kip, kuikens, haan... vraagje voor de fokker :)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

kip, kuikens, haan... vraagje voor de fokker :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:51

Na helaas twee kippen aan de vos te zijn verloren, had ik nog slechts 1 kriel en haantje over.
Gezien ik hier nergens aan nieuwe krieltjes kon komen, heb ik mijn kip weten overtuigen dat ze eitjes moet uitbroeden en zo zelf voor gezelschap moet zorgen.

Nu weet ik dat je een kip met kuikens beter even apart kunt zetten van de rest, temeer omdat kippen onderling feeksen kunnen zijn als het om kuikens gaat.
Maar nu heb ik dus maar 1 kip. Moet deze straks met de kuikens ook apart van de haan, of kan het gewoon bij elkaar?

Mijn gevoel zegt dat haan, kip en kinders gewoon bij elkaar kunnen lopen (lijkt mij een natuurlijke gang van zaken?)
Maar ik ben niet zeker,
Wie weet het wel zeker?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:52

De kloek kan met kuikens gewoon in het hok :) moeder is fel genoeg om de kuikens te beschermen en binnen no time vindt de haan het ook prima en let erop.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-06-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:52

Bij ons liep de kip ook altijd met haar kuikens bij de haan ;)

aslo

Re: kip, kuikens, haan... vraagje voor de fokker :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:54

Bij ons liep de haan er ook gewoon bij. Ging altijd prima. Trouwens ook met de andere kippen.

liljebo

Re: kip, kuikens, haan... vraagje voor de fokker :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:01

Ok bedankt. Ik ging daar eigenlijk ook van uit, maar stelde de vraag toch maar zekerheidshalve.
Bij de andere kippen ging een paar jaar geleden niet.

We hadden destijds in het vorige huis kippen, waarvan eentje 1 kuiken kreeg. En dat betekende oorlog, want de andere kippen wilden ook dat kuiken hebben.
Kippen hebben we toen weggedaan vanwege een vervelende buurman.

Nu dus opnieuw begonnen, maar de kippen liepen eerst los, waarop twee onder een schuur gingen broeden, waar ik er niet bij kon.
De vos kon er echter wel bij.

De overgebleven kip en haan mogen dus niet meer los (vos weet nu de weg en ik kan geen risico meer nemen met onder de schuur broeden... is heel lastig af te zetten en er zijn teveel andere plekken waar ze zich zou kunnen verstoppen, zoals in de stenen muur -bestaat uit keien- etc)