moet wennen, maar het is wel goed, volgens de deskundige, om zo snel mogelijk er tijd en aandacht aan het probleem te besteden.
Het hondje is er pas net, een heel leuk hondje, zeker zo leuk om er voor de volle 100% voor te gaan :)
Dus vandaar dat we gelijk er aan willen werken.
We moeten in ieder geval tot hij geweest is, de hond of mee nemen naar de slaapkamer of bij haar blijven door te slapen op de bank. Dus dat gaan we dan ook doen.

dit advies / idee gaf hij ook:
Esther schreef:
Jullie hond moet nog wennen bij jullie, dat duurt altijd even, kan tot een jaar duren.. Een verhuizing is niet niks voor een hond. Het leren alleen blijven, dat is tenslotte beneden slapen, moet je opbouwen. Je kunt beginnen met je hond bij je op de slaapkamer laten slapen, in haar eigen mand. Dan stapsgewijs de mand steeds verder weg zetten, van de slaapkamer op de overloop via de gang naar de huiskamer. Waarschijnlijk gaat het ook makkelijker als de hond beter gewend is en zijn draai gevonden heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:50

Ik zou voor nu ook alle deuren open houden in huis. Zeg niks tegen de hond maar ga gewoon zelf naar bed. Kijk maar waar de hond gaat slapen.

Hoe is de hond overdag? Houdt ze je veel in de gaten/loopt ze veel achter je aan? Daar kun je namelijk ook al winst halen. Door de hond overdag als je thuis bent ook wat zelfstandiger te laten worden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 05:37

Sassol,
het is inderdaad waar ik ben is de hond ook. Ze houdt me de hele tijd in de gaten, ook al slaapt ze, ze heeft door als ik me verplaats en tippelt gelijk achter me aan. Ze ziet me denk ik als de roedel leider. Hoe moet ik haar zelfstandiger maken? tips?

We hebben gedaan wat je zei, vannacht alle deuren open (behalve van de kinderkamers) en wel haar mandje naast ons bed neer gezet. Ze heeft daar de hele nacht in gelegen en geen kik gegeven. Ze heeft niet eens geprobeerd om op bed te gaan liggen, ze zag het mandje en is er in gaan liggen. We hebben dus heerlijk geslapen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:56

Mijn hond had dit in het begin ook. Ging altijd aan mijn voeten liggen zodat als hij sliep hij wel door had dat ik op stond.

Ik heb hem gewoon verboden om continu op te staan en achter me aan te lopen. Als ik even naar de wc ging bijv. hond staat op, ik corrigeer zodat hond op de plek blijft en ga naar de wc. Ook wanneer ik terug kwam hond genegeerd. Zo ben ik begonnen met kleine stukjes (even naar boven iets pakken e.d.)

Het mandje kun je steeds een stukje verplaatsen, gezien ze daar toch in gaat liggen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:11

bridgetF schreef:
Sassol,
het is inderdaad waar ik ben is de hond ook. Ze houdt me de hele tijd in de gaten, ook al slaapt ze, ze heeft door als ik me verplaats en tippelt gelijk achter me aan. Ze ziet me denk ik als de roedel leider. Hoe moet ik haar zelfstandiger maken? tips?

We hebben gedaan wat je zei, vannacht alle deuren open (behalve van de kinderkamers) en wel haar mandje naast ons bed neer gezet. Ze heeft daar de hele nacht in gelegen en geen kik gegeven. Ze heeft niet eens geprobeerd om op bed te gaan liggen, ze zag het mandje en is er in gaan liggen. We hebben dus heerlijk geslapen.

Schattig. <3
Maar honden zijn nou eenmaal niet zo zelfstandig, het zijn groepsdieren. Als je dit weet, waarom dan een hond zo lang alleen laten?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:18

Ik weet niet beter dan dat de hond van mijn ouders ook altijd beneden bleef in de keuken en niet mee naar boven gingen. Bij een oude vriendin van mij ging / gaat de hond altijd in de bench voor de nacht. Maar het is wel zo prettig als ze even alleen kan zijn. Het hoeft geen uren, maar een half uurtje zou al fijn zijn. We gaan daar wel naar toe werken. Ze loopt ook de hele tijd achter me aan en ben nu begonnen haar af en toe terug te sturen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:14

Kleine toevoeging: ik heb voor de momenten dat ik langer weg was (zoals een was draaien en opruimen boven e.d.) aangegeven dat hij wel mee mocht door te zeggen 'kom maar'.

Zo heb ik hem dus geleerd dat als ik langer weg was, hij het wel hoorde van mij. En dat als ik naar de wc ging, ik hem daar niet bij nodig had.
Uiteraard breid je dit uit en roep je haar opgegeven moment ook niet meer als je de was gaat draaien of even bij de buren een kopje koffie gaat drinken e.d.

Overigens zullen honden bij mij nooit alleen slapen, want inderdaad het zijn roedeldieren en het feit dat hij af en toe een paar uur alleen kan zijn vind ik al prima. Daar ga ik niet nog eens 8u in de nacht aan toevoegen.
Overigens slaapt mijn hond onder het bed, ligt dus nooit in de weg :+