Ik heb al een volwassen poes en ik zou graag nog een kat erbij willen. Nu heb ik gehoord dat het dan het beste is om een kitten er bij te nemen. Iemand ervaring hiermee? En hoe deze kitten te introduceren?
Uhm, dat ging bij ons heel simpel: kitten meenemen en neerzetten in de kamer en kijken wat er gebeurt.
Klinkt plat, maar zo gaat het in feite wel. Je kan er wel een hele poespas van maken, maar doe maar gewoon normaal . En daarbij als jij het zus verzint dan verzinnen die kattenbeesten het toch weer anders.
Afijn, natuurlijk moet je er wel even bijblijven. Zoek ook het liefst een kamer uit waar ze allebei de ruimte hebben. En laat je oude kat vooral. Die van ons was stikchagerijnig toen ze dat kleine mormel zag rondhuppelen. Ze ging echt met haar rug naar ons toezitten en als wij in de buurt kwamen blazen en grommen. Maar binnen een week was het prima en een paar weken later lagen ze kont aan kont/arm in arm te slapen en vlogen ze al spelend het huis door.
Zo'n kitten is leuk, maar vergeet niet je andere kat ook qualitytime te geven (als hij dat wil). Dus zet soms bewust even het de kitten weg, zodat ook je andere kat expliciet aandacht kan geven. En niet schrikken als kitten + oudere kat de rangorde bepalen/vechten. Ook dat hoort er (soms) bij.
Wat wij wel deden was de eerste paar nachten de katten gescheiden houden (dan heb je er toch geen zicht op). Dat was heel simpel, want bij ons ging de kat altijd naar buiten 's nachts. Dus kon het kitten gewoon binnenblijven. Op een gegeven moment moet je het toch maar proberen en dan nam één van ons het oudere exemplaar altijd mee naar de kamer om te kroelen en te slapen. Dan kwamen ze elkaar in de nacht weleens tegen, maar waren ze al aan elkaar gewend en had 'grote kat' een lekker plekje om te slapen zonder jaloers te hoeven zijn.
Wij hebben onze kitten toen ook gewoon bij de rest gezet. De oude kat keek er niet naar om en de andere kat begon wat te grommen en te blazen (wisten toen pas voor het eerst dat hij dat kon haha ) Het duurde wel even voor ze aan elkaar gewend waren, maar nu zijn ze de dikste maatjes. Behalve onze oude poes. Maar die vind geen enkele kat leuk We hebben de kitten eerst wel apart gezet als we niet thuis waren en 's nachts. Maar na een paar dagen was dit niet meer nodig.
Altijd gewoon bij elkaar gezet. Tja soms ff blazen en wat grommen, maar meer dan dat is er nooit voor gekomen. En hebben al heel wat katten en kittens bij elkaar gezet.
wij adviseren het kitten in de vervoersmand neer te zetten met zicht op een kattenbak zonder kap erop en de omgeving daar van. Gewoon de andere katten hun gang laten gaan en na een half uur/ uur deurtje van het mandje open doen. Dan heeft het kitten al wat mee gemaakt van de omgeving de geuren en de geluiden en is wat tot rust gekomen (hopelijk haha) en zal makkelijker de buurt verkennen.
Gewoon los zetten is ook een mogelijkheid maar maken dat ze goed de kattenbak kunnen vinden.
Princesj
Geplaatst: 11-06-13 11:38
Ik doe altijd eerst de rest uit de kamer, kitten erin en even een kwartiertje laten rond waggelen. Dan introduceer ik 1 voor 1 de rest.