Hond netjes aan de lijn leren lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hond netjes aan de lijn leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 19:39

Onze Havanezer is ondertussen al weer 9 maanden oud en is een aardig ongeleid projectiel aan de riem, er zijn twee standen, stil staan en rennen :') Nu is dit absoluut onze eigen fout, ik heb er voor gekozen om pas op latere leeftijd te beginnen met het trainen om netjes aan de lijn te lopen.

Nu kan hij ondertussen perfect lange stukken volgen, het is dan ook een waar genot om met hem te lopen maar zo snel als ik hem dan weer 'vrij' laat begint hij weer te rennen en op het einde van de riem ook te trekken.
Tijdens het oefenen begon ik mij dus af te vragen hoe pak ik dit nu aan? Hij moet natuurlijk wel kunnen plassen en een beetje snuffelen maarja, als hij netjes pal naast mij loopt gaat dit natuurlijk niet. Als hij de hele riem tot zijn beschikking heeft heeft hij wel de mogelijkheid om te snuffelen ed. maar dan worden onze armen lichtelijk ontwricht.

Dus hoe leg ik hem nu uit om geen druk op de lijn te zetten zonder hem al zijn vrijheid te ontnemen?

Gelieve geen reacties te geven dat we naar een hondenschool moeten, er is jammer genoeg maar 1 hondenschool die voor ons bereikbaar is en deze hanteert niet de vriendelijke methodes die wij graag gebruiken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:34

je zegt dat hij los al goed kan volgen, dat is stap 1.. zonder dat hij de druk van de riem voelt heel goed kunnen volgen
je hoeft hem alleen vrij te geven als hij ook echt wat voor zichzelf kan doen, dus rennen snuffelen spelen etc. dat is in mijn ogen altijd zónder riem
dus je moet het even meer zwart wit maken denk ik, aan de riem is niet trekken, riem los is snuffelen spelen plassen etc.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:12

essiesilly schreef:
je zegt dat hij los al goed kan volgen, dat is stap 1.. zonder dat hij de druk van de riem voelt heel goed kunnen volgen
je hoeft hem alleen vrij te geven als hij ook echt wat voor zichzelf kan doen, dus rennen snuffelen spelen etc. dat is in mijn ogen altijd zónder riem
dus je moet het even meer zwart wit maken denk ik, aan de riem is niet trekken, riem los is snuffelen spelen plassen etc.

Zonder riem kan hij nog niet volgen hoor, hij heeft een klein rukje nog wel nodig om hem te helpen herinneren waar hij ook weer mee bezig was. De wereld is groot en er zijn nog veel dingen die hem afleiden :j

Ik ben het met je eens dat het het makkelijkste zou zijn als we hem leren aan de riem is opletten en los is lekker je eigen ding doen. Maar hij kan niet altijd los, als we bijvoorbeeld ons avond rondje doen voor het slapen gaan kan hij niet los omdat het dan vaak al donker is. Toch is het bij dit rondje wel heel belangrijk voor ons en hem dat hij eventjes een plasje en eventueel poepje doet.

Sonja_vR

Re: Hond netjes aan de lijn leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:05

ook aan de riem hoeven ze niet altijd compleet scherp ter attentie te staan, maar ze moeten wel gewoon ontspannen naast je mee kunnen baggeren natuurlijk ;)
hier van pup af aan bezig geweest met "niet sleuren aan de riem" en dat werkt toch met druk en corrigeren...maar vooral heeeeeel veel belonen
en zorgen dat het zonder druk op de lijn , bij jou in de buurt veel leuker is dan aan het eind van de lijn, wat voor lijn/riem gebruik je trouwens?

lien_87

Re: Hond netjes aan de lijn leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:05

De oplossing is eigenlijk altijd consequent zijn. Hoe je het ook aanpakt, je doet het dan altijd zo, zonder uitzonderingen.

Wij doen het altijd als volgt.
1. Je gaat pas lopen als de hond aandacht voor jou heeft (dat hoeft maar een seconde te zijn) dus zorg ervoor dat hij een keertje naar je kijkt. Hiervoor mag je geluid maken maar blijf dit niet herhalen, hij moet zelf bedenken dat jij zijn aandacht wil.
2. Als de aandacht er is stap je direct weg en dat doe je in het tempo van de hond (doorgaans ligt die vrij hoog) Ga het niet nog moeilijker maken voor de hond door langzaam te lopen, dit komt later wel.
3. Voordat je ging lopen heb je de lengte van de riem bepaald. Zodra je hond aan het einde van die lengte is en dus trekt maak je een ophouding (rukJE) met daarbij uh uh! gebruik niet zijn naam, deze wil je niet associeren met straffen. Blijf hierbij wel hetzelfde tempo lopen, hou dus niet in op het moment dat je de correctie toepast.
4. Dit zul je heel lang moeten herhalen maar hij gaat het wel snappen, als je maar consequent blijft en niets tollereert. Mocht de hond echt niet op jou letten dan kun je of de ophouding groter maken of je gaat stilstaan (even de rust erin) en wacht tot hij weer aandacht heeft voor jou (aankijken) en stap dan direct weer weg en begin overnieuw.

In het begin is het makkelijker als je de riem wat korter houdt, zo is het voor de hond duidelijker waar zijn plaats tijdens het lopen is. Je kunt er vervolgens voor kiezen om praktisch stil te blijven staan als je de hond wilt laten snuffelen en plassen e.d.

Let erop dat als de hond braaf naast je loopt en niet trekt, jij ook ontspannen de riem vasthoudt. Beloon met je stem en focus je verder op het lopen en het tempo.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:47

Ik heb gemerkt dat het een beetje per hond verschilt welke aanpak verschilt.

De meeste honden leer ik het trekken aan de riem af door meteen stil te gaan staan zodra hij trekt. Dan wacht ik tot de hond mij aankijkt (hierbij zeg ik niks) en loop dan weer verder.
Dit hoef ik meestal 1 lange wandeling vol te houden en daarna snappen de meesten het wel. (Heb honden getraind en laat honden uit, kom dus redelijk wat honden tegen)

Ik heb ook een keer een labrador uitgelaten, daarbij werkte deze techniek dus niet. Die was daar veel te *\%/* voor. Bij die hond werkte het wel als ik haar achter me hield. Achter me mocht ze dus snuffelen en doen, maar ze mocht me nooit voorbij. Zodra ik daar ook maar 1 pas ongecorrigeerd liet, hing ze meteen weer in de riem.

Je kunt ze ook nog come-by oefenen (ideaal als je voorstander van de clickermethode bent). Dan click je dus eerst bij het minste of geringste beetje aandacht voor jou. Dit breid je steeds verder uit (hond kijkt je helemaal aan, hond draait halverwege om etc.) tot de hond om de zoveel meter steeds even bij je komt kijken. Wel altijd vrij geven nadat de hond bij je is geweest in het begin, zo kun je ze leren wachten op jouw signaal ipv dat ze koekje halen en weer wegstuiven.
Deze methode kun je goed met flex-riem toepassen en later kan de hond het dus ook los.
Uiteindelijk is het doel dat de hond om de zoveel meter even komt kijken en je de clicker en koekjes niet meer nodig hebt.