1 nest verschillende vaders..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

1 nest verschillende vaders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:51

wat vinden we?

'Kennel Club to permit the planned use of dual sires

Following a feedback process started last year and careful consideration by its Dog Health Group, the Kennel Club has agreed to permit the registration of puppies from planned dual matings without the need for permission in advance.

The idea was first floated by Kennel Club Chairman, Professor Steve Dean, in the April 2012 edition of the Kennel Gazette, the Kennel Club’s monthly publication. Among the reasons given for considering this change were increasing the genetic diversity in breeds and to reduce the detrimental impact of large single litters on gene pools in breeds which have a small population size.

Professor Dean also put forward the idea that the concept of producing a litter from two sires could help reduce the impact of popular sires whilst still allowing some sires to be used more frequently than otherwise might be considered desirable by breeders with restricted opportunities to mate an individual bitch, following the Kennel Club lowering the limit on the number of litters an individual bitch may have to four.

A request for feedback on the idea resulted in little response but nonetheless the Kennel Club was keen to gauge feelings towards the idea which is common practice in many countries.

Since the advent of DNA profiling it has been possible to separate progeny resulting from dual matings – and the Kennel Club has registered puppies accordingly. However, this has only been done in the case of accidental dual matings and in the past a breeder would have needed to request permission to undertake a planned breeding of this type.

Consideration was given by the Kennel Club to the possibility of allowing registration of puppies from planned dual matings as a matter of course and the committee responsible requested the views of the Genetics and Health Screening Sub Group of the Kennel Club’s Dog Health Group, which includes independent experts in both canine and human genetics, a canine epidemiologist and a BVA-appointed veterinary surgeon.

The consensus of the group was that the idea is sound. There were no objections based on welfare grounds, provided that surgical AI is not involved, and the point was made that a two sire mating mimics natural behaviour. In addition, it was felt that there may be possible welfare advantages for the bitch, which may in effect produce two litters in one gestation/whelping. There may also be advantages in those breeds where an expansion of the gene pool is being sought.

With the views of the Dog Health Group now recorded, the Kennel Club General Committee took the decision to permit the registration of puppies from planned dual matings, with progeny to be separated by DNA profiling prior to registration, at its meeting in June. The revised policy will be introduced with immediate effect.

http://www.thekennelclub.org.uk/item/4942/23/5/3

ik ben me nog aan het "inlezen" maar tot nu toe zie ik zeker voordelen.. in veel rassen word de genenpoel kleiner en kleiner, bij ons ras mag je max 3 nesten per teef (een reu mag 5 dekkingen doen in NL. alleen bij onze rasvereniging, de andere rasvereniging veel meer waar ze dan ook gebruik van maken..., daarnaast een reu maar 2 nesten per 12 maanden) fokken dus 3 verschillende combi s, dit maakt het mogelijk 6 verschillende combi s te gebruiken dus meer genen materiaal zonder meer puppy s op de wereld te zetten..
wat vinden we?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:54

Ik snap het even niet, dat houdt dus in dat je verplicht een vaderschapstest moet laten doen bij iedere pup? En gaat de inseminatie dan per per KI met gemengd sperma of kan het alsnog natuurlijk?

Ik zie door deze regel de puppen uit geregelde fok alleen maar duurder worden. Weer extra kosten waar menigeen niet bereid toe is....en weer naar een markplaats of puppiefarm pup gaat grijpen als ze voor een pup gaan....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:57

wbt KI of natuurlijk weet ik het niet
je moet idd verplicht DNA onderzoek laten doen (iets wat ik erg goed vind, gezien het gesjoemel met honden wat recent nog is voorgekomen en veel meer gebeurd dan men denkt )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:58

wbt marktplaats of puppy farm.. dat is ieder z n keuze, soms gaat het goed en soms vallen mensen zelf hard op de b e k en achteraf dan zeuren en tros radar benaderen ;)

Cassidy

Re: 1 nest verschillende vaders..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:07

Ik ben het er mee eens dat je het beste een pup neemt uit een vertrouwd nest en met getestte ouders, maar het verschil tussen 1000 of meer Euro voor een pup (en met verplichtte ouderschapstest nog meer) en 350 Euro op Marktplaats....daar zit nog heel veel ruimte tussen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:10

ja dat klopt, maar dat hou je denk ik altijd, het verschil tussen 800 euro voor een pup en 350 euro is ook groot en dan halen ze ze ook van mp af. mensen die echt voor het ras gaan en waarde hechten aan een goed en EERLIJK gefokte pup die willen wachten, haantje de voorsten gaan naar mp... en wie zegt dat het van 800 euro naar 1000 euro zou gaan..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:11

even nader uitgelegd.. hierbij is dus DNA test verplicht. het risico op oeps nestjes .. dus vader dochter combi bijv waarmee gesjoemeld is en de pups uiteindelijk een stamboom krijgen met een andere reu als vader vermeld komt dus niet meer voor..
dit komt nu wel voor met alle gevolgen van dien! je snapt zelf denk ik wel wat voor gevaren het op levert als je vader dochter combi s met valse stambomen verkoopt en inzet voor de fokkerij...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:19

essiesilly schreef:
Among the reasons given for considering this change were increasing the genetic diversity in breeds and to reduce the detrimental impact of large single litters on gene pools in breeds which have a small population size.

Dat zou met zoveel voor de hand liggender (goedkoper, en veel effectievere) methoden te bereiken zijn...

essiesilly schreef:
and the point was made that a two sire mating mimics natural behaviour.

En dit is totaal lachwekkend.
Conformatiefokkers, ik wordt er zolangzamerhand moe van...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:42

ho ho rustig :P ik heb dat stukje tekst niet bedacht he...
waarom zou je daar zou tegen zijn? bij de bordercollie gelden er waarschijnlijk heel andere regels maar wij mogen 3 nesten per teef, wat voor mij ook niet meer hoeft! met deze methode kan je dus niet 3 combinaties maken maar 6.. welke combi s is natuurlijk te hopen dat mensen daar nog een beetje over nadenken ;) maar je HOEFT het niet te doen het is gewoon een optie het is ook niet zo dat je alle 3 de dekkingen met 2 verschillende reuen zou moeten doen natuurlijk.
wat is volgens jou de zoveel voor de hand liggender goedkoper en effectievere methode?

in wat voor opzicht word je daar moe van?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:46

essiesilly schreef:
ho ho rustig :P ik heb dat stukje tekst niet bedacht he...

Geen zorgen, mijn post ging over de kennelclubs, en hun idiote ideen over fokkerij.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:49

haha ok :) maar vind het wel heel interessant om hier over te discussiëren dus graag je post wat uitgebreider uitgelegd.

ik denk dat ik opzich wel snap wat je bedoeld hoor (de bc met de showlijnen??) maar ik denk dat je daar toch niks aan kunt doen en dat dat zo blijft het enige is dat je zelf bij die lijnen weg kan blijven en wat de rest doet.. moeten zij weten ;)
maar dit geld niet alleen voor showlijnen natuurlijk, ik vind het bijv heel interessant om een pure werkhond te gebruiken en daarnaast ook een hond die niet met de schapen werkt maar op andere manieren actief is