of eigenlijk, we hebben bloed gevonden in haar slaap dekentje en in haar rat, maar niet bij haar.
we hebben verder geen wondjes kunnen vinden, geen ingescheurd nageltje, wel wat langere nageltjes bij de achtervoetjes.
ik zal even de situatie schetsen.
we hebben 2 witbuikegeltjes, een mannetje van nu 6 maanden oud en een vrouwtje van 4 maanden oud.
ze zitten allebei in een eigen terrarium, die van het mannetje is 1 m bij 40 cm en die van het vrouwtje is 1.10 bij 60 cm.
netjes volgens de voor geschreven richtlijnen dus.
we hebben bij beide een ratje van 30 cm doorsnede, ook netjes volgens de richtlijnen.
het mannetje weegt nu 297 gram (rent de hele nacht door en is erg moeilijk op gewicht te houden, momenteel krijgt hij om de dag zijn ratje en begint hij weer aan te komen) en het vrouwtje weegt 407 gram (eet juist erg graag en rent juist niet zo graag... omgekeerde als het mannetje dus, zij krijgt momenteel een afgewogen hoeveelheid voer om haar op gewicht te houden)
ze hebben allebei speeltjes waar ze graag mee spelen en het mannetje heeft zelfs als zijn ratje er uit is een grote doos van oud kattenvoer die hij naar hartenlust verscheurd en verplaatst en mee speelt tot hij weer in slaap valt...
genoeg bezigheden voor beide egeltjes dus...
we mesten elke dag hun verblijf uit, we maken elke dag hun ratjes, voer en drinkbakjes schoon.
ze krijgen daarna vers water en felix kittenbrokjes (dit is de laatste doos, daarna gaan ze beide op de royal canin over)
1 keer in de 2 weken ver versen we hun hele verblijf en krijgen ze een fijne nieuwe laag van filsnippers met daarover een laag van kleine mooi afgeronde beukensnippers.
1 keer in de maand schrobben we ook hun hele verblijf schoon

als we er zijn (ze staan bij mijn vriend) mogen ze ook altijd even in het "buitenverblijf" spelen.
dit is een afgesloten stuk van 2 bij 3 meter met een zeil en daarover heen een fleecedekentje.
hierin kunnen ze naar hartenlust rondrennen, zich verstoppen spelen met hun speelgoed en soms ook met elkaar.
mijn vriend en ik zijn er altijd bij en langer als een uurtje zitten ze niet in het buitenverblijf.
1 keer in de week gaan ze hier met zijn tweeen in en voor de rest alleen...
volgens mij heb ik nu alles vermeld hoe mijn egeltjes er bij staan?
(als ik iets vergeten ben, vraag maar raak)
nou hebben we dus gisteren ontdekt dat het slaapdekentje van mijn vrouwtjes egeltje onder de bloedvlekjes zit, net als het ratje...
maar voor de rest hebben we niks kunnen vinden, niet in de ontlasting, niet aan wondjes oid...
nu hebben ze donderdag samen gespeelt in het buitenverblijf, hier is niks vreemd gebeurd, alleen was het mannetje veel meer geintresseerd in het vrouwtje dan normaal en liepen ze ook langer te speekselen bij elkaar dan normaal.
nu vroeg mijn vriend zich af, kan het dat het vrouwtje voor het eerst "loops" is geworden?
de eerste keer bij een hond (vertelde hij) komt daar vaak ook een beetje bloed bij aan te pas...
ik heb alles afgezocht op internet, maar ik kan hier geen info over vinden, misschien dat jullie hier op bokt (waar ook wat egel eigenaren zitten) hier wel meer van af weten?
wie oh wie kan ons het verlossende antwoord geven?
Gini is verder gewoon zich zelf, nog net zo op ons gericht als normaal, tot aan het eisen dat ze haar terrarium uit wilt om geknuffeld te worden aan toe
(verwaand prinsesje
)
? 
alleen ook al omdat je vrouw zo jong is lijkt het me niet verstandig. Er gebeuren te vaak 'oeps' nestjes.
)
maar blijkbaar had hij er ook niet echt last van want hij gaf geen krimp verder