Bloed bij mijn Vrouwtjes Egel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Bloed bij mijn Vrouwtjes Egel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:58

Zoals de titel al zegt heb ik bloed gevonden bij mijn vrouwtjes egel.
of eigenlijk, we hebben bloed gevonden in haar slaap dekentje en in haar rat, maar niet bij haar.
we hebben verder geen wondjes kunnen vinden, geen ingescheurd nageltje, wel wat langere nageltjes bij de achtervoetjes.

ik zal even de situatie schetsen.
we hebben 2 witbuikegeltjes, een mannetje van nu 6 maanden oud en een vrouwtje van 4 maanden oud.
ze zitten allebei in een eigen terrarium, die van het mannetje is 1 m bij 40 cm en die van het vrouwtje is 1.10 bij 60 cm.
netjes volgens de voor geschreven richtlijnen dus.
we hebben bij beide een ratje van 30 cm doorsnede, ook netjes volgens de richtlijnen.
het mannetje weegt nu 297 gram (rent de hele nacht door en is erg moeilijk op gewicht te houden, momenteel krijgt hij om de dag zijn ratje en begint hij weer aan te komen) en het vrouwtje weegt 407 gram (eet juist erg graag en rent juist niet zo graag... omgekeerde als het mannetje dus, zij krijgt momenteel een afgewogen hoeveelheid voer om haar op gewicht te houden)
ze hebben allebei speeltjes waar ze graag mee spelen en het mannetje heeft zelfs als zijn ratje er uit is een grote doos van oud kattenvoer die hij naar hartenlust verscheurd en verplaatst en mee speelt tot hij weer in slaap valt...
genoeg bezigheden voor beide egeltjes dus...
we mesten elke dag hun verblijf uit, we maken elke dag hun ratjes, voer en drinkbakjes schoon.
ze krijgen daarna vers water en felix kittenbrokjes (dit is de laatste doos, daarna gaan ze beide op de royal canin over)
1 keer in de 2 weken ver versen we hun hele verblijf en krijgen ze een fijne nieuwe laag van filsnippers met daarover een laag van kleine mooi afgeronde beukensnippers.
1 keer in de maand schrobben we ook hun hele verblijf schoon :D

als we er zijn (ze staan bij mijn vriend) mogen ze ook altijd even in het "buitenverblijf" spelen.
dit is een afgesloten stuk van 2 bij 3 meter met een zeil en daarover heen een fleecedekentje.
hierin kunnen ze naar hartenlust rondrennen, zich verstoppen spelen met hun speelgoed en soms ook met elkaar.
mijn vriend en ik zijn er altijd bij en langer als een uurtje zitten ze niet in het buitenverblijf.
1 keer in de week gaan ze hier met zijn tweeen in en voor de rest alleen...

volgens mij heb ik nu alles vermeld hoe mijn egeltjes er bij staan?
(als ik iets vergeten ben, vraag maar raak)

nou hebben we dus gisteren ontdekt dat het slaapdekentje van mijn vrouwtjes egeltje onder de bloedvlekjes zit, net als het ratje...
maar voor de rest hebben we niks kunnen vinden, niet in de ontlasting, niet aan wondjes oid...
nu hebben ze donderdag samen gespeelt in het buitenverblijf, hier is niks vreemd gebeurd, alleen was het mannetje veel meer geintresseerd in het vrouwtje dan normaal en liepen ze ook langer te speekselen bij elkaar dan normaal.

nu vroeg mijn vriend zich af, kan het dat het vrouwtje voor het eerst "loops" is geworden?
de eerste keer bij een hond (vertelde hij) komt daar vaak ook een beetje bloed bij aan te pas...
ik heb alles afgezocht op internet, maar ik kan hier geen info over vinden, misschien dat jullie hier op bokt (waar ook wat egel eigenaren zitten) hier wel meer van af weten?

wie oh wie kan ons het verlossende antwoord geven?

Gini is verder gewoon zich zelf, nog net zo op ons gericht als normaal, tot aan het eisen dat ze haar terrarium uit wilt om geknuffeld te worden aan toe :+ (verwaand prinsesje <3)

Sabinee__

Re: Bloed bij mijn Vrouwtjes Egel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:11

Ik wilde net hetzelfde aandragen.. Zijn egeltjes 'loops' :)) ?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:13

haha :)
dus niet de enige die daar aan dacht...
ben benieuwd, dat kan ik dus nergens vinden...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:15

M_D_H schreef:
haha :)
dus niet de enige die daar aan dacht...
ben benieuwd, dat kan ik dus nergens vinden...

Ik vind dit op google 'Het wijfje wordt loops tussen mei en augustus en produceert meestal één nest'
Dus de tijd zou dan wel kloppen..

Fiffil op bokt heeft ook egels geloof ik .. Misschien weet zij het?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:18

dat had ik idd ook gevonden :) maar niet of daar bloed bij voorkomt :oo

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:12

M_D_H schreef:
de eerste keer bij een hond (vertelde hij) komt daar vaak ook een beetje bloed bij aan te pas...

Maak van dat "eerste" maar gerust "iedere".

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:15

Ik kan je geen tips geven. Maar ben wel heel benieuwd naar je egeltjes! Heb je een foto?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 13:27

Kuggur schreef:
M_D_H schreef:

Maak van dat "eerste" maar gerust "iedere".

dus iedere keer bij de hond of iedere keer bij de egeltjes?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:32

Ik heb dit ook wel eens bij mijn egeltjes gehad ( heb er drie + een baby van 2 daagjes oud)

Het kan zijn dat ze ergens aan heeft lopen bijten en dat er een wondje in de mond is gekomen,..
die zie je niet maar zit er dan wel,.. ik zou het eventjes aankijken.. en als je echt niks kan vinden en de egel eet bijna niet het even nalaten kijken..
echter was bij ons dus echt een heel klein wondje in de mond, toen dat dicht was at ze weer normaal :)

Als je meer vragen hebt mag je me ook altijd een Pb sturen hoor..

Wel leuk nog meer witbuik egeltjes

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:25

M_D_H schreef:
dus iedere keer bij de hond of iedere keer bij de egeltjes?

Bij honden, van egeltjes heb ik geen benul.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:31

Egels worden niet loops. Zijn het echt grote vlekken? Ik zou het even in de gaten houden, het kan ook dat er bloed bij de urine zit namelijk en dan moet je zeker even langs de DA gaan...

Maar lees ik nou goed dat je je man en je vrouw samen laat? Niet! doen. Voor je het weet heb je kleintjes (ja, dat kan echt heel snel gaan) en je vrouw is daar te jong voor! Ze is wel vruchtbaar, want dat zijn ze al vanaf jongere leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk kleintjes kan krijgen - dat kan complicaties opleveren als ze te jong zijn, ze is ook nog helemaal niet uitgegroeid.
Los van het feit dat het voor de egels zelf ook niet prettig is (ivm hormonen, stress etc als ze steeds weer voor kort bij elkaar gezet worden).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:08

Froukjeloves schreef:
Ik heb dit ook wel eens bij mijn egeltjes gehad ( heb er drie + een baby van 2 daagjes oud)

Het kan zijn dat ze ergens aan heeft lopen bijten en dat er een wondje in de mond is gekomen,..
die zie je niet maar zit er dan wel,.. ik zou het eventjes aankijken.. en als je echt niks kan vinden en de egel eet bijna niet het even nalaten kijken..
echter was bij ons dus echt een heel klein wondje in de mond, toen dat dicht was at ze weer normaal :)

Als je meer vragen hebt mag je me ook altijd een Pb sturen hoor..

Wel leuk nog meer witbuik egeltjes

ze eet gewoon goed :)
zelfs iets te goed :+
maar dat zou het idd ook goed kunnen, vooral omdat we voor de rest geen wondjes hebben gevonden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:14

Wondjes in de mond helen erg snel (die van mij heeft zich wel eens open gehaald aan z'n eigen stekels tijdens het speekselen :+ ) maar het is erg onlogisch dat er daardoor ook bloed in het radje zou zitten... ik zou toch even goed de urine in de gaten houden.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:17

Fiffill schreef:
Wondjes in de mond helen erg snel (die van mij heeft zich wel eens open gehaald aan z'n eigen stekels tijdens het speekselen :+ ) maar het is erg onlogisch dat er daardoor ook bloed in het radje zou zitten... ik zou toch even goed de urine in de gaten houden.

Spikey likt het radje af en toe en dan komt het op radje dus mss,..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:19

Haha bah :+
Die wondjes stoppen wel snel met bloeden en aangezien het bloed wel op meerdere plekken zat... sluit het niet uit maar ik zou toch een beetje op haar letten de komende dag(en) :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:19

Fiffill schreef:
Egels worden niet loops. Zijn het echt grote vlekken? Ik zou het even in de gaten houden, het kan ook dat er bloed bij de urine zit namelijk en dan moet je zeker even langs de DA gaan...

Maar lees ik nou goed dat je je man en je vrouw samen laat? Niet! doen. Voor je het weet heb je kleintjes (ja, dat kan echt heel snel gaan) en je vrouw is daar te jong voor! Ze is wel vruchtbaar, want dat zijn ze al vanaf jongere leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk kleintjes kan krijgen - dat kan complicaties opleveren als ze te jong zijn, ze is ook nog helemaal niet uitgegroeid.
Los van het feit dat het voor de egels zelf ook niet prettig is (ivm hormonen, stress etc als ze steeds weer voor kort bij elkaar gezet worden).

nee, gewoon bloed spetters, voor de rest geen bloed gevonden op de plaatsen waar zij plast (ze zijn beide zindelijk, alleen plassen op een vaste plek :) )

ja dat lees je goed :)
we zijn er altijd bij (we filmen en maken foto's dan) en kijken geen moment de andere kant op als ze samen zijn...
de egeltjes zelf vinden het ook leuk :))
de terrariums staan naast elkaar en ze communiceren altijd met elkaar als ze in hun verblijf zitten.
ze komen ook uit een groot gezin en leven ook echt op al ze samen zitten (ze spelen zelfs met elkaar, speelballetjes over rollen etc)
en als ze elkaar zat zijn (dan loopt 1 van de 2 weg) halen we ze weer uit elkaar...
zo doen we het al zo lang als dat we ze hebben. Nog geen problemen mee gehad van stress oid :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:20

Fiffill schreef:
Haha bah :+
Die wondjes stoppen wel snel met bloeden en aangezien het bloed wel op meerdere plekken zat... sluit het niet uit maar ik zou toch een beetje op haar letten de komende dag(en) :j

volgende dag niet meer gezien dus als het idd zo snel stop met bloeden zou dat kunnen kloppen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:25

Ik vind het niet verstandig om ze samen te laten... zo vaak hoor je dat het toch fout gaat. Ook als er mensen bij zijn. Maar goed, jouw dieren ;) alleen ook al omdat je vrouw zo jong is lijkt het me niet verstandig. Er gebeuren te vaak 'oeps' nestjes.

Hoop dat het niks ernstigs was en dat het gewoon over is nu :)
Toen die van mij zijn tong bezeerd had was dat ook echt al heel snel over, maar door het speekselen leek het veel erger (hij ging ook gewoon door en was dus zelf ook rood :') )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:28

daar houden wij het te goed voor in de gaten :)

serieus??
arme loki :oo

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:30

Ja ik schrok me ook kapot want ik wist niet waar het vandaan kwam eerst, ineens werd hij rood := maar blijkbaar had hij er ook niet echt last van want hij gaf geen krimp verder :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:36

oh dat scheelt :)
denk dat dat het dan wel geweest zou zijn...
ze was ook erg aan het speekselen geweest (vriendlief bedacht da het huisje wat bij het mannetje stond beter bij haar kon en andersom...)
beide veel aan het speekselen dus :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:39

Het zou kunnen, wss had je het dan wel meteen gezien hoor want vermengd met speeksel lijkt het al snel meer. Maar kan natuurlijk wel dat ze zelf nog in haar hok bezig is geweest :j soms zijn ze nog al... into it als ze speekselen alsof de wereld om ze heen niet meer bestaat :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:51

Fiffill schreef:
Het zou kunnen, wss had je het dan wel meteen gezien hoor want vermengd met speeksel lijkt het al snel meer. Maar kan natuurlijk wel dat ze zelf nog in haar hok bezig is geweest :j soms zijn ze nog al... into it als ze speekselen alsof de wereld om ze heen niet meer bestaat :')

dat zijn ze absoluut :))