brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37373
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:13

Brulkikkers kan helaas wel. Er zijn of waren dierenspeciaalzaken die die beeste verkochten. Onze oude buren in een andere plaats kochten ze steeds, maar die beesten vonden onze vijver veel aantrekkelijker. En man wat kunnen die beesten een herrie maken. Veel meer dan de groene of bruine kikkers. Daarvan zitten er hier in deze vijver ook weer genoeg. Heerlijk om te horen.

Destijds (bijna 17 jaar geleden) mocht je ze na het vangen nog loslaten in een natuurgebied. Nu moet je ze melden en worden ze gedood geloof ik omdat ze de natuur hier volledig ontregelen.

Ze zijn te vangen met een groot schepnet en veel geduld. Laten wennen aan mensen door er steeds te gaan zitten. Na een week of wat vertrouwen ze je en zijn ze vrij gemakkelijk te vangen met het net, omdat ze niet zo intelligent zijn raakt een eventuele rest niet overstuur door de gevangen collega.

Wij hebben er zo over ruim een jaar bijna 20 herplaatst. Toen gaven de buren het op met aanschaffen gelukkig.

De normale inheemse kikkers maken niet zo heel veel herrie, een rustgevend bwork of prrrk. Die echte brulkikkers is BBBBBWWWWOOOOORRKKK BBBRRUUULLLL!!!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:16

love_western schreef:
HorseTopShop schreef:

Geen last van. Ik vind het wel rustgevend ;)

Paar kikkers vind ik prima. Maar zoveel kikkers wat hij had, daar kan niemand rustig blij slapen. En als je dan net je vader hebt verloren. Overdag gewoon aan het werk moet. Dan vind ik het logisch dat je graag rustig wilt slapen.


???? Dit heeft toch niks met mij of de moeder van ts te maken? Ik vind de brulkikkers helemaal geen probleem. Ik vind ze juist gaaf :)
Maar inderdaad. In zo'n situatie zal je er misschien last van ondervinden.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:55

het zijn zeker geen gewone kikkers; die zijn welkom. Brulkikkers zijn echt een plaag en daar wordt je echt niet vrolijk van als ze onder je balkon de hele nacht door zitten te balken! het geluid is niet te vergelijken met gewone kikkers.

Zou je ze met een (katten)vangkooi kunnen vangen ? wat zou je als eten moeten gebruiken ?

beauty1love

Berichten: 557
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:13

ik weet precies hoe je je voelt ts, elke nacht werd ik wakker gehouden door dat beest, of nouja elke nacht in maanden mei en juni dan.. gelukkig ondertussen verhuisd en geen last meer van..
het is ons trouwens niet gelukt dat ding te vangen ..

Solleke_Noah

Berichten: 11101
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:16

lucaa2 schreef:
Brulkikkers in Nederland zijn zeker mogelijk >;)
2 of 3 jaar geleden ging ik een X met mijn zusje (die nu inmiddels 12 is, dus doet ze niet meer) kikkervisjes vangen. Wij wonen in de Krimpenerwaard dus het zit hier vol sloten, moerassen en eilandjes. Ideaal voor iedere kikker..
Nou goed, we gingen dus kikkers vangen, maar ik was er zelf al gauw klaar mee, mijn zusje niet. Ik naar binnen om wat anders te gaan doen..
Op een gegeven moment riep mijn zusje me: Luca! Dit raad je nooit!!! Ik heb ZO'N grote kikkervis, echt dit moet je zien :wow:

Naja, ik dus mee gaan om te kijken, komt ze met d'r emmertje met daarin een gigantische kikkervis van wel 10cm, nou ja, geen foto helaas, want ik had me telefoon niet bij.

We hebben de kikker toen maar vrijgelaten in het moeras een paar km verderop, zodat hij ons later als hij groot is niet kan storen, en andere mensen het beestje niet vangen en mishandelen enz. Het is beschermd (natuur) gebied waar je dus geen beesten mag vangen.

Maar ja, wat je aan die kikkers bij jou kan doen...zorgen dat hij op de slootkant komt te zitten en dan ervoor zorgen dat hij niet meer terug de sloot in kan.
Dan voor, en boven hem een net(je) zetten zodat hij geen kan meer op kan. Ze hebben namelijk moeite met opzij springen en naar achteren zal ook geen optie zijn want daar zit jij al.
Succes met het overplaatsen van die beesten :P


Kikkers met van die grote kikkervisjes zijn stierkikkers :)

edit: als het echt exoten zijn wil een plaatselijke natuurbescherming er eventueel wel wat aan doen? Weet dat er hier soms wegvang-acties zijn voor stierkikkers.

Als het gewone kikkers zijn, zou ik ze laten zitten.

tienus63

Berichten: 12181
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:30


Solleke_Noah

Berichten: 11101
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:28

Dat kan :D Wou gewoon even zeggen dat volgens mij de 'correcte' naam stierkikker is. Moest je dan contact willen opnemen met een natuurstudiegroep voor het verwijderen ervan, weten ze ook meteen om welke soort het gaat.

edit: even gegoogeld, het is inderdaad dezelfde :) In België (toch in deze omgeving) gebruiken we enkel stierkikker, vandaar de verwarring!
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 16-06-13 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:39

Grappig.Het geluid lijkt inderdaad op een mopperende stier :D

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 00:04

Bijzonder geluid van de brulkikker,, nog nooit gehoord haha.. Dat zal wel een kabaal geven ja :) maar vooralsnog kikkers uitmoorden voor je rust.. Nee niet aan mij besteed.. Dan kan ik hier de buren hun hanen en die van ons zelf ook wel de nek om draaien als ze om 6 uur smorgens massaal beginnen te gillen uuhuuhuhuuuuu. En dan maar te zwijgen over al die krolse katten in de buurt die de hele dag door zitten te janken..

Nee hoor leven en laten leven dat ene beetje natuur dat we nog hebben lekker in leven laten er bestaat voor mij niets mooiers dan het geluid van de natuur wat helaas steeds verder uitgeroeid word :(

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 00:13

Gewone kikkers vind ik wel rustgevend maar als een brulkikker hier vlakbij zijn kamp op wil slaan pak ik de buks. Meneer ooievaar en mevrouw reiger weten er ook wel raad mee en daar stikt het hier ook van.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 00:22

Anne_GTI schreef:
Gewone kikkers vind ik wel rustgevend maar als een brulkikker hier vlakbij zijn kamp op wil slaan pak ik de buks. Meneer ooievaar en mevrouw reiger weten er ook wel raad mee en daar stikt het hier ook van.


1 brulkikker om zeep helpen vind ik heel iets anders dan een kolonie kikkers gewoon maar even uitmoorden.. Wetende dat je met dat uitmoorden niet alleen de kikkers hebt maar al het leven te water..
Ik keur het niet goed welk dier dan ook voor niets af te schieten... Maar als uitvangen niet meer gaat en dat de laatste optie is naja dan is dat maar zo..

Maar ik vraag me af als we zo makkelijk omgaan met een brulkikker wat die vervelende koters die hondsbrutaal zijn nog op straat doen.. Ook maar afknallen denk ik heb daar een stuk meer "last" van :')

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 00:28

Hier hoor ik ze af en toe helaas
Vind t een heerlijk geluid
Hoe meer hoe beter ik kan slapen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:50

Solleke_Noah schreef:
Dat kan :D Wou gewoon even zeggen dat volgens mij de 'correcte' naam stierkikker is. Moest je dan contact willen opnemen met een natuurstudiegroep voor het verwijderen ervan, weten ze ook meteen om welke soort het gaat.

edit: even gegoogeld, het is inderdaad dezelfde :) In België (toch in deze omgeving) gebruiken we enkel stierkikker, vandaar de verwarring!

de natuurgroepen en andere mensen die over eventuele bestrijding gaan die weten ook wat je bedoelt met brulkikker hoor :D

Tat_Jana, Brulkikkers zijn uitheemse dieren die hier de boel verstoren en het leven voor de inheemse kikker(en andere dieren) erg moeilijk maakt, het word zelfs gestimuleerd om ze op te ruimen.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:08

Met het intoom houden van de soort heb ik ook zeker geen probleem.. Maar alles wat je maar iriteerd neer knallen vindt ik persoonlijk gewoon te ver gaan :) en nou weet ik wel dat melding maken de zelfde gevolgen heeft voor de kikker.. Maar het gaat mij er meer om dat "burgers" zich zo vrij voelen om alles maar neer te knallen nu is het een kikker en volgende keer is het idd dat joch wat met een sleutel langs je auto loopt..

Ik erger me gewoon niet aan niets niet wat hier in de natuur leeft.. Zelfs spinnen worden netjes uitgevangen en naar buiten verplaatst :) en het zou dan ook nooit in mn hoofd opkomen melding te maken voor die brulkikker mn haren gaan er van overeind staan brrrrr.

bridgetF
Berichten: 2177
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:16

Ik vind het zelf ook prachtig, ik luister er liever naar dan het gesnurk van mijn man.
Misschien is oordopjes een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:46

Tat_jana schreef:
Met het intoom houden van de soort heb ik ook zeker geen probleem.. Maar alles wat je maar iriteerd neer knallen vindt ik persoonlijk gewoon te ver gaan :) en nou weet ik wel dat melding maken de zelfde gevolgen heeft voor de kikker.. Maar het gaat mij er meer om dat "burgers" zich zo vrij voelen om alles maar neer te knallen nu is het een kikker en volgende keer is het idd dat joch wat met een sleutel langs je auto loopt..

Ik erger me gewoon niet aan niets niet wat hier in de natuur leeft.. Zelfs spinnen worden netjes uitgevangen en naar buiten verplaatst :) en het zou dan ook nooit in mn hoofd opkomen melding te maken voor die brulkikker mn haren gaan er van overeind staan brrrrr.

Tussen een dier en een mens zit nogal een verschil he. Ongedierte word hier gewoon afgemaakt. Sommige richten veel schade aan. Wij zijn blij dat onze berner 4 jaar terug de steenmarter heeft gegrepen. Steenmarter had al meerdere keren berner aangevallen. Laatste keer had steenmarter pech.

Maar hier word sowieso veel neergeknald (door jagers). Wij hebben te veel herten en vossen. Waardoor er in de omgeving ook veel kippen worden geroofd. En de eigenaren zijn daar spuugzat van.

Alhoewel inbrekers hebben hier soms ook pech :')

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:49

Mensen die gewone kikkergekwaak kennen hebben geen idee wat een herrie een brulkikker geeft! Tuurlijk is gewoon gekwaak schattig, leuk om naar te luisteren, maar een brulkikker!! my goodness!

Er zit hier in het park/stadsrand een brulkikker (of meerdere).. dat is zegmaar 2 blokken verder.. die hoor je gerust hier in de tuin! en als je er langs loopt.. oorverdovend! :')

TS.. helaas heb ik geen idee wat je hiertegen kunt doen

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:15

Haha lw wij hebben prutsmuts ook veel vossen buizerds etc.. En na 2 keer kiploos hebben we een idee bedacht waardoor iedereen fijn kan leven.. Een kippen ren :)* overdag mogen ze los maar savonds helaas maar waar in de ren.. En dat gaat voor alsnog prima :)

En ongedierte vindt ik wat anders dan een kikker.. Bij ongedierte denk ik aan torren pissebedden wespen muggen en dat soort vieze beesten.. ( ja sorry bij mij vallen zelfs muizen en ratten niet onder ongedierte ) misschien ga ik er wel gewoon ver in hoor.. Leven is voor mij leven en dat hoeft niet dood.

Als die kikkers toch eens een buks hadden hadden al onze kikkervisvangende kindertjes niet meer geleeft gok ik haha volgens mij zijn wij vervelender voor hun dan wij voor hen.. :p
( ik stop nu trouwens wel met de "discussie" want mn standpunt is na 4 posts over het zelfde wel duidelijk geloof ik :') )

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:37

:D Als ik kan probeer ik een rat ook met de buks te raken. De kat vindt ze te groot maar die werkt wel met muizen en mollen af. Gewone kikker laat ik uiteraard met rust. Alleen de uitheemse brulkikker neem ik op de korrel. Tot grote onvrede van mijn dochter heb ik ook een stuk gras laten staan omdat er zo'n mooie wespenspin in zat.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:43

Dit vind ik stiekem heel grappig :')


Je kan ze er wel uitvissen. Mijn grootste hobby was vroeger letterlijk kikkervissen. Je hebt alleen maar een tak, een onzichtbaar touwtje en een rood pluisje nodig. Daar maak je een soort hengel van, maar dan alleen met pluisje in een plaats van haakje.


Je gaat heel stilletjes naast de vijver staan, houdt het pluisje boven het hoofd van de kikker, eeeennn.... HAP! Hij denkt dat het een vliegje is, en zal niet meer loslaten. Zo snel mogelijk het beest van zijn plek hijsen, en in een emmer stoppen. Ergens anders kan je ze weer vrijlaten. Het klinkt waarschijnlijk heel stom, maar het werkt echt! En het is ook nog eens ongelofelijk hilarisch om te doen :')

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: brulkikker; hoe kom je er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:52

Hahaha, als die methode ook werkt voor brulkikkers kan je er nog geld mee verdienen ook. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:19

Anne_GTI schreef:
:D Als ik kan probeer ik een rat ook met de buks te raken. De kat vindt ze te groot maar die werkt wel met muizen en mollen af. Gewone kikker laat ik uiteraard met rust. Alleen de uitheemse brulkikker neem ik op de korrel. Tot grote onvrede van mijn dochter heb ik ook een stuk gras laten staan omdat er zo'n mooie wespenspin in zat.... :+

Dat moet lukken. Vriendin van mijn moeder heeft dat ook gedaan. Hadden wij totaal niet van haar verwacht, aangezien het een echte Rotterdammer is. Maar ze gaat met de luchtbuks ook achter vossen aan. Vos viel midden op de dag haar kippen aan.

Een kennis van ons, had zijn kippen dag en nacht in een ren zitten. Goed beveiligd. Maar op een dag is het toch een vos gelukt om alle kippen te doden. Vos heeft daarna ook niet lang meer geleefd.

Maar misschien zou ik er anders over denken als ik midden in een stad was opgegroeid. Ben op de boerderij opgegroeid. Woonden er niet. Maar mijn opa kon de verzorging van zijn dieren niet alleen meer aan. Dus helpte ik en papa hem. Maar je wilt gewoon geen dode ongedierte of keutels in het voer. Dan gooide wij gerust de hele hooibaal weg. Voer in tonnen, hadden wij afgesloten.