Ervaring met witbuikegels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Ervaring met witbuikegels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:05

Omdat mijn hamster een dagje ouder wordt, en ik geen impulsaankopen wil doen, ben ik me momenteel aan het verdiepen in de witbuikegels. Zijn er hier mensen met witbuikegels? Wat vinden jullie leuk aan deze beestjes? Wat zijn de nadelen? Hoeveel tijd en geld gaat hier in zitten?

Het gaat hier dus NIET om een eventuele koop, maar gewoon eerst wat informatie winnen.

Kwal

Re: Ervaring met witbuikegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:41

Ik ben me ook aan het verdiepen in egels, wil ook geen impulsaankopen doen! Wilde net een topic openen, maar dat zou een beetje dubbel worden dus als ik met jou mee mag lezen? (:

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:42

Wat wil je weten heb er 3 + een baby van 2 dagen :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:44

Alles! :D Zo veel mogelijk info, hoe houd je ze, voer etc ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:48

Fiffill hier op bokt heeft een witbuik egeltje: Loki <3
Laatst bijgewerkt door roxiie op 16-06-13 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:49

Froukjeloves schreef:
Wat wil je weten heb er 3 + een baby van 2 dagen :)

Had de helft gelezen sorry:
Witbuikegeltjes zijn leuke diertjes, ze kunnen tam worden met de juiste hoeveelheid aandacht( en dat is heel veel)
Ze kosten ook wel wat meer dan een hamster dit omdat ze dure kattenbrokjes eten (Royal canin fit 32 of voor dikkere royal canin dieet)
Ook hebben ze ontworming/ontvlooiing nodig.
Ik zelf maak 2x per week hun terrariums schoon,.. heb drie terrariums betekend 2zaken beuken hout per week ( zak kost ongeveer 11.95) die we gebruiken.
Verder zijn ze heel active snachts en overdag niet..
Verder een dierenarts met voldoende info over witbuikjes is bijna niet te vinden!! Wij rijden hier zoon uur over, maar weten wel dat die er wat vanaf weet.
verder eten ze wormen, baby muisjes ( hier ingevroren) krekels etc..

Maar ik zou niet meer zonder ze willen hoor zouden eerder meer bij komen..

Maar let wel op ze hebben best wat aandacht en verzorging nodig! meer dan een hamster.

De terrariums zijn hier:
150 bij 80
echter zijn wij grotere aan het maken van ongeveer 2 en halve meter lang.. en dan 5 op elkaar :)

ps ik heb 2 vrouwtjes en 1 mannetje.
van baby weet ik niet wat het is :P

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:52

Ik vind het echt allemaal super klinken! Het enige nadeel is dat 2 zakken beukenhout per week wel erg veel is, maar hier zijn vast ook meer oplossingen voor. Heb ook al dingen over fleece gehoord, dat dat ook een erg goede bodembedekking zou zijn.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:06

Ja ik vond het stinken, en zo ruik je het niet.. vandaar dat ik het zo doe;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:08

Waarom las ik nou witbui-kegels :')
Sorry ik weet het niet..
De enige egel die ik ken kwam altijd in de tuin om een boterham met pindakaas te eten :)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:08

ZeSteigert schreef:
Sorry ik weet het niet..
De enige egel die ik ken kwam altijd in de tuin om een boterham met pindakaas te eten :)

Lol nou 1 is te dik hier die noem ik ook witbuikkegel

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:09

Froukjeloves schreef:
ZeSteigert schreef:
Sorry ik weet het niet..

Lol nou 1 is te dik hier die noem ik ook witbuikkegel

_O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:16

Tsja.... wat wil je weten :) ik raad je aan dit boek te lezen (gratis e-book) daar staat namelijk alle info in die je nodig hebt: http://www.westcoasthedgehogs.com/files ... nload.html
Als je dat doorleest heb je iig zeker alle basisinfo! Verder kun je het beste zoeken in het Engels (African pygmy hedgehog) want daar is meer over te vinden.
Mocht je Engels niet zo goed zijn ik heb een Nederlandse website gemaakt die je hier kunt vinden :)

Verder een vraag die ik altijd stel: wat verwacht je van het dier? Wat wil je met het dier? Dit aangezien ze de hele dag slapen en er verder eigenlijk vrij weinig interactie is. Het is niet vergelijkbaar met honden, katten konijnen etc. ik zeg eigenlijk altijd dat het meer tussen het houden van kleine dieren (cavia's, konijnen, hamsters) en het houden van reptielen in zit. Ze kunnen erg tam worden, maar het ligt ook aan het karakter van je egeltje en het kan lang duren (het beste werkt het als je ze er elke dag minimaal een half uur uit hebt). Ze geven verder niet echt veel om je, wennen wel aan je maar het is geen hond oid die komt als je hem roept. Verwacht dat hij vooral zal liggen slapen op je schoot als je hem eruit hebt, en sommige houden daar niet van en gaan liever zelf op onderzoek uit - ook iets waar ze jou niet bij nodig hebben verder. Het zit 'm dus echt in de kleine dingetjes, dat ze langzaam meer op hun gemak raken bij je (ik vind dat zelf heel leuk maar er zijn er genoeg die het gewoon saai vinden want je 'kan' er niet echt iets mee en je ziet ze verder ook niet echt, zoals andere dieren zoals hamsters of dieren die dagactief zijn).

Het zijn dus nachtdieren, ze slapen de hele dag (komen er in de meeste gevallen echt alleen uit als alle lichten uit zijn want ze zijn erg gevoelig voor licht), het zijn exotische dieren dus ze hebben een verwarmd hok nodig (23-26 graden) van minimaal 100 x 50 cm (liefst groter, het staat al snel vol namelijk). Loopwiel (doorsnee 30 cm, dichte bodem, geen spijlen aan de zijkant en geen Silent Spinner want daar kunnen de teennageltjes van afscheuren) is eigenlijk het belangrijkste accessoire in het hok want dat gebruiken ze 's nachts erg graag. Verder eten ze kattenvoer van bepaalde merken ivm het feit dat het aan bepaalde eisen moet voldoen, je kunt insecten/vlees/fruit/groenten bijvoeren maar ze zijn vaak een beetje kieskeurig. Ik vind ze niet erg duur in onderhoud, ze eten niet echt heel veel bijvoorbeeld maar de aanschafkosten van alle spullen incl warmtelampen, thermometer en dat soort dingen zijn wel vrij hoog.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:31

Bedankt voor je goede uitleg! Ik heb hiervoor konijntjes gehad, maar helaas moesten die té vaak uit de kooi, waar ik gewoon geen tijd voor had. Dat is ook de reden dat ik graag een beestje wil, net zoals mijn hamster.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:35

Hier gaat zeker wel aardig wat tijd in zitten, zoals ik al zei het liefste toch wel minimaal een half uur per dag en het hangt ook af van hoe je egeltje is... egeltje wat ik nu heb is heel erg makkelijk, die was al erg tam toen ik hem bij de fokker vandaan haalde. Maar sommigen zijn dat minder en dan kan het langer duren, hoe meer tijd je doorbrengt hoe beter. Als er dagen tussen zitten dat je ze niet in handen hebt kun je dat bij sommigen ook sneller merken.
Een hamster kost veel minder tijd :) die hoef je er verder ook niet echt uit te halen om ze te zien. Witbuikegels zie je anders gewoon niet. Hij staat bij mij op de slaapkamer, het licht moet uit zijn voor hij wakker wordt.

Ik kom trouwens snel aan dat halfuur, ik heb hem er elke avond uit 's avonds als ik nog even op internet zit, een boek lees of een film kijk. Dan slaapt hij gewoon bij mij op schoot. Maar op die manier raken ze wel gewend aan jou en je geur.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:36

Ik heb hier een 1 egel bijvoorbeeld heb ik nu al half jaar, beestje komt er elke dag 2 uur uit en nog niet tam.. Die zitten er ook bij, maar de aanhouder wint dus ik geef de hoop niet op :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 19:39

En waar halen jullie zo'n beestje vandaan? :D Heb namelijk ook wel wat op marktplaats zien staan, maar vind het persoonlijk wel vertrouwder om bij een fokker vandaan te halen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:41

Je hebt ze er idd tussen zitten :j Het scheelt vaak ook al als ze bij de vorige eigenaar veel in handen geweest zijn, als die ze er weinig uit haalt dan kan het langer duren... een paar maanden is niet ongewoon. Die van mij was als kleintje al veel in handen geweest bij de fokker, die was echt heel rustig (maar dat ligt ook aan z'n karakter, hij vindt bijna alles wel prima het is echt een heerlijk dier :P )
Maar de meeste zijn wel goed tam te krijgen eigenlijk :)

Ketly schreef:
En waar halen jullie zo'n beestje vandaan? :D Heb namelijk ook wel wat op marktplaats zien staan, maar vind het persoonlijk wel vertrouwder om bij een fokker vandaan te halen.

Die van mij stond ook op marktplaats, maar dat was van een fokker. De meeste fokkers hebben geen website en adverteren op marktplaats (het zijn niet echt dieren die je veel ziet of die veel verkocht worden).
Er staan echter ook dierenwinkels op marktplaats met egeltjes, daar zou ik dan weer niet snel een diertje vandaan halen ;)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-06-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:41

Ik heb er 2 bij een dierenwinkel weg, die zaten in een veel te klein hokje en kon ik niet laten zitten.
Een in Beilen weg bij 1 die ook op mp staat.
Echter 2 dagen nadat ik die 2 uit die dierenwinkel weg had. hadden ze alweer nieuwe :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:42

Ja dat is het nadeel aan dierenwinkels :(

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:45

Fiffill schreef:
Je hebt ze er idd tussen zitten :j Het scheelt vaak ook al als ze bij de vorige eigenaar veel in handen geweest zijn, als die ze er weinig uit haalt dan kan het langer duren... een paar maanden is niet ongewoon. Die van mij was als kleintje al veel in handen geweest bij de fokker, die was echt heel rustig (maar dat ligt ook aan z'n karakter, hij vindt bijna alles wel prima het is echt een heerlijk dier :P )
Maar de meeste zijn wel goed tam te krijgen eigenlijk :)

Ketly schreef:

Die van mij stond ook op marktplaats, maar dat was van een fokker. De meeste fokkers hebben geen website en adverteren op marktplaats (het zijn niet echt dieren die je veel ziet of die veel verkocht worden).
Er staan echter ook dierenwinkels op marktplaats met egeltjes, daar zou ik dan weer niet snel een diertje vandaan halen ;)

Ja we blijven er wel mee doorgaan ik zal winnen :+

En nu heb ik ook 1 baby ( die is geaccepteerd door snoopy een vrouwtje) die brengt ukkie groot die gaat ook over 3 weken gelijk in de hand tot die geheel tam is enzo..
hoe jonger in de hand (niet glijk bij geboorte natuulijk!) hoe tammer ze zijn..
En kijk naar loki <3 ben er gewoon verliefd op..

mijn spikey is prccs zo gigantisch tam,.. was die al toen we hem kochten,vrouwtje is gewoon heel ander verhaal.. valt liever aan dan dat jij een aai geeft :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:48

Ik heb er één gehad, maar die sliep echt altijd. Had er niet zo veel lol van.
Uiteindelijk besloten om hem aan iemand te geven van het witbuik forum. Helaas is hij snel overleden. Waarschijnlijk kwam hij uit een 'slecht' nest.
Maar als ze gezond zijn kunnen ze aardig oud worden.

Het is wel veel werk. Ik hield het terrarium dagelijks bij en het radje had ook dagelijks een sopje nodig. Dan heb je geen last van vervelende geurtjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:49

Haha hij is ook gewoon zo leuk, mijn allesje <3

Egeltje wat ik hiervoor had was heel rustig, heel anders maar wel lief... maar goed die was toen al ziek dus dat scheelt wss ook wel.

AnnemiekvM schreef:
Uiteindelijk besloten om hem aan iemand te geven van het witbuik forum. Helaas is hij snel overleden. Waarschijnlijk kwam hij uit een 'slecht' nest.

Het is wel veel werk. Ik hield het terrarium dagelijks bij en het radje had ook dagelijks een sopje nodig. Dan heb je geen last van vervelende geurtjes.

Ja dat is wat ze doen, slapen, eten en poepen :') (dat laatste doen ze véél je zal je verbazen wat er uit zo'n beestje kan komen _O- ) Dat poepen doen ze idd ook in het loopwiel dus dat moet je elke dag schoonmaken. Je moet ze daarom ook af en toe in bad doen, want ze krijgen poeppootjes.
En de boel terroriseren als ik teveel beweeg en meneer ligt te slapen op mij dan krijg ik een boze blik + een huffhuff te horen :') verwend dier :')

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:53

Ja ze poepen heel veel en kan heel erg stinken vandaar dat ik 2 x in de week hun onderkomen schoonmaak.

maar net als dierenartsen dat is alleen al een ramp er 1 te vinden die er iets van weet!
wij moeten steeds naar steenwijk naar een dierenarts omdat de rest gewoon niet weet wat ze met egels aanmoeten, heb ik er wel voor over maar niet iedereen. Toen ik mijn eerste nog niet had heb ik mijn DA opgebeld of hij er verstand van had, ja werd er gezegt. echter bleek dat niet waar te zijn.. toen we hem nodig hadden. dus er niet gelijk van uitgaan.

Vraag aan Fif: krijgt loki ook mini muisjes?

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:54

Egeltjes zijn solitair levende dieren.
ipv kattenvoer is het beter om ze speciaal egelvoer te geven, evt. gemengd met kattenbrokjes.
Een egeltje is geen diertje om op je slaapkamer te houden.
Ten eerste vanwege zijn nachtelijke activiteit, zeker op beukensnippers maakt dat een hoop kabaal.
Ten tweede omdat het hok best snel stinkt.
Voordeel van beukensnippers is dat je de poepjes er uit kunt scheppen.
Verder leven ze bij een temp. van rond de 25 graden.
Dat betekent dat je enige vorm van verwarming (warmtelamp of mat) moet geven.
Er is sprake van flinke inteelt onder de witbuikegel populatie, dus voorzichtigheid met de aanschaf is geen luxe.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:55

AnnemiekvM schreef:

Ik heb nu een mega bal, waar ze 1x in de week in gaan rondjes lopen door huis,.. nou dan lig je in een deuk hoor.. Alleen daarom zou ik ze al als leukste huisdiertjes houden :P

Rent naar de hond pok tegen de hond en gaat de hond uitdagen,.. alleen die 1x stekels in zijn neusje gehad vind de egel maar niks meer.. en dan krijg je best leuke stukjes om te zien :P