2e vis na drie kwart jaar erbij nemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

2e vis na drie kwart jaar erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:39

Hallo!

Ik heb een ontzettend leuke vis genaamt Vis en het is een sluierstaart. Toen ik hem/haar kocht, kocht ik er twee. Dit was precies een jaar geleden. Al snel ging vis 1 dood. Ik heb nooit een nieuwe vis erbij genomen maar zit er nu toch wel over na te denken om er toch wel 1 aan te schaffen. Maar kan dit nog? Aangezien Vis al best lang alleen is. Ik heb de bak ervoor, voor twee vissen maar ik zie gewoon dat die zich verveeld...

Ik hoor graag de mogelijkheden en wat ik dan het best kan nemen!

Waarom ik niet eerder een tweede heb aangeschaft? Tja, daar is nooit wat van gekomen. Alle tips zijn welkom!

Muronia

Re: 2e vis na drie kwart jaar erbij nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:42

Wat voor bak heb je voor je vissen? (afmetingen)?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:43

Sluierstaarten zijn groepsvissen dus ja, zeker weer een nieuwe vis kopen! Heb je wel echt een groot aquarium? En hou ook in je achterhoofd dat sluierstaarten zo'n 20-25 jaar kunnen worden. Het is dus niet een vis die je 'even' aanschaft (sowieso kwa hele verzorging enz niet).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:43

Hoe groot is je bak?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:45

Ja hoor, je kunt er gewoon een andere sluier bij doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:47

Daar gaan we weer *\o/*.

Zelfde vragen als hierboven, hoe groot is je bak?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-06-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:47

Bak is 35cm breed, 21 hoog en 19 diep. Dit is +- want is met liniaal snel gemeten. Niet groot genoeg voor meerdere vissen. Zeg ik zelf al persoonlijk. Maar groter gaat niet lukken.

Ik weet dat ze oud worden en hou daar rekening mee. Ik koop niet zomaar iets.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:48

_San87_ schreef:
Daar gaan we weer *\o/*.

Om inplaats van alleen te reageren dat we weer gaan, of liever niet reageren of iets zeggen waar ik wat aan heb. Alvast bedankt :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:49

:=
Das te klein voor je vis

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:49

wortelsussie schreef:
Bak is 35cm breed, 21 hoog en 19 diep. Dit is +- want is met liniaal snel gemeten. Niet groot genoeg voor meerdere vissen. Zeg ik zelf al persoonlijk. Maar groter gaat niet lukken.

Dit is voor één sluierstaart al veel te klein :). Dus zeker geen tweede erbij nemen en je huidige vis naar iemand doen die er wel de bak voor heeft. Zelf zou je eventueel aan rasbora vissen kunnen denken, of garnalen. Iets anders is voor die afmetingen niet geschikt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:50

Ik heb helemaal geen verstand van vissen en het houden ervan, maar dat is wel echt schandalig klein.. Arm dier.
Had je voorheen beide vissen in dezelfde bak?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:52

wortelsussie schreef:

Je klinkt als iemand die het beste voor heeft met haar dieren. Ik gok alleen dat je jezelf niet hebt ingelezen voor je deze vissen aanschafte? Dit is namelijk echt een heel klein aquarium. Zeker voor sluierstaarten.

Ik zou zeggen, lees deze 3 topics eens door. Dan krijg je wel een beetje een beeld van wat sluierstaarten nodig hebben.
[BB] Liefhebbers van goudvissen?
[BB] De waarheid over goudvissen
[BB] Wakkerschudfoto (Het houden van Goudvissen)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:56

Als je geen groter aquarium kwijt kunt kan je beter een ander baasje voor Vis zoeken. Dit is gewoon zielig.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:31

Deze heb ik gekopieerd uit een ander topic, ik had dit verhaal eens gelezen en vond hem hier wel toepasselijk!
Dus ik ben op zoek gegaan.
Dit is de post van bokker Kwanyin, die dit verhaal ooit eens tegengekomen is op het aquaforum (soort bokt over vissen).

Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie
Afbeelding

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
Afbeelding

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
Afbeelding

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
Afbeelding

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:35

De link daarvan had ik al hier gezet inderdaad :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:30

Je bak is in ieder geval te klein. Ik zou je vis plaatsen bij iemand die er wel genoeg ruimte heeft (omdat een grotere bak geen optie is, zeg je) en andere dieren overwegen, die in zo'n bakje wel genoeg ruimte hebben.

Het was voor mij onbekend dat goudvissen zoveel ruimte nodig hebben! Weer wat geleerd dus. (Ik heb zelf geen goudvissen hoor ;))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:34

Een sluierstaart kan bijna net zo lang als je bak nu is; oftewel... Arme vis vergroeid en gaat dood als die erin blijft.

Of je moet bereidt zijn een aquarium te kopen van minimaal 1.00 m (liever 1.20) of een goede plek zoeken voor deze vis in een mooie vijver :) want een vis houden in dit formaat is hartstikke zielig.

Ik vind het erg jammer dat je je blijkbaar niet goed hebt ingelezen, zowel voor jou als de vis; je hebt nu een bak waarin je alleen garnalen kan houden namelijk (of rasbora visjes) en die vis heeft enorme pech door en alleen te zijn als scholenvis en nog veel te klein.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:38

Je kunt ook je sluierstaart bij iemand (of bij jezelf) in de vijver doen.
Mijn aquarium was in oktober helaas lek gegaan, toen heb ik besloten om de sluierstaarten buiten bij ons in de (gróte) vijver te doen. Ze doen het hier erg goed, tot mijn verbazing! Ook de winter met alle vrieskou overleefd.

Alleen je ziet wel dat de andere (gewone) goudvissen sneller zijn met wegzwemmen als er een reiger o.i.d. langskomt dan mijn sluierstaartjes, maar ze groeien echt als kool nu nog steeds.