hond piept

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

hond piept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 08:26

Wij hebben onze hond van 4 nu ruim een jaar maar sinds een tijdje piept hij heel veel. Hij krijgt voldoende beweging en aandacht maar zodra je hem ook maar een minuut geen aandacht geeft begint het gepiep.

S'nachts slaapt hij beneden en is er niks aan de hand maar zodra je rustig even gaat zitten gaat hij piepen.

Iemand een idee wat we hier aan kunnen doen?

dierenfan

Re: hond piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:30

volledig negeren. Dus niet gaan zuchten, niet tegen hem gaan praten, niet naar hem gaan kijken en al zeker niet gaan aaien. Misschien dat hij de laatste tijd een aantal keren aandacht gekregen heeft toen hij ging piepen en zich nu bedacht heeft als hij piept dat hij dan aandacht krijgt. Negatieve aandacht is ook aandacht dus geen idee of je idd op zijn gepiep gereageerd heb?

Ik zou dat gedrag dus volledig negeren en gaat dat niet dan heel makkelijk zijn en als hij gaat piepen dan mag hij de ruimte verlaten. Na een tijdje weer terug laten komen en als hij weer begint gewoon weer weg zetten. Op het moment dat hij rustig gaat liggen zonder te piepen (of gaat zitten o.i.d.) in elk geval als hij stil is dit zeer zeker goed gaan belonen!!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:32

De ruimte verlaten? Net als bij een klein kind, naar de gang of op de trap?

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, maar de ruimte verlaten, die snap ik niet. Dat snapt de hond ook niet.
Als je hem negeert zal hij op een gegeven moment echt stoppen met piepen. Het is een kwestie van geduld. Niet afstraffen, gewoon negeren. Als hij stopt inderdaad belonen.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 00:30

Ja we hebben het inderdaad aandacht gegeven. Wel gezegt zo van klaar nou ofzo. Dan gaan we in de negeer modus nu:)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:19

Saskiaatje schreef:
De ruimte verlaten? Net als bij een klein kind, naar de gang of op de trap?

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, maar de ruimte verlaten, die snap ik niet. Dat snapt de hond ook niet.
Als je hem negeert zal hij op een gegeven moment echt stoppen met piepen. Het is een kwestie van geduld. Niet afstraffen, gewoon negeren. Als hij stopt inderdaad belonen.

Een hond wil graag bij zijn "roedel" zijn.
De hond wil graag bij de TS zijn en het is een straf voor hem als hij bij haar weg moet. Het is een negatieve straf (positief betekend dat je iets toevoegt, negatief betekend dat je iets afneemt) In dit geval neem je het contact met het baasje weg.
Erg doeltreffend als je dit consequent volhoudt.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:05

Als ik jou was zou ik eerst uitsluiten dat het een medisch probleem is. Dat is eigenlijk stap 1 bij probleemgedrag, daarna kun je verder kijken naar oplossingen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:19

annepaardoes schreef:
De hond wil graag bij de TS zijn en het is een straf voor hem als hij bij haar weg moet. Het is een negatieve straf (positief betekend dat je iets toevoegt, negatief betekend dat je iets afneemt) In dit geval neem je het contact met het baasje weg.

Maar 'negatieve straf' is ook aandacht. En die hond kan niet denken, dus hij zal het ook niet linken aan zijn piepen.
Nee, ik ben het niet met je eens. :n

LisaaBloem schreef:
Als ik jou was zou ik eerst uitsluiten dat het een medisch probleem is. Dat is eigenlijk stap 1 bij probleemgedrag, daarna kun je verder kijken naar oplossingen.

Hier ben ik het overigens wel mee eens. :)

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:12

Hij is verder goed gezond. Hij eet, speelt, rent en is gewoon vrolijk. En hij doet het alleen als we allemaal thuis zijn., als ik alleen met hem ben doet hij het niet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:11

Saskiaatje schreef:
annepaardoes schreef:

Maar 'negatieve straf' is ook aandacht. En die hond kan niet denken, dus hij zal het ook niet linken aan zijn piepen.
Nee, ik ben het niet met je eens. :n

Dat zie je verkeerd. Je neemt iets leuks weg voor de hond (in dit geval het contact/het bijzijn met de baas). Een hond kan leren en heeft een leervermogen. Een hond leert conditionerend en zal het op de gang gezet worden (of de baas kan zelf uit de kamer lopen, wat ik zelf eigenlijk beter vind) linken aan zijn gedrag.
Het zelfde pas ik bijvoorbeeld toe als mijn hond eten krijgt. Hij mag hierbij zitten als ik het klaar maak, maar komt er één piep uit dan moet hij uit de keuken. (Meer afstand van mij en zijn eten) Ook wanneer ik zijn bak neerzet mag hij niet miepen en blaffen. Komt er een blaf uit dan zet ik dit bak weer terug op het aanrecht (hij krijgt nog geen eten). Dit zijn allemaal "negatieve straffen".