Net een afspraak gemaakt om Puk te laten scheren *roesje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Net een afspraak gemaakt om Puk te laten scheren *roesje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 08:44

Vanaf het moment dat Puk zijn "volwassen" vacht kreeg was het een moeilijke vacht. Heel veel en hele lange haren die dolgraag klitten. Tel daar een hond bij de leeft voor het bos en ravotten en dan heb je regelmatig klitten en andere nare problemen..

Vorig jaar heb ik met heel veel moeite zijn zomervacht te voorschijn weten te krijgen, maar dit jaar is het niet te doen.. Er zitten kleine vilten stukjes in de vacht, meneer is hypergevoelig en vind het kammen gelijk staan aan een martel sessie :Y) Het is nu nog redelijk ok, van buiten zie je er helemaal niks van maar begin je te kammen.....
Ook zie ik aan zijn bewegingen dat het af en toe echt irriteert zoals onder het wandelen zich neergooien om te gaan jeuken.

Nou is Puk een heel apart hondje die vele angsten heeft en serieus in een paniek aanval terecht kan komen, niet fijn voor hem maar ook niet voor mij, hem even naar een trimsalon brengen is daardoor in mijn ogen geen optie.. Ofwel hij moet met dwang gedaan worden en ik krijg een hond terug met nog meer trauma's, of de trimster verliest een paar vingers.. Beide dus geen goeie optie.

Daarom besloten om eens even rond te bellen, en heb een dierenarts gevonden die het met liefde wil doen voor een reële prijs (eigen DAP vroeg ruim 170 euro :oo) Dus de afspraakvoor volgende week woensdag staat inmiddels... Puk wordt "kaal"

Als het niet nodig was deed ik het niet maar helaas heb ik echt het gevoel dat ik geen andere optie meer heb, en wil ook niet wachten totdat het echt erg wordt :n

Meer mensen die hun hond onder roesje hebben moeten laten scheren?

BlueMilk

Re: Net een afspraak gemaakt om Puk te laten scheren *roesje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:58

Onlangs op mijn stage wel een kat gehad om de buik en oksels te scheren. Dat was een langharige kat die ook in de klitten zat. De kat had ook een roesje gekregen, omdat dit anders zeker niet ging lukken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:20

Wij hebben onze berner een keer helemaal goed uitgekamd, toen hij onder zeil lag omdat zijn hoektand verwijdert moest worden. Sinds hij 3 jaar geleden een ongeluk heeft gehad, kost het ons veel tijd om hem goed te borstelen. Omdat hij bang is voor de pijn. Terwijl hij in zijn achterpoot geeneens gevoel meer heeft.

Dus tandarts verwijderde zijn hoektand. En ik en mams hebben hem flink gekamd. Sindsdien is het makkelijker voor ons om het bij te houden. En borstelen we hem in gedeeltes.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:22

Het is inderdaad de hoop dat ik na de scheerbeurt hem zelf kan onderhouden :j Hopelijk klit de ondervacht dan ook minder... Het lijkt op sommige plekken wel een schaapje :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:26

Ook voor honden kan je bv cowboy magic gebruiken. Hellaas zal van het scheren zijn vacht niet makkelijker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:26

chocobroodje schreef:
Het is inderdaad de hoop dat ik na de scheerbeurt hem zelf kan onderhouden :j Hopelijk klit de ondervacht dan ook minder... Het lijkt op sommige plekken wel een schaapje :')

Wij borstelen onze hond echt in gedeeltes. Aangezien het niet fijn is om door een berner van 60 kilo gebeten te worden. wat we uiteraard niet straffen omdat puur door angst komt. Voor zijn ongeluk vond hij borstelen heerlijk. Ging er voor staan/liggen. Nu is het 1 bonk stress. Vooral zijn achterpoten waren toen 1 en al klit. Maar hij begrijpt niet dat hij in zijn achterpoot gevoel heeft.

Voorkant kunnen we prima borstelen. Maar zodra we bij zijn buik komen, dan gaat het mis. Maar met veeeeeeeeel geduld lukt het ons wel. Maar het is af en toe lastig.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:28

Onze kat (heilige birmaan) heeft heel snel klitten. De meeste kunnen we wel zelf wegknippen, maar er zit altijd nog heel veel echt tegen haar huid aan. En het is absoluut niet de makkelijkste kat: sinds ze kittens heeft gehad is ze echt vals en krabt ze en bijt ze om niks. Dus haar laten scheren terwijl ze bij bewustzijn is, zou hem nooit worden. Dan grijpt ze je xD
Wij brengen haar altijd naar de dierenarts, daar word haar hele buik meestal geschoren en andere plekken waardoor ze bijna alleen nog een behaarde kop en poten heeft haha.
Maar volgens mij is het voor ons niet zó duur geweest bij de dierenarts. Maar ik weet niet of ze verchillen rekenen tussen honden en katten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:33

Waarom niet een roes en dan heel goed kammen en evt alleen oksels uitscheren. Na scheren wordt de vacht echt niet beter en klit vaak nog harder. Met een marskam kan je vaak heel goed klitten er uit krijgen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:35

Nou mijn vaste DAP rekende enkel voor het scheren 110 euro _O- Sedatie tot 30 kilo was net geen 60 euro

Heb nu een andere DA gebeld die zeiden dat het max 100 euro zou worden afhankelijk van een roesje of echte narcose.. Ik verwacht dat een roesje wel voldoende zal zijn eigenlijk.
Puk is een ontzettende lieverd maar ook een panisch en angstig diertje... Als ik hem zelf zou moeten doen dan vrees ik dat zijn vertrouwen in mij een enorme klap krijgt, en dat wil ik echt voorkomen..
Het is kiezen tussen 2 opties, die beide niet erg fijn zijn. Maar ik denk dat hij het beste af is met een roesje

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 09:40

Ik wil hem eigenlijk zo kort mogelijk in het roesje hebben, denk dat het uitkammen veel langer duurt of niet? ik heb een fool3e laatst gekocht voor puk en opzich werkt het goed totdat je op de moeilijke stukken komt, daarom hoop ik het straks wel onder controle te hebben.

Linkje fool3e:
https://www.google.nl/search?q=fool+3e& ... 52&bih=587

kohtje schreef:
Waarom niet een roes en dan heel goed kammen en evt alleen oksels uitscheren. Na scheren wordt de vacht echt niet beter en klit vaak nog harder. Met een marskam kan je vaak heel goed klitten er uit krijgen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:48

Onze hond werd gek als je wilde borstelen, wegkruipen, angstbijten..

Gewoon naar de trimster gedaan die heel eerlijk zei wat niet lukt dat lukt niet.

Echter dwingen vreemde ogen en heeft ze zich voorbeeldig gedragen..
Ze gaat nu met enige regelmaat en vind de trimster erg lief

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:03

Ik ben ook bang dat je het probleem alleen maar erger gaat maken zo. Het scheren zal de kwaliteit van zijn van en voornamelijk ondervacht vele maken slechter maken.
Je zult steeds vaker moeten gaan scheren en het goed bijhouden in de zomer. Omdat zijn natuurlijke ondervacht er na het scheren niet meer goed uitkomt verdikt en vervilt het meteen hierdoor kan die zomers als het heel warm wordt niet meer goed zijn warmte kwijt. Met warm weer zeer kort houden dus, om oververhitting te voorkomen.

Ook onze hond had een gruwelijke hekel aan kammen, durfde haar ook echt niet naar de trimster te brengen. Maar laten wij nu een geweldige trimster hebben waarbij ik in het begin alleen langskwam voor een aai en een blokje kaas. Dit uitgebouwd en nu is onze waak hond verzot op der. Het is een waakhond en duldt weinig andere mensen als baas, ik ben de enige die haar kan kammen.. En de trimster dus :-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:05

En een roesje en een trimster er bij? Ik zou echt niet scheren. Wat aan groeit is echt van dat zachte klit haar. Vervolgens aan het werk gaan met de hond en leren wat kammen is. Evt met clicker en een snoetje om.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:23

Een trimster ben ik ook niet tegen maar de vraag blijft dan duurt dat niet veel langer? Ik wil hem niet langer plat gooien dan strikt noodzakelijk :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:34

Misschien wel, maar dan heb je een oplossing voor langere termijn ipv voor enkele weken?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:46

Ik heb iig even gebeld met een locale trimster maar ze was nog even bezig dus wordt straks terug gebeld. Dierenarts vond het ook geen probleem opzich als er een trimster komt, die keus anzich is aan mij maar ik wil het beste voor hem.. En een roesje blijft toch altijd een risico... Daarom wil ik hem zo kort mogelijk onder hebben..

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:59

Het hangt er ook vanaf wat je dierenarts spuit als roesje, daar zijn verschillende middelen voor en ieder gebruikt iets anders.
Ik ken een da die iets als methadon gebruikt, heel goedkoop voor inkoop, dus hoge marge, maar de honden vechten er erg tegen en laten alles lopen. Vind ik verschrikkelijk.
Mijn eigen da gebruikt een ander middel waarna hij ze weer wakker moet spuiten. Nou is die van mij meermaals aan haar gebit geholpen en meestal laat ik haar dan niet wakker spuiten maar wacht tot het uitwerkt, dan heb je dus ook langer de tijd om wat te doen en het kan geen kwaad.